Opsætning af fliser
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 24-09-07 21:53

Hej!

Kan man opsætte fliser på melamin- og/eller spånplade? Der hvor jeg har min vask
er jeg desværre nødt til at have en afdækning til den ene side for at skjule
underboens udluftningskanal, og så ville jeg beklæde afdækningen med fliser.
Det skulle helst ligne fliserne ("de kommende fliser" that is :)) på væggen
bag vasken ligeledes.

I så fald, hvorledes bærer jeg mig ad? Har kigget på div. sites fundet på
Google, men er ikke 100% overbevist.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Max

Dato : 24-09-07 22:02

Hej Kim

> I så fald, hvorledes bærer jeg mig ad? Har kigget på div. sites
> fundet på Google, men er ikke 100% overbevist.

Faktisk kan man fint sætte fliser op på en spånplade, man kan
sætte dem op med almindelig hvid trælim, men man kan også
bruge almindelig fliseklæber, det er en drøm at arbejde med :)

--
Mvh Max

Fra : Jørgen E.

Dato : 25-09-07 21:54

> Hej Kim

> Faktisk kan man fint sætte fliser op på en spånplade, man kan
> sætte dem op med almindelig hvid trælim,

Trælimen vil vist i bedste fald kræve at pladen ligger ned, men jeg har
godt nok aldrig hørt det anbefalet eller set det brugt.

Almindelig fliseklæber kan i øvrigt ikke anbefales, da den ikke holder
godt på træ og desuden ikke kan arbejde som pladen gør.
Køb en klar til brug klæber beregnet til formålet. En god ide kan
være at male pladen over med noget der kan spærre for evt. fugt
og prime pladen samtidig med (gammel alkyd-maling f.eks.) alle
producenter af klæbere har et produkt til formålet.
Husk at male på begge sider, da pladen ellers vil krumme.

Fra : Max

Dato : 25-09-07 22:10

Hej Jørgen

> Trælimen vil vist i bedste fald kræve at pladen ligger ned, men jeg
> har godt nok aldrig hørt det anbefalet eller set det brugt.

Jeg har da været med til at lave et køkken på den måde, det holdt
uden problemer i mindst 20 år.

> Almindelig fliseklæber kan i øvrigt ikke anbefales, da den ikke holder
> godt på træ og desuden ikke kan arbejde som pladen gør.

Læs på Alfix posen hvordan man bruger det på træplader.

--
Mvh Max