Alternativ til miracle whip
Fra : Peter Henriksen

Dato : 08-09-07 10:39

Jeg bruger Miracle Whip eller den billige fra ALDI til mine ristede grov
ciabatta boller med skinke.

Nu er jeg begyndt på at blande karry, chili og peber i Miracle Whip'en, og
så er det jeg tænker, at der må kunne laves et hjemmelavet alternativ til
Miracle Whip, som dels er billigere og dels er mere fedtfattig, men som har
samme konsistens.
Smagen kommer jo nu fra krydderierne.

Har I forslag til, hvordan man kan lave sådan en, helst en der kan holde sig
i tre uger?

Fra : Max

Dato : 08-09-07 10:48

Hej Peter

> hjemmelavet alternativ til Miracle Whip, som dels er billigere og
> dels er mere fedtfattig, men som har samme konsistens.
> Smagen kommer jo nu fra krydderierne.

Prøv en salat majonæse fra f.eks. Lidl som grundlag.

Med hensyn til fedmængden, så overvej om du kunne bruge
lidt mindre af din dressing i stedet.

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 08-09-07 10:47

Hej
Peter Henriksen wrote:
> Smagen kommer jo nu fra krydderierne.

Nu er jeg ikke selv til den der Whip, da jeg synes den kun smager af ringe
majonæse og edikke.

Kan du ikke bruge den billige lav-fedt majonæse fra Aldi, mener den er nogle
få % fedt, og så krydre den som du ville med Whip'en?

Mvh Hauge

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-09-07 13:25

"Peter Henriksen" <peter.henriksen@yahoo.xxx> skrev i en meddelelse

> Nu er jeg begyndt på at blande karry, chili og peber i Miracle
> Whip'en, og så er det jeg tænker, at der må kunne laves et
> hjemmelavet alternativ til Miracle Whip, som dels er billigere

God idé. Den hjemmelavede smager garanteret også bedre.

> og
> dels er mere fedtfattig, men som har samme konsistens.

Fy for pokker. Hvordan vil du dog erstatte mayonaisen, som er helt essentiel
i den slags?

> Smagen kommer jo nu fra krydderierne.

Nej. Smag kommer så sandelig også fra fedt.

> Har I forslag til, hvordan man kan lave sådan en, helst en der kan
> holde sig i tre uger?

Lav en god, hjemmerørt mayonaise af æggeblommer, neutral olie, en smule
olivenolie, salt og limesaft (evt. estragoneddike). Evt. lidt sukker. Smag
til med foretrukne krydderier. Spis mindre af den for at holde igen på
kalorierne.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Erling Hansen

Dato : 08-09-07 16:10

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
> olivenolie, salt og limesaft (evt. estragoneddike). Evt. lidt sukker. Smag
> til med foretrukne krydderier. Spis mindre af den for at holde igen på

Jeg rører en god, fast mayonaisse med rapsolie. Så krydres den med en
stor teskefuld sur senep, et drys karry, salt og peber, og et skvæt
citronsaft. Derefter røres ylette (1,5%) i mayo'en. Den kan tage op til
50/50, og passerer undervejs ganske tæt på MirakelWhip.
Hvis jeg giver mayo'en en stor skefuld mager rygeost før jeg
begynder med yletten (1/4 mayo, 1/4 rygeost, 1/2 ylette) får jeg en
glimrende base for sommersalat: Radiser i skiver, agurk i terner,
finthakket tomat (hvor kerner og 'vand' er fjernet).
mvh
Erling

Fra : Peter Knutsen

Dato : 09-09-07 02:46

Peter Henriksen wrote:
> [...]
> Miracle Whip, som dels er billigere og dels er mere fedtfattig, men som har
[...]

Er fedtet da ikke i høj grad med til at forstærke smagen?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Specks6812

Dato : 20-09-07 20:19

"Peter Henriksen" <peter.henriksen@yahoo.xxx> said in

> [...]
> fedtfattig, men som har samme konsistens.
> Smagen kommer jo nu fra krydderierne.
>
> Har I forslag til, hvordan man kan lave sådan en, helst en der kan

Prøv Hellman's Original