æblekage og mad med æbler
Fra : Jakob

Dato : 14-09-07 11:16

Hej gruppe!

Jeg har en masse æbler som jeg godt vil ha brugt inden de bliver
kedelige. Er der nogen der vil dele deres yndlingsopskrift på en bagt
æblekage?

Er der nogle andre madopskrifter med æble, som jeg skulle tage og prøve?

--
Jakob

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 14-09-07 11:51

Jakob wrote:

> Jeg har en masse æbler som jeg godt vil ha brugt inden de bliver
> kedelige. Er der nogen der vil dele deres yndlingsopskrift på en bagt
> æblekage?

En klassisk, fransk tarte tatin er svær at konkurrere med. Hvis jeg er i
dovent humør bliver det i en crumbleversion, det passerer udmærket:

En halv pakke smør smeltes sammen med ca. samme mængde rørsukker i en
støbejernspande ved jævn varme. Halvandet kilo grove æbler skrælles og
udkernes og skæres i ottendelsbåde eller kvarter, alt efter størrelse. I
karamellen med dem, og koges deri indtil karamellen bobler op, og det
hele bliver dejlig homogent.

Mørdej (den anden halve pakke smør + lidt salt, sukker og 225 gr. mel)
smuldres fint ud over æblerne og herligheden smides i ovnen ved 200
grader, til den ser fin og færdig ud (en halv times penge).

Har man mere tid, kan man lade mørdejen hvile og rulle den fint ud, så
tærten får et rigtigt låg.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : padre

Dato : 14-09-07 13:29

"Kevin Borbye Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> En klassisk, fransk tarte tatin er svær at konkurrere med. Hvis jeg er i

Mmmmmmmm - tarte Tatin. Min favorit.

Jeg går ud fra, at det var en forglemmelse, at du ikke nævnte, at man vender
tærten ud på et fad, når man tager den ud af ovnen.

Jeg ville foreslå en mørdej, som indeholder æg, det giver efter mine
smagsløg et bedre resultat:

250 gram mel
150 gram smør
2 æggeblommer
50 gram sukker.

Tarte Tatin med pigeonæbler smager fantastisk.

En anden ting, man kan lave med æbler, men som jeg desværre ikke har en
opskrift på, er butterdejstrekanter , som er let og fyldt med en let syrlig
æblemos.

--
padre
"Don't you know there ain't no Devil

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 14-09-07 14:03

padre wrote:

> Jeg går ud fra, at det var en forglemmelse, at du ikke nævnte, at man vender
> tærten ud på et fad, når man tager den ud af ovnen.

Naturligvis - men det gør jeg ikke med smuldre-versionen, så den er
"omvendt".

> Jeg ville foreslå en mørdej, som indeholder æg, det giver efter mine
> smagsløg et bedre resultat:

Samme som ovenstående :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : padre

Dato : 14-09-07 15:47

"padre" <spirito_santo@pants.yahoo.com> skrev i en meddelelse

> butterdejstrekanter , som er let og fyldt med en let syrlig æblemos.

Suk - jeg mente:

"trekanter af en butterdej, som er let sødet, og fyldt med ....."

Fra : Max

Dato : 14-09-07 17:01

Hej padre

> "trekanter af en butterdej, som er let sødet, og fyldt med ....."

Gad vide hvordan man laver dem man fik hos McDonalds
engang, de mindede lidt om butterdej fyldt med æbelmos,
de serverede dem varme og de var gode sammen med
noget softice. Forøvrigt det eneste jeg har gidet spise derfra.

--
Mvh Max

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 14-09-07 20:53

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> writes:

> [...]
> de serverede dem varme og de var gode sammen med
> noget softice. Forøvrigt det eneste jeg har gidet spise derfra.

Ja, se det var noget McD var gode til. De var helt fantastiske. Men
pokkers varme, hvis man ikke lige lod dem køle lidt ned først.

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Max

Dato : 14-09-07 21:59

Hej Trine

> Ja, se det var noget McD var gode til. De var helt fantastiske. Men
> pokkers varme, hvis man ikke lige lod dem køle lidt ned først.

Derfor softicen :)

--
Mvh Max

Fra : Peter Loumann

Dato : 14-09-07 20:13

On Fri, 14 Sep 2007 12:16:12 +0200, Jakob wrote:

> Jeg har en masse æbler som jeg godt vil ha brugt inden de bliver
> kedelige. [...]

> Er der nogle andre madopskrifter med æble, som jeg skulle tage og prøve?

Med fare for at blive buet ud: æbleflæsk! Det er en herlig ret, både varm
og kold, nydt med måde. Jeg tilsætter en smule hakket løg og lidt timian
til æblerne. Større portioner kan laves i bradepanden i ovnen med flæsket
på risten og æblerne i bunden.

Modsat mange ser jeg det ikke kun som en jule-, men også som en sæsonret.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 14-09-07 20:42

Peter Loumann har bragt dette til os:

> [...]
> på risten og æblerne i bunden.
>
> Modsat mange ser jeg det ikke kun som en jule-, men også som en sæsonret.

Det er også bare guffeluffe året rundt, altid.
Måske skulle jeg prøve at lave det på grillen.
Kai

Fra : Max

Dato : 14-09-07 22:02

Hej Peter

> Modsat mange ser jeg det ikke kun som en jule-, men også som en
> sæsonret.

Jeg spiser det da hele året, både koldt og varmt, både som egentlig
ret og som tilbehør på frokostbordet. Men det skal laves af madæbler.

--
Mvh Max

Fra : Peter Loumann

Dato : 14-09-07 22:08

On Fri, 14 Sep 2007 23:01:37 +0200, Max skrev om æbleflæsk:

> Jeg spiser det da hele året [...]

Frosne æbler? Frossen færdigret?

> Men det skal laves af madæbler.

Mjah - de må ikke være for søde, men fx. cox orange er glimrende.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Max

Dato : 14-09-07 22:19

Hej Peter

> Frosne æbler? Frossen færdigret?

Jeg fryser det færdige produkt.

> Mjah - de må ikke være for søde, men fx. cox orange er glimrende.

Min foretrukkene er Belle de Boscop, æbler i ruskindsfrakke :)

Hvad med timianen, hvad går den ud på ?

--
Mvh Max

Fra : Jakob Langgaard

Dato : 03-10-07 20:38

>Min foretrukkene er Belle de Boscop, æbler i ruskindsfrakke :)

Absolut.

Opskriften jeg har med hjemmefra gør det lidt mere til en middagsret.

1 kg kartofler
1/2 - 1 kg røget flæsk
3-4 Madæbler (Belle de Boscop) skrællet og skåret i både.

Kartoflerne skrælles (!) og skives, lægges i en bradepande i 2-3 lag
og drysses med salt og peber. Ovenpå lægges tykke skiver af røget
flæsk.

Dette skal i ovnen i ca. 1/2 time (indtil flæsket er godt stegt) ved
225C.

Efter den halve time tages fadet ud og flæsket tages af,
kartoffelskiverne vendes let og man laver en rende i midten af fadet
hvori man fylder op med æblebådene.

Flæsket lægges udover det hele igen, med den stegte side nedaf,
og det hele får en halv time mere, eller indtil flæsket er godt stegt,
og æblerne er meget møre.

For søren, man forstår godt hvorfor grisefedt er det foretrukne
fedtstof til at stege pomfritter i - kartoflerne i denne ret bliver
virkelig lækre, og æblernes syrlighed står rigtig godt til den røgede
flæsk.

Mums - min livret siden jeg var 5 år (tak mor

/Jakob

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-10-07 21:16

"Jakob Langgaard" <not@mine.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> den røgede flæsk.
>
> Mums - min livret siden jeg var 5 år (tak mor

Den ret lyder til lige at være noget for min mand. Den opskrift
"hugger" jeg ( tak Jakobs mor)

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Battlefield's

Dato : 06-10-07 18:23

> [...]
> flæsk.
>
> Mums - min livret siden jeg var 5 år (tak mor

Hej Jakob
Tak for opskriften som vi afprøvede her til aften. Det smagte bare super!
Hilsen Vibeke

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 14-09-07 20:44

Jakob formulerede fredag:
> [...]
> der nogen der vil dele deres yndlingsopskrift på en bagt æblekage?
>
> Er der nogle andre madopskrifter med æble, som jeg skulle tage og prøve?

Bagt æblekage, den kan jeg ikke hjælpe med.
Vi har lige guffet en æblekage som min mor plejede at lave den.
Skræl æblerne, fjern kernehus og kog til mos.
Køle af og anrette lagvis i glasskål med rasp, flødeskum på toppen og
en kop kaffe til.
Kai

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 14-09-07 20:54

Fister Løgsovs <Kunta@starmail.invalid.co.za> writes:

> Køle af og anrette lagvis i glasskål med rasp, flødeskum på toppen og
> en kop kaffe til.

Ristet rasp, evt. med en smule sukker i. Og så lige en klat ribsgele
på toppen.

Altid et hit og smager i øvrigt også godt med jordbærgrød i stedet for
æblegrød.

Mvh Trine

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 16-09-07 06:37

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

> [...]
> på toppen.
>
> Altid et hit og smager i øvrigt også godt med jordbærgrød i stedet for

Knuste makroner i bunden, et lag æbleguf, flere knuste makroner, tilsæt evt.
et solidt drys hakkede og ristede mandler eller nødder, så mere æbleguf,
fortsæt som du har makroner, ristede hakkede nødder/ristede, hakkede mandler
og æbler til.
Dækkes med flødeskum pisket med vanille og lidt sukker i, og drysses tæt med
ristede, hakkede mandler eller nødder. Mums!
Smager bedst med æbler der ikke er oversøde, men heller ikke pivsure.

Venlig hilsen

Aragorn. Der vist snart skal på æblejagt hos vennerne.

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - er undervejs.

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 16-09-07 08:53

Aragorn Elessar kom med følgende:
> [...]
>
> Venlig hilsen
>
> Aragorn. Der vist snart skal på æblejagt hos vennerne.

Jeg mener at du bor i Skovlunde, så du skal ikke holde dig fra en tur
til Herlev, hvis vennerne ikke kan undvære deres æbler.
Kai

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 17-09-07 01:13

"Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.invalid.co.za> wrote in message
> [...]
>
> Jeg mener at du bor i Skovlunde, så du skal ikke holde dig fra en tur
> til Herlev, hvis vennerne ikke kan undvære deres æbler.

Hej Kai - ret du har.

Jamen jeg siger da tak for tilbuddet, det er hermed skrevet bag øret.

Venlig hilsen

Aragorn.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 17-09-07 10:48

Fister Løgsovs wrote:

> Køle af og anrette lagvis i glasskål med rasp, flødeskum på toppen og
> en kop kaffe til.

Her på matriklen er vi gået over til at bruge ymerdrys (revet rugbrød)
istedet for rasp. Vi rister det på panden med lidt sukker. Men derudover ser
vi ikke nogen grund til at ændre på en go' gammel klassiker

Ebbe

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 17-09-07 17:37

Ebbe Kristensen udtrykte præcist:

> [...]
> istedet for rasp. Vi rister det på panden med lidt sukker. Men derudover ser
> vi ikke nogen grund til at ændre på en go' gammel klassiker

Det kunne jeg nu godt finde på at prøve, ÆLSSSKER ymerdrys.
Kai

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-09-07 10:26

Fister Løgsovs wrote:
> Ebbe Kristensen udtrykte præcist:

> Det kunne jeg nu godt finde på at prøve, ÆLSSSKER ymerdrys.
> Kai

Det er så den variant af æblekage man kalder "Bondepige med slør",
den er også gammel og god.

Fra : Jakob

Dato : 14-09-07 22:27

Tak for de forslag der er kommet indtil videre!

Jeg skal klart have gang i en portion æbleflæsk - det er guf! Vil også
prøve den tarte tatin Kevin foreslår. Jeg er egentlig ikke så meget til
kager og laver sjældent den slags. Men jeg tænker at æblerne måske
bidrager til en "frisk" smag så det ikke bliver en alt for sød/kedelig
omgang

--
Jakob

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 15-09-07 08:18

Jakob wrote:

> Men jeg tænker at æblerne måske
> bidrager til en "frisk" smag så det ikke bliver en alt for sød/kedelig
> omgang

Tarte Tatin (både den ægte og min snydeversion) er *meget* sødt, men for
mig kan det heller ikke blive sødt nok. Hvis du sørger for at bruge
beller eller cox oranger, kan du dog stadig godt fornemme æblernes
friskhed inde i al karamellen.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : padre

Dato : 15-09-07 09:10

> [...]

> eller cox oranger, kan du dog stadig godt fornemme æblernes friskhed inde

Nemli, meget sødt. Men hvis det er lavet rigtigt, får man en meget tydelig
og frisk æblesmag. Og husk créme fraiche.

Fra : Kirsten Marker

Dato : 15-09-07 09:18

Prøv at gå ind på Google under Haven/Haveselskabet, kik under .....
nyhedsbrevet .....Haven Weekend (uge 37) der blev jeg inspireret og er i
gang med at lave æblechips og tørre æbleringe til efterårets og vinterens
retter med æbler.

Tilbragte lidt over 2 timer på en solbeskinnet terrasse i går med at skrælle
æbler med den amerikanske (One Apple Peeler) som nu kan fås i handelen, den
skrælder, udtager kernehuse og skærer æbleringe i den ønskede tykkelse!

Mvh/kirsten

Fra : Tove Krieger

Dato : 19-09-07 18:59

Jakob wrote:
> [...]
> bagt æblekage?
>
> Er der nogle andre madopskrifter med æble, som jeg skulle tage og

Jeg har opskrift på en blød peberkage med æblemos. Den er virkelig
dejlig, og gør altid lykke hos gæsterne.

150 g. smør eller margarine (flydende Becel kan også bruges)
300 g. mørk farin
2 æg
5 dl. æblemos ( gerne lidt syrlig)
420 g. mel
2 tsk. bagepulver
2 tsk. natron
2 tsk. st. kanel
1 tsk. st. ingefær
1 stk st. nelliker
1/4 tsk. salt
100 g. rosiner.
150 g. hakkede hasselnødder

Rør sukker og fedtstof luftigt. Rør æg i og derefter æblemosen.

Bland mel, bagepulver, natron, krydderier og salt. Vend dette i
æggeblandingen.

Tilsæt rosiner og nødder.

Hæld dejen i en smurt, raspstrøet stor springform (den med hullet i
midten).

Bag ved 175-200 grader i ca. 45 minutter. De sidste 10-15 minutter
med folie over. Prøv med en strikkepind i midten af kagen, om den er
gennembagt.

Lad kagen køle af i formen et par minutter. Vendes derefter ud på en
rist.

Bland 2½ dl. flormelis og 1-2 spsk. æblejuice, og hæld glasuren over
kagen mens den stadig er varm.

Pynt evt. med æblebåde rundt om kagen ved serveringen.

Fra : Leo Jensen

Dato : 23-09-07 19:24

> [...]
> Er der nogen der vil dele deres yndlingsopskrift på en bagt æblekage?
>
> Er der nogle andre madopskrifter med æble, som jeg skulle tage og prøve?

Jeg var i byen i går og fik serveret en salat med rå æbler i skiver/tynde
både med spåner af Parmagiano (eller en anden tør italiensk-agtig ost) og
'dresseret' med en dressing med eddike. Mon der er nogen der kan en
opskrift, for det smagte godt... ?

MVH Leo