Gode råd om fuger i træterrasse
Fra : Erik Andersen

Dato : 16-09-07 19:09

Jeg har lavet en træterrasse i ipé-træ. Superlækre planker med 8 mm afstand
mellem plankerne. Jeg har lagt noget ukridtsdug nedenunder, men vil gerne
have at fugerne med tiden ikke blive fyldt med jord og blade.
I den forbindelse har jeg tænkt på at lægge en gummislange ned i fugerne så
det bliver noget a' la' ne skibsgulv - dog ikke fyldt helt ud.
Til det har jeg brug for nogle sorte gummislanger eller runde gummiprofiler
på 10-12 mm der kan proppes ned mellem plankerne. Hvor køber jeg sådanne i
metermål? Det skal ikke være skumplast, som man bruger til isolering, da de
ikke er stærke nok til den daglige "trafik" og formentlig ikke kan holde til
olien, som plankerne skal have med mellemrum.
Gode idéer modtages meget gerne.
Mvh Erik

Fra : Jacob Andersen

Dato : 16-09-07 19:38

"Erik Andersen" <erik-andersen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> isolering, da de ikke er stærke nok til den daglige "trafik" og formentlig
> ikke kan holde til olien, som plankerne skal have med mellemrum.
Har du tænkt over hvordan regnvandet så skal slippe væk?
Mvh
Jacob

Fra : Erik Andersen

Dato : 17-09-07 08:32

"Jacob Andersen" <i@dk> skrev i en meddelelse
> "Erik Andersen" <erik-andersen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Har du tænkt over hvordan regnvandet så skal slippe væk?
> Mvh
> Jacob
Det vil løbe hen ad brædderne og "fugerne" og ud på jorden - såre enkelt.
/Erik

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-09-07 18:25

> Det vil løbe hen ad brædderne og "fugerne" og ud på jorden - såre enkelt.

Kun hvis terrassen er lavet med fald, og det gør man normalt ikke med
træterrasser. Det er nok årsagen til kommentaren.

Mvh Maria

Fra : Martin Petersen

Dato : 17-09-07 18:30

> [...]
> isolering, da de ikke er stærke nok til den daglige "trafik" og formentlig
> ikke kan holde til olien, som plankerne skal have med mellemrum.

Jeg kan fortælle dig at du skal have fat i EPDM gummi. Fandt en forhandler
her:
http://www.dafa.dk/C12567D9004A2F27/AllByUNID/B4CE8F5E47DB4F73C125686400531114?opendocument -
men jeg kan ikke se deres produkter.

Har du overvejet en rigtig gummifuge i stedet? Det er rimelig nemt at gå
til. Du skal bare lægge bagstop i og fuge revnen til så fugen ligger lidt
højere end overkant brædt. Derefter (når fugen er afhærdet) kan hele
terassen lige slibes over med en gulvsliber så fugerne ligger plant med
dækket.

- Martin

Fra : Martin Petersen

Dato : 17-09-07 18:46

"Martin Petersen" <usenet@[FJERN]nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> højere end overkant brædt. Derefter (når fugen er afhærdet) kan hele
> terassen lige slibes over med en gulvsliber så fugerne ligger plant med

Som andre påpeger kræver det selvfølgelig der er et fornuftigt fald på
terassen.

- Martin