kaffebønner til espresso
Fra : (-Peter-)

Dato : 25-09-07 21:04

er der nogen der har en ide om hvor jeg kan købe billige kaffebønner
til brug på en fuldautomatisk espressomaskine?

skal selvfølgelig være "nogenlunde kvalitet" - forventer at købe 3-8
kilo... (til privat brug)

any ideas?

/peter

Fra : Max

Dato : 25-09-07 21:27

Hej Peter

> skal selvfølgelig være "nogenlunde kvalitet" - forventer at købe 3-8
> kilo... (til privat brug)

Hvis det bare skal være nogenlunde, hvorfor så ikke begynde at
drikke noget andet end espresso. Noget hvor du kan købe det
bedste og nyde det.

Men billige arabica bønner og kværnet kaffe kan man sommetider
få på tilbud i Fakta, men den er også derefter.

Ps: min mening er at den kaffe der koster flest penge ofte er
den billigste da man får mest for pengene, køb en super
kaffe og drik så kun det halve, så bruger du ikke så mange
penge, men du får en ordentlig kaffe.

--
Mvh Max

Fra : padre

Dato : 25-09-07 21:35

"(-Peter-)" <garfieldpbj@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>til brug på en fuldautomatisk espressomaskine?
>
>skal selvfølgelig være "nogenlunde kvalitet" - forventer at købe 3-8

Metro har lavazza i forskellige kvaliteter, den bedste plejer at koste
omtrent 140 kr/kilo, hvilket for mine smagsløg og min pengepung er et meget
godt forhold mellem pris og kvalitet. Jeg har i hvert fald ikke set bedre
kaffe billigere.

--
padre
"Don't you know there ain't no Devil

Fra : Ole Andersen

Dato : 26-09-07 07:09

Hvis du vil have billigere kaffeøkonomi så begynd at riste bønnerne selv i
en alm. varmluftovn. Min kaffe er aldrig ældre end 3-4 dage og det er
virkelig et kvantespring bedre end færdigristede og egentlig ikke særlig
svært. Grønne bønner kan du købe mange steder.
Jeg køber som regel her med 10 % rabat ved over 5 kg.
http://www.espressokaffe.dk/tilbud.htm

Fra : David Schjelde

Dato : 26-09-07 12:11

Ole Andersen skrev:
> [...]
> svært. Grønne bønner kan du købe mange steder.
> Jeg køber som regel her med 10 % rabat ved over 5 kg.

Det skal jeg have prøvet!

Hvad kan du anbefale af bønner og hvor længe rister man dem og ved
hvilken temperatur osv?

mvh
david

Fra : Ole Andersen

Dato : 26-09-07 17:19

her er en på dansk...
http://www.moccabox.dk/default.aspx?Data=Page&Template=news&key=Rist%20selv&Load=main

Fra : (-Peter-)

Dato : 26-09-07 10:41

On 26 Sep., 08:08, "Ole Andersen" <oleander...@esenet.dk> wrote:
> [...]
> virkelig et kvantespring bedre end færdigristede og egentlig ikke særlig
> svært. Grønne bønner kan du købe mange steder.

er så småt igang med popcornmaskinen, men har ikke tiden til det...

/peter

Fra : Ole Andersen

Dato : 26-09-07 14:19

i starten brugte jeg også en popkorn maskine, men jeg blev træt af at man
kun kan riste små mængder - varmluftovn fungerer glimrende og kan tage store
mængder...

Fra : (-Peter-)

Dato : 26-09-07 10:44

On 25 Sep., 22:26, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej Peter

> Hvis det bare skal være nogenlunde, hvorfor så ikke begynde at
> drikke noget andet end espresso. Noget hvor du kan købe det
> bedste og nyde det.

andet end espresso? hvis man virkelig er fanatiker sværger man da til
espresso, da der her udtrækkes fleste smagsnuancer... (har jeg læst et
sted).. - men kan godt se det er lidt dobbeltmoralsk at ville have alt
for ingen penge..

men generelt foretrækker jeg espresso og drikker derfor det
oftest... :)

og så igen er "nogenlunde" jo et dårligt begreb - men generelt er det
jo svært at bedømme hvad der er nogenlunde, så tænkte nogen evt. havde
erfaringer...

mvh
peter

Fra : (-Peter-)

Dato : 26-09-07 12:24

On 26 Sep., 13:11, David Schjelde <schjeldefjern...@mailme.dk> wrote:

> Det skal jeg have prøvet!
>
> Hvad kan du anbefale af bønner og hvor længe rister man dem og ved
> hvilken temperatur osv?
>
> mvh
> david

prøv at søg på google...

der er masser artikler om det - endda på dansk..

de fleste anbefaler at købe en popcornmaskine til formålet for at få
et jævnt resultat...

prøv google ellers kan jeg finde links frem..

/peter

Fra : (-Peter-)

Dato : 26-09-07 12:55

On 25 Sep., 22:34, "padre" <spirito_sa...@pants.yahoo.com> wrote:

> [...]
> godt forhold mellem pris og kvalitet. Jeg har i hvert fald ikke set bedre

Hej..

Har selv researchet lidt - og vil lige informere dig om at det er "for
dyrt" i forhold til ebay (hvis du da køber nogle kilo af gangen) - på
nedenstående adresse kan du få sendt til danmark for 12,5 euro - og
generelt er priserne meget lavere end det du omtaler...

http://stores.ebay.de/Kaffeefreunde

Bare en lille info..

mvh
peter

Fra : Padre

Dato : 26-09-07 13:27

On 26 Sep., 13:55, "(-Peter-)" <garfield...@gmail.com> wrote:

> [...]
> nedenstående adresse kan du få sendt til danmark for 12,5 euro - og
> generelt er priserne meget lavere end det du omtaler...

Hvis Sjælland skal regnes som en ø jf. det link, så skulle det i mit
tilfælde altså være 10,5 € i forsendelsesomkostning ved køb op til 28
kilo + 13,85 € pr kilo super crema, som er de bønner, jeg køber.

"Shipment EUROPE
1kg - 28kg Bohnen - Coffeebeans - Grains - Café en Grano - Café in
Grani"

"Danmark € 12,50 (Islands € 10,50 to be added)"

Jeg bruger normalt omkring 1 kilo om måneden, og køber derfor max 2
kilo af gangen (for det tilfælde at man pludselig skulle få 12
kaffetørstige gæster en lørdag eftermiddag), så det ville koste mig kr
287 eller faktisk det samme, som jeg giver i Metro. Kaffe mister jo
smag med tiden, og selvom man kan fryse bønnerne, ville jeg ikke gøre
det.

Slog jeg mig sammen med nogle venner om at købe ind sammen, ja så
ville prisen kunne dale, men vi ville skulle helt op på 10 kilo for at
prisen ramte 112 kr./kilo, og det bliver hurtigt til en del bøvl med
at samle penge sammen fra folk osv osv osv, så jeg ser ikke den store
fordel i det.

Fra : (-Peter-)

Dato : 26-09-07 14:24

On 26 Sep., 14:27, Padre <spirito_sa...@yahoo.com> wrote:

> [...]
> prisen ramte 112 kr./kilo, og det bliver hurtigt til en del bøvl med
> at samle penge sammen fra folk osv osv osv, så jeg ser ikke den store

tror ikke sjælland er en ø i den forstand!

og i øvrigt skal du huske at det kaffe du køber er gammelt allerede
den dag du køber det - i mange tilfælde op til 1 år... i hvert fald
når du køber "mærkevare-kaffe" - er jo en anden sag hvis du går til en
specialforretning der rister selv..

en helt anden ting er også at det ikke er det eneste mærke kaffe
firmaet forhandler, og i øvrigt er der andre forhandlere...

men kan godt være det ikke kan betale sig for dig når du kun vil have
"frisk kaffe"..

i øvrigt bør du så overveje ikke at købe 1 kilos poser - da kaffen
mister meget smag meget hurtigt når emballagen er brudt..

/peter

Fra : padre

Dato : 26-09-07 19:29

>tror ikke sjælland er en ø i den forstand!

I så fald vil det jo være en porto på 12,5 ?

> [...]
>den dag du køber det - i mange tilfælde op til 1 år... i hvert fald
<når du køber "mærkevare-kaffe" - er jo en anden sag hvis du går til en

Det gælder jo for al kaffe, jeg vil købe, så det ser jeg ikke den store
forskel i.

>men kan godt være det ikke kan betale sig for dig når du kun vil have
>"frisk kaffe"..

Som du selv er inde på: frisk, og frisk ......

>i øvrigt bør du så overveje ikke at købe 1 kilos poser - da kaffen
>mister meget smag meget hurtigt når emballagen er brudt..

Det har jeg skam tænkt på, men jeg har ikke set lavazza bønner i pakninger
på under et kilo.

Fra : (-Peter-)

Dato : 26-09-07 19:58

On 26 Sep., 20:29, "padre" <spirito_sa...@pants.yahoo.com> wrote:

> I så fald vil det jo være en porto på 12,5 ?

ja... ville jeg mene..

mvh
pete