Fisk til meget lille akvarie
Fra : Robert

Dato : 10-07-01 12:04

Jeg har et lille "overskudsakvarie" på ca. 15 liter samt et varmelegeme som
ikke skal bruges til andet.

Kan jeg stoppe et par små fisk i dette akvarie, som jeg måske endda kan få
til at yngle? (altså fiskene og ikke akvariet

Jeg har desværre ingen luftpumpe liggende til dette lille akvarie, så næste
spørgsmål er, om dette er noget nødvendigt at købe, eller om de kan klare
sig uden?

Fra : Peter Jensen

Dato : 10-07-01 12:10

"Robert" <Robert.marcussen@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
næste
> spørgsmål er, om dette er noget nødvendigt at købe, eller om de kan klare

Kampfisk

Men køb en luftpumpe

/Peter

Fra : Robert

Dato : 10-07-01 12:19

Nogen links til billeder af kampfisk?

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 10-07-01 17:23

"Robert" <Robert.marcussen@image.dk> wrote in message
> Nogen links til billeder af kampfisk?

Gå ind på http://www.bettatalk.com Der kan du se billeder af nogle utrolig
flotte eksemplarer og få mange nyttige oplysninger. Hende som har lavet
siden er president i den californiske bettaklubben og ved ret meget om
fisken generelt.
Hilsen Ditte

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 10-07-01 17:23

"Peter Jensen" <cfp9345@vip.cybercity.dk> wrote in message

> "Robert" <Robert.marcussen@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Hej...
Kampfisken kan godt være i akvariet uden at der bliver tilsluttet en
luftpumpe. De er labyrintfisk, og kan hente nødvendig ilt fra overfladen.
Men vandet må nok skiftes ca en gang i ugen (ikke nødvendigvis alt vandet,
men noget).
Grunden til at de ikke er så afhængige af luftpumpen er fordi de oprindelig
lever i meget små beskidte vannområder....
Antal fisk. Skal du have hanfisk, må du ikke putte mere end ham op i. HAn
vil komme til at jage en hun til døde - der er ikke nok plads til dem begge.
Skal du have hunfisk - som du kan få nogle ret flotte af, så kan du sagtens
putte to eller tre op i akvariet.
Held og lykke
Hilsen Ditte

Fra : Carsten Gall

Dato : 10-07-01 12:19

> [...]
næste
> spørgsmål er, om dette er noget nødvendigt at købe, eller om de kan klare

Til et så lille akvarie, kunne du få fat i et par killier, af de mindre,
blandt andet Ap. australe.
Eller Elassoma evergladi. Ap. austale er nok den nemmeste af få fat i.

Hvis du kommer godt med flydeplanter i akvariet, er det ikke umuligt at
få unger i akvariet.
Og en luftpumpe burde ikke være nødvendig, hvis der kun er et par, af de
nævnte fisk i.

Står akvariet i en stue eller lign. er det ikke nødvendigt med varme, for
lyset over akvariet vil kunne
opvarme det nok

Carsten

Fra : Karsten Plesner

Dato : 10-07-01 12:23

> [...]
> Kan jeg stoppe et par små fisk i dette akvarie, som jeg måske endda kan få
> til at yngle? (altså fiskene og ikke akvariet

Hvis du er lidt flink med vandskift, skulle du nok kunne holde et par knurrende
dværgguramier i sådan en sag. Hvis der er godt med planter i, så skulle de nok
også kunne yngle OG nogle af ungerne ville have en chance for at overleve.

> Jeg har desværre ingen luftpumpe liggende til dette lille akvarie, så næste
> spørgsmål er, om dette er noget nødvendigt at købe, eller om de kan klare
> sig uden?

Det behøver de heller ikke, da de er labyrintfisk. I øvrigt er der et lille
trick, du måske bør kende, hvis du skal have fat i et par af denne (og nært
beslægtede arter i øvrigt): Hvis du gennemlyser fisken, kan man selv på
halvvæksne fisk se æggestokkene på hunnerne. De sidder som en lang spids
trekant umiddelbart bag maven på fisken (over den forreste del af gatfinnen).
Når du først har fået øje på den, er du ikke i tvivl. Dette gælder i øvrigt
også for bl.a. andre knurrende guramier og for begge arter af spidshalede
makropoder. Jeg har endnu ikke mødt en akvariehandler, som kender denne enkle
måde at skelne hanner fra hunenr, så den er god at kunne selv.

M.v.h.
Karsten

Fra : Robert

Dato : 10-07-01 12:35

Jeg ville gerne se et par billeder af nogle af disse fisk da jeg ikke kender
noget som helst til navnene på forskellige fiskearter.

Du nævnte bl.a.:

et par knurrende dværgguramier
labyrintfisk
spidshalede makropoder

Undskyld min uvidenhed, men jeg har aldrig holdt fisk i mine akvarier men
derimod skildpadder.

Fra : Karsten Plesner

Dato : 10-07-01 16:57

> Jeg ville gerne se et par billeder af nogle af disse fisk da jeg ikke kender
> noget som helst til navnene på forskellige fiskearter.

Nu er den desværre meget svær at fotografere på en måde, som bare
tilnærmelsesvis retfærdiggør, hvor smuk denne lille fisk egentlig er. Du kan
f.eks. se et billede her:

http://www.biotopeaquariums.co.uk/fish/belontiidae/trichopsis_pumilus.htm

Fiskene er MEGET flottere i virkeligheden, specielt når de først er faldet til i
et lille tætbeplantet akvarium. Jeg ved ikke lige hvor i landet du bor, men jeg
har da i den sidste måneds tid set den hos flere forhandlere i Storkøbenhavn.

Det er en lille slank fisk, som har en lyseblå selvlysende ring om øjnene og er
oversået med små selvlysende prikker. Den er gråhvid i grundfarve på den
nederste halvdel af og er rødlig/rødbrun på overkroppen. Hannerne har det med at
'knurre', hvilket faktisk lyder ret sjovt.

> Du nævnte bl.a.:
>
> et par knurrende dværgguramier
> labyrintfisk
> spidshalede makropoder

Knurrende dværgguramier er en af mange arter af labyrintfisk - spidshalede
makropoder er to andre arter af labyrintfisk. Andre anbefaler kampfisk i dit
15-liters akvarium, og det er da også en udbredt misforståelse, at de sagtens
kan holdes på meget lidt vand, men hvis du skal have lidt ud af den, skal der
være masser af gemmesteder til hunnen/hunnerne og så begynder det at knibe med
pladsen. Desuden er de kampfisk man ser i butikkerne ikke andet end
menneskefrembragte degenererede undskyldninger for rigtige kampfisk. De kan
dårligt svømme og er en del mere modtagelige overfor diverse sygdomme end deres
artsfæller, som har bevaret deres oprindelige udseende.

> Undskyld min uvidenhed, men jeg har aldrig holdt fisk i mine akvarier men
> derimod skildpadder.

Jamen man må jo spørge om de ting, man ikke ved. ellers bliver man aldrig
klogere.

M.v.h.
Karsten

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 12-07-01 23:45

Hej Karsten.
Nu fornærmet du mig en lille smule. For dagens kampfisk er fult ud i stand
til at svømme godt, lligesom alle de andre fiskeartene som findes. At der er
blevet drevet bevist avl på dem - ligeså med alle andre arter gør dem ikke
mindreværdige. Faktisk er der flere betta splendens som stadig ligner sine
forfædre ganske meget - specielt de viltfangede som mange kommer til at få
ind i sit akvarium i den fejlagtige tro at de er hunner. Jeg fik selv to på
denne måden.Og selv om de er mindre i halerne og måske ikke lige indeholder
alle mer eller mindre vellykkede farvekombinationerne, er de meget flotte -
som sine mer langhalede artsfælder.
Kampfisken levede oprindelig i små vand/søle damme, og når de i mange årtier
har kunnet leve på denne måde, og få et fuldværdig liv, kan de også leve et
godt liv i et 15 liters akvarium. Det er ligesom med alle andre fisk -
passer man på dem, kan man give dem et virkelig godt liv. Les bogen jeg har
foreslået i en tidligere link, så forstår du også at mange af kampfiskene
lever et helt liv på mindre enn 4 liter vand.
Ikke nogen onde ord, bare en lille tanke.
Hilsen Ditte

Fra : Karsten Plesner

Dato : 13-07-01 01:00

> Nu fornærmet du mig en lille smule.

Det var bestemt ikke meningen.

> For dagens kampfisk er fult ud i stand
> til at svømme godt,

Lige bortset fra kulturformen, som slæber nogle næsten helt ubrugelige finner
efter sig som et permanent brudeslør.

> lligesom alle de andre fiskeartene som findes.

Vildguppyer, visse guldfisk samt andre fisk med kunstigt forstørrede finner kan
såmænd svømme, men at sige, at de svømmer godt er vist lidt af en tilsnigelse.

> At der er
> blevet drevet bevist avl på dem - ligeså med alle andre arter gør dem ikke
> mindreværdige.

Næ, det er jo ikke fiskenes skyld. At vi så burde undlade at købe dem, da vi
ellers støtter den konstante strøm af misfostre, som til stadighed dukker op i
vores akvarier. Hvorfor er det at vi tror, at vi kan forbedre en fisk, som
naturen har brugt adskillige tusinder år på at udvikle ?

> [...]
> alle mer eller mindre vellykkede farvekombinationerne, er de meget flotte -

Dette har jeg svaret på i en anden tråd om vildkampfisk, så det vil jeg ikke
kommentere her bortset fra, at de mere langhalede artsfæller efter min mening
ikke er noget der bare minder om flotte. Ord som afskyelige, misfostre etc.
falder mig ind, når jeg tænker på dem.

> Kampfisken levede oprindelig i små vand/søle damme, og når de i mange årtier
> har kunnet leve på denne måde, og få et fuldværdig liv, kan de også leve et
> godt liv i et 15 liters akvarium.

Du har ret i det med levestederne, men en lille dam er måske på et par tusinde
liter eller mere. I hvert fald er de næppe nede i en størrelse på 15 liter. Prøv
selv at tage til Østen og se, hvor fiskene lever naturligt. Alternativt findes
der en del bøger, som kommer med detaljerede biotopbeskrivelser. At de kan
overleve i meget lidt vand er så absolut ikke det samme som at de bare
tilnærmelsesvis har det godt.

> Det er ligesom med alle andre fisk -
> passer man på dem, kan man give dem et virkelig godt liv.

Fordi man formår at holde liv i en fisk, som lever under kummerlige forhold, så
er det ikke det samme som at sige, at de har et godt liv.

> Les bogen jeg har
> foreslået i en tidligere link, så forstår du også at mange af kampfiskene
> lever et helt liv på mindre enn 4 liter vand.

Jeg har ikke læst omtalte bog, men mange andre om emnet. Jeg har selv en halv
snes stykker stående på reolen. Kun en af dem anbefaler at holde kampfisk under
så trange vilkår, og den handler tilfældigvis om hold og opdræt af slørkampfisk.
Jeg ved ikke om det er et tilfælde, at folk, der er fascineret af den slags
kunstige ting, også er de samme, som fuldstændig ignorerer de krav, man bør
opfylde, hvis man vil være bekendt at holde fisk.

> Ikke nogen onde ord, bare en lille tanke.

Jamen de bliver bestemt heller ikke opfattet ondt.

M.v.h.
Karsten

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 10-07-01 17:23

> [...]
> spidshalede makropoder
>

> Undskyld min uvidenhed, men jeg har aldrig holdt fisk i mine akvarier men

KAn ikke vise dig billeder af fiskene, men labyrintfisk er mange arter. Det
som skilder dem fra andre fisk, er at de er i stand til at hente nødvendig
luft på overfladen af vandet, og derfor både får luft på samme måde som
andre fisk (gennem gælderne) og har et pusteorgan som lidt forenklet kan
sammenlignes med vores lunger.
Måske er kampfisken den mest facinerende fisk, for de kan have en temmelig
stor personlighed. f.eks, blev jeg mødt af en veldig tiggende han, da jeg
kom hjem fra tre ugers ferie - og han havde ikke engang set mig i stuen
endnu. Og får han ikke maden servert på slaget "madtid", så skulle man
næsten tro at han står og roper på mig - går der for lenge før maden kommer,
bliver han småvoldelig overfor sine samboere.
Hilsen DItte

Fra : ha

Dato : 10-07-01 12:59

> Jeg har desværre ingen luftpumpe liggende til dette lille akvarie, så
næste
> spørgsmål er, om dette er noget nødvendigt at købe, eller om de kan klare
> sig uden?

Hvis du har en luftpumpe (til dit andet akvarie) kan man få et lille T
stykke til at montere på slangen, så luften fordeles i 2 slanger (en til
hvert akvarie).

mvh
ha

Fra : Robert

Dato : 10-07-01 13:03

"ha" <notme@dot.com> skrev i en meddelelse news:9ieqlv$cvr$1@sunsite.dk...
> Hvis du har en luftpumpe (til dit andet akvarie) kan man få et lille T
> stykke til at montere på slangen, så luften fordeles i 2 slanger (en til
> [...]

Akvarierne skal ikke stå i samme rum - afstand ca. 15 meter - men ellers ok
forslag

Fra : Leo Vaeversted

Dato : 10-07-01 19:37

> Akvarierne skal ikke stå i samme rum - afstand ca. 15 meter - men ellers
ok
> forslag

Så driller du bare et hul i loftet, og sender slangen den vej, det har en af
mine venner gjort, fordi han ikke gad høre på en luftpumpe i stuen. Smart
nok, men jeg kan nu ikke se hvorfor han skal have en luftpumpe i et 250L
akvarium, med masser af planter, men det er en helt anden sag.

Fra : Robert

Dato : 10-07-01 21:06

"Leo Vaeversted" <leo@vaeversted.nu> skrev i en meddelelse
> [...]
> nok, men jeg kan nu ikke se hvorfor han skal have en luftpumpe i et 250L
> akvarium, med masser af planter, men det er en helt anden sag.

Nu er sagen bare den at der heller ikke er nogen pumpe i det andet akvarie,
idet jeg kun har en gammel skildpadde i dette, og den er vist rimelig
ligeglad med om det er et "boblebad" den får

Fra : Aardvark

Dato : 10-07-01 21:53

hm......15 l. er sgutte meget......akvarier koster (brugte) stortset intet i
dag.....så burde du måske ikke købe et der er en LILLE smule større ?

/Brian

Fra : MH

Dato : 10-07-01 22:29

Så går det sjove jo af man skal starte i det små og kan man gøre det for
0 kroner, så er det sku fint. Jeg huske mit første 50 liter det fik jeg for
en flad halvtredser eller mine forældre købte det til mig, jeg startede med
at have en skildpadde men den døde. Så fik jeg skalare og platy Those where
the days.
Få evt. et par guppy´er de er sku så taknemmelige og desuden er det et godt
fodertilskud til din padde når du har for mange en masse farver og fuld fart
på de liderlige hanner. Men husk en masse planter desuden vokser de
hurtigere når det er varmt.

Med Venlig Hilsen
Lars

Fra : Aardvark

Dato : 10-07-01 23:08

Enig......al ting udvider sig
Havde vores underlige hobby da jeg var teen.
Fik så......den igen.....da jeg fik mit andet barn.
Tænkte 'ungerne kunne bruge et lille akvarie med nogle fisk i'

Købte så et 63 l.....

Nu har jeg 6 akvarier.....1 år efter.......med Malawi og
Tanga. -cichlider......

Det breder sig.....men nu har konen sagt stop.....hun mener vi
har.....akvarier nok ;-D

PS: Dét 63 l. er nu udfaset som yngle-akvarie...hvori jeg har 15 stk Golden
Spec.

/Brian

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 11-07-01 09:16

"Robert" skrev:
> Kan jeg stoppe et par små fisk i dette akvarie, som jeg måske endda kan få
> til at yngle? (altså fiskene og ikke akvariet

Sagtens !

Mit første forsøg med at få unger med æglæggende fisk var med et 15l akvarium for cirka 30 år siden !

Der var et par Kribensis og en lille hule lavet af en omvendt urtepotte plus diverse grus, sten, planter, varmelegene og et lille
indvendigt filter - og det fungerede fint - og Kribensis'erne ynglede fint uden problemer

Lampen var i øvrigt hjemmelavet - nærmet pyramideformet og indeholdende en alm. el-pære - og gav et fint lys - og planterne groede
fint - og jeg oplevede aldrig problemer med alger af nogen slags ......

Ja - det var tider
--
M.v.h.
Jan Vestergaard

Fra : Martin Sørensen

Dato : 24-07-01 11:11

Vi købte et 18 liter akvarie til kanrantæne, men endte med at have det
stående et halvt års tid med 5 rødnæser, i køkkenet.

Det var dog med indbygget lys og filter. Det var nok også et held at det
var rødnæser, her i sommeren var temperaturen som regel 28-29 C.

mvh

martin