Lindetræ
Fra : Wagner

Dato : 10-09-07 12:41

Jeg skal have gravet et kloakrør ca. 2 meter ned forbi et lindetræ.
Lindetræet er knap 100 år gammelt og har en højde på knap 20 meter. Kronen
blev beskåret for 4 år siden, men har næsten allerede genvundet fordums
størrelse. Kloakrøret er af hensyn til nærliggende bygninger nødt til at
blive gravet ned ca. 2-2½ meter fra træet og vi kan selvklart ikke undgå at
grave nogle rødder over. Bør jeg være bekymret for om træet kan tåle denne
behandling, både mht. fortsat at være i god vækst, men også til træets
forankring i jorden?
vh
Wagner

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-09-07 18:46

On Mon, 10 Sep 2007 13:40:56 +0200, "Wagner" <wagner@> wrote:

> [...]
>grave nogle rødder over. Bør jeg være bekymret for om træet kan tåle denne
>behandling, både mht. fortsat at være i god vækst, men også til træets

Væksten vil næppe aftage
To meter fra stammen er trods alt en del og så længe det kun er en linie
forbi gør det ikek noget. Træet vil jo stadig stå helt fast på 3 sider.

Det var ikke noget jeg ville bekymre mig om.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 10-09-07 19:02

". Bør jeg være bekymret for om træet kan tåle denne
> behandling, både mht. fortsat at være i god vækst, men også til træets
> [...]
Næppe!
Det er almindelig praksis at rodbeskære et træ der vokser lidt for meget, og
et individ af den kaliber vil nok bare mærke det som lidt kildren om tæerne
.. . . .
Flemming.