Pommes friter af kartoffelmos ?
Fra : Autocadster

Dato : 13-09-07 19:31

Hvordan laver man pommes friter af kartoffelmos ? tænker mere på
hvordan man skal tilberede mosen, for har prøvet af den kartoffelmos vi
feks. bruger til brændene kærlighed, men den opløses i frituren :/

--
Venlig hilsen
Autocadster / 2620

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-09-07 19:35

"Autocadster" <autocadster@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvordan laver man pommes friter af kartoffelmos ?

Hvad får dig til at tro, at man kan lave pommes frites af kartoffelmos?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-07 20:40

Jens Bruun wrote:

> Hvad får dig til at tro, at man kan lave pommes frites af
> kartoffelmos?

Det kunne man i starten af halvfjerdserne på diverse grillbarer rundt
omkring, så medmindre teknikken er glemt, så kan man nok stadig. (det var
mine foretrukne fritter dengang )

mvh Ebbe

Fra : Autocadster

Dato : 13-09-07 21:09

Ebbe (7000) frembragte:

> Det kunne man i starten af halvfjerdserne på diverse grillbarer rundt
> omkring, så medmindre teknikken er glemt, så kan man nok stadig.

Præcis og helt frem til 1991 på en grillbar i albertslund centeret og
det er opskrift på disse jeg mangler

>(det var mine foretrukne fritter dengang )

Så er vi 2 :oÞ

--
Venlig hilsen
Autocadster / 2620

Fra : Max

Dato : 13-09-07 21:31

Hej Autocadster

> Præcis og helt frem til 1991 på en grillbar i albertslund centeret og
> det er opskrift på disse jeg mangler

Jeg kender dem såmændt også, og jeg tror en del af de bølgede
modeller der ligger i supermarkeds fryser stadigvæk er den
slags der er lavet af noget der minder om kartoffelmos.

--
Mvh Max

Fra : Davidsen

Dato : 13-09-07 21:46

"Autocadster" <autocadster@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Ebbe (7000) frembragte:

> Præcis og helt frem til 1991 på en grillbar i albertslund centeret og det
> [...]

Grill Corner (som for øvrigt ligger ca. midt i en bygning) i Odense, laver
dem stadig, i en glimrende krøllet version. De fremstilles af en
kartoffelmos-lignende substans, der ved håndkraft trykkes ud gennem en
helvedesmaskine, der ligner noget fra DDR-tiden.
Hvis 2620 hentyder til dit postnummer, er du nok ikke den store trussel mod
Grill Corner i Odense, så måske de vil gi' dig opskriften.

http://www.fyn.dk/modules/netvejviser/info.php?id=18612

Mvh
Davidsen

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 14-09-07 06:31

Davidsen wrote:

> [...]
> kartoffelmos-lignende substans, der ved håndkraft trykkes ud gennem en
> helvedesmaskine, der ligner noget fra DDR-tiden.

Med den beskrevne metode vil jeg tro, det, vi skal ud i, er en egentlig
dej. Jeg ville eksperimentere mig frem med at blande æg og mel i mosen,
indtil skidtet hænger sammen. Du kan evt. starte med to æg og en
håndfuld mel til "en omgang" kartoffelmos. Og du kan jo evt. kalde dem
noget andet, så Jens ikke bliver obsternasig ;)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jonas Kofod

Dato : 14-09-07 15:42

Kevin Borbye Edelvang skrev:

> [...]
> håndfuld mel til "en omgang" kartoffelmos. Og du kan jo evt. kalde dem
> noget andet, så Jens ikke bliver obsternasig ;)

Eller bruge smør fra Kærgården som fedtstof, hvis du virkeligt vil se et
stort pattebarn gå i aktion.

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-09-07 16:41

"Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse

> Eller bruge smør fra Kærgården som fedtstof, hvis du virkeligt vil se
> et stort pattebarn gå i aktion.

Smør fra Kærgården? Fnis?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 14-09-07 17:03

Jens Bruun skrev:
> "Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse

> Smør fra Kærgården? Fnis?

I rest my case.

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-09-07 17:07

> I rest my case.

Tak.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 14-09-07 18:40

Jonas Kofod wrote:

> Eller bruge smør fra Kærgården som fedtstof, hvis du virkeligt vil se et
> stort pattebarn gå i aktion.

Kærgården laver da ikke smør, men forskellige, smørbare
blandingsprodukter, som vel er udmærkede for dem, der finder dem gode og
praktiske.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jonas Kofod

Dato : 14-09-07 21:55

Kevin Borbye Edelvang skrev:

> Kærgården laver da ikke smør, men forskellige, smørbare
> blandingsprodukter, som vel er udmærkede for dem, der finder dem gode og
> praktiske.

Ja nu var du jo advaret og kunne reagere hensigtsmæssigt i forhold til
min "forudsigelse".
Tidligere tror jeg nok man har hørt dig hyle lidt højere i samme
forbindelse.
Men jeg vælger at se det som en reel fremgang

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-09-07 22:18

> [...]
> forbindelse.
> Men jeg vælger at se det som en reel fremgang

Kevin er en ualmindelig venlig fyr. Det er jeg ikke. Hvem af os vil du helst
møde irl, så du kan give din mening til kende?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 14-09-07 22:24

Jens Bruun skrev:
> "Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse

> Kevin er en ualmindelig venlig fyr. Det er jeg ikke. Hvem af os vil du helst
> møde irl, så du kan give din mening til kende?

Jeg møder skam gerne jer begge to

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 15-09-07 08:14

Jens Bruun wrote:

> [...]

Jeg kan muligvis godt udtrykke mig lidt ensidigt på en dårlig dag, men
jeg synes normalt ikke, jeg hyler.

> Kevin er en ualmindelig venlig fyr. Det er jeg ikke.

Hæhæ - af en eller anden grund er du noget så kristeligt(!) venlig over
for mig. Det tager jeg som en stor kompliment! Men nu er vi jo også
ånds- og stridsfæller på mange områder.

> Hvem af os vil du helst
> møde irl, så du kan give din mening til kende?

Uha!

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jonas Kofod

Dato : 15-09-07 09:48

Kevin Borbye Edelvang skrev:

> Jeg kan muligvis godt udtrykke mig lidt ensidigt på en dårlig dag, men
> jeg synes normalt ikke, jeg hyler.

Nej, jeg skal ikke sige om du hyler Men jeg tror nu alligevel at
udstille pomfrites hetzen som en projicering på Kærgården dilemmaet
giver grundlag for at se hvordan nogen rider deres kæpheste, eller kærheste.

Fra : Thomas

Dato : 15-09-07 15:49

"Davidsen" <davidsen@DELETEtdcspace.dk> wrote in message
> [...]
> Hvis 2620 hentyder til dit postnummer, er du nok ikke den store trussel
> mod Grill Corner i Odense, så måske de vil gi' dig opskriften.

Yup

Så mit råd til alle derude der besøger denne biks........ Bed om fritter
fra fryseren, når der skal bestilles.... ellers tager de deres udpressede
pølse pommesfritter som default, der vist kun kan roses for deres evne til
at optage endnu mere fedt end alm forbehandlede frites ;)

Mvh

Thomas, der har besøgt biksen en del da han frekventerede Teknikum overfor
;)

Fra : Autocadster

Dato : 13-09-07 22:31

Ebbe (7000) formulerede spørgsmålet:

> Det kunne man i starten af halvfjerdserne på diverse grillbarer rundt
> omkring, så medmindre teknikken er glemt, så kan man nok stadig. (det var
> mine foretrukne fritter dengang )

Har lige fået en mail pr. privat fra Gitte, hun er flyttet fra Holbæk
for ca. 1 år siden, men mener at de stadigvæk laves på samme måde, på
en grillen/holbæk gågade

Nogen fra Holbæk der kender til denne og er gågaden den der hedder
algade (tror den staves sådan) ?

--
Venlig hilsen
Autocadster / 2620

Fra : Autocadster

Dato : 13-09-07 21:06

Jens Bruun forklarede:
> Hvad får dig til at tro, at man kan lave pommes frites af kartoffelmos?

Det er ikke noget jeg tror, men noget jeg ved man kan

--
Venlig hilsen
Autocadster / 2620

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-09-07 21:22

> Det er ikke noget jeg tror, men noget jeg ved man kan

Du tager fejl. Så er det ikke pommes frites, men noget andet.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Autocadster

Dato : 13-09-07 21:32

Jens Bruun:
> "Autocadster" <autocadster@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Du tager fejl. Så er det ikke pommes frites, men noget andet.

Ok men så har du ret, og så må det være næsten samtlige grillbarer fra
ca. 1978-1990 der tog fejl... for de hed hos dem pommesfrites og den
gang kan kunne man ikke få andet

--
Venlig hilsen
Autocadster / 2620

Fra : Jens Bruun

Dato : 13-09-07 21:45

> Ok men så har du ret, og så må det være næsten samtlige grillbarer fra
> ca. 1978-1990 der tog fejl...

Det skal jeg slet ikke afvise. Der sælges givet mange underlige ting i
grillbarer under falsk varebetegnelse. Nogle reklamerer endda med, at de
sælger mad.

> for de hed hos dem pommesfrites og den
> gang kan kunne man ikke få andet

Joda. Pommes frites er ikke en særlig grillbar-ting, selvom du
tilsyneladende har fået den opfattelse. Kylling kan f.eks. også fås i andre
udgave en den halve friturestegte, du nok er vant til.

Har du forresten nogen sinde smagt pommes frites, eller kender du kun til
"pommes frites" fra grillbaren? Pommes frites er ikke sådan ligetil at lave.
Jeg ved, der er skribenter i denne gruppe, der har stor viden om netop
pommes frites. Gode pommes frites skal f.eks. frituresteges over to omgange
med forskellig temperatur, og de er med sikkerhed IKKE lavet af
kartoffelmos.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Autocadster

Dato : 13-09-07 22:26

Jens Bruun formulerede spørgsmålet:
> Joda. Pommes frites er ikke en særlig grillbar-ting, selvom du tilsyneladende
> har fået den opfattelse. Kylling kan f.eks. også fås i andre udgave en den
> halve friturestegte, du nok er vant til.

Hmm... du er vist ikke værd at spilde tid på, når du ikke får din vilje
så begynder du at små svine folk.

Suk sørgeligt liv...

EOD og fut til for dig relevant gruppe.

--
Venlig hilsen
Autocadster / 2620

Fra : Hauge

Dato : 14-09-07 05:30

Autocadster wrote:
> Hmm... du er vist ikke værd at spilde tid på, når du ikke får din
> vilje så begynder du at små svine folk.

Er du ikke bare en lille smule nærtagende?

> Suk sørgeligt liv...

Ja efter din bemærkning må jeg nu nok sige at det er dit der er søgeligst.

> EOD og fut til for dig relevant gruppe.

Tjaeh, at du synes det er mudder, siger vist mest om dig. Kom tilbage til
virkligheden igen.

/Hauge

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-09-07 21:07

Autocadster wrote:
> Hvordan laver man pommes friter af kartoffelmos ? tænker mere på
> hvordan man skal tilberede mosen, for har prøvet af den
> kartoffelmos vi feks. bruger til brændene kærlighed, men den
> opløses i frituren :/

Hej.

Er du helt sikker på, at det ikke er kartoffelkroketter du tænker
på. De skal nemlig i frituregryden.

http://www.maduniverset.dk/opskrift.php/1355/Andet-opskrifter/Kartoffelkroketter

Jeg har vist aldrig hørt, at man laver pommes frites af andet end rå
kartofler.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Autocadster

Dato : 13-09-07 21:13

Tove Krieger skrev:
> Er du helt sikker på, at det ikke er kartoffelkroketter du tænker på. De skal
> nemlig i frituregryden.

Ja 112% sikker

> Jeg har vist aldrig hørt, at man laver pommes frites af andet end rå
> kartofler.

Uha du er gået glip af verdens bedste poomesfriter

--
Venlig hilsen
Autocadster / 2620

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-09-07 21:27

Autocadster wrote:

> Ja 112% sikker

> Uha du er gået glip af verdens bedste poomesfriter

Ja, det vil jeg da godt tro. Et par rigtig gode stegte fiskefileter,
en stak pommes frites og en masse remoulade - MUMS.

Fra : Peter Westh

Dato : 14-09-07 07:24

> [...]
> man skal tilberede mosen, for har prøvet af den kartoffelmos vi feks.
> bruger til brændene kærlighed, men den opløses i frituren :/

Den køkkenlatinske betegnelse for det, du søger, er formentlig
kartoffelkroketter - men det skal ikke skille os ad!

De serverer dem i Legoland, formet som

Fra : Peter Westh

Dato : 14-09-07 07:29

> [...]
> man skal tilberede mosen, for har prøvet af den kartoffelmos v
> feks. bruger til brændene kærlighed, men den opløses i frituren :/

Den rette køkkenlatinske betegnelse for det, du søger, er formentlig
kartoffelkroketter - men det skal ikke skille os ad!

De serverer dem i Legoland, formet som legoklodser, selvfølgelig. Man kan
købe dem med hjem frosne.

Jeg har ingen opskrift, men som udgangspunkt må det handle om at mosen skal
være meget tør - altså ingen mælk etc - og så skal der noget bindemiddel i,
nok både mel og æg. Altså omtrent som dejen til kartoffelgnocci, ligesom
Kevin foreslår. Dem grillen serverer er formentlig lavet på grundlag af
kartoffelmospulver, så dejen kan laves ekstra tør.

/P

Fra : Thomas

Dato : 14-09-07 07:51

> Nogen der kender til denne og er gågaden den der hedder
> algade (tror den staves sådan) ?
Den hedder Grill-Shoppen I/S og ligger Ahlgade 53.

Jeg var der i sommers, og de laver dem stadig.
De smager rigtig godt.

Thomas

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 14-09-07 12:53

Thomas kom med denne ide:
> Den hedder Grill-Shoppen I/S og ligger Ahlgade 53.
>
> Jeg var der i sommers, og de laver dem stadig.
> De smager rigtig godt.
>
> Thomas

For +10 år siden kunne man få dem på grillen foran Havnekroen i Nyk.
Sj.
Jeg kunne godt guffe en portion lige nu.
Kai

Fra : -V-

Dato : 16-09-07 12:05

On Sep 14, 11:18 pm, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:
> Kevin er en ualmindelig venlig fyr. Det er jeg ikke.

Well, det er svært at vide, uden at have mødt jer.

Ikke desto mindre er begge d'herrer Edelvang og Bruun leveringsdygtige
i afsindigt meget (praktisk *og* teoretisk!) viden og gode råd, som de
ikke er blege for at dele med gruppen. Jeg deler ofte og gerne deres
meninger.

At de så er meget forskellige i deres udtryksmåde, det er så en hel
anden sag...

-V-

Fra : Max

Dato : 16-09-07 16:25

Hej -V-

> At de så er meget forskellige i deres udtryksmåde, det er så en hel
> anden sag...

Ja, man tager hvad man kan bruge og glemmer resten :)

--
Mvh Max

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 16-09-07 18:17

Max wrote:

> Ja, man tager hvad man kan bruge og glemmer resten :)

Just min måde at læse usenet-indlæg på :)

Vel talt!

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 16-09-07 18:19

-V- wrote:

> Well, det er svært at vide, uden at have mødt jer.

Den er god nok. Jeg *er* meget venlig.

> [...]
> i afsindigt meget (praktisk *og* teoretisk!) viden og gode råd, som de
> ikke er blege for at dele med gruppen. Jeg deler ofte og gerne deres

Jeg bliver helt rørt.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang