Opbevaring af olivenolie
Fra : Niels

Dato : 07-09-07 20:58

Jeg har mulighed for at købe noget olivenolie fra Portugal, som jeg
synes smager fantastisk. Hvor længe kan olivenolie opbevares , og
hvordan skal det opbevares?

--
Niels

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-09-07 21:44

Niels skrev:

> Jeg har mulighed for at købe noget olivenolie fra Portugal, som
> jeg synes smager fantastisk. Hvor længe kan olivenolie opbevares,
> og hvordan skal det opbevares?

De flasker Santagata jeg købte for en måned eller to siden har sidste
holdbarhedsdato i november til næste år, så et bud er 1½-2 år.

Jeg opbevarer mine flasker uåbnede i et mørkt skab. Hvis jeg havde
købt olien i 'løsvægt', ville jeg måske have opbevaret den [del jeg
ikke umiddelbart stod for at skulle bruge] i køleskabet.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Per Nielsen

Dato : 07-09-07 22:12

Klaus Alexander Seistrup wrote:
> Jeg opbevarer mine flasker uåbnede i et mørkt skab. Hvis jeg havde
> købt olien i 'løsvægt', ville jeg måske have opbevaret den [del jeg
> ikke umiddelbart stod for at skulle bruge] i køleskabet.

Hvor lang tid kan åbnet jomfru olivenolje normalt holde sig i et mørkt skab
ved almindelig stuetemperatur?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-09-07 07:03

Per Nielsen skrev:

> Hvor lang tid kan åbnet jomfru olivenolje normalt holde sig
> i et mørkt skab ved almindelig stuetemperatur?

Denne side siger »to år fra produktionsdato«:
http://www.italy.dk/mad/olie-0902.htm

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Per Nielsen

Dato : 08-09-07 07:45

Klaus Alexander Seistrup wrote:
> Denne side siger »to år fra produktionsdato«:
> http://www.italy.dk/mad/olie-0902.htm

Takker. Det skulle da være rigeligt

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-09-07 13:38

"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor lang tid kan åbnet jomfru olivenolje normalt holde sig i et
> mørkt skab ved almindelig stuetemperatur?

Meget, meget lang tid. Smag på den, hvis du er i tvivl. Den holder endnu
længere i køleskab, selvom den ser løjelig ud, når den er nedkølet.

Jeg vil tro, det er vigtigere for kvaliteten, at den opbevares mørkt, end at
den opbevares nedkølet.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Per Nielsen

Dato : 08-09-07 20:28

Jens Bruun wrote:
> Meget, meget lang tid. Smag på den, hvis du er i tvivl. Den holder
> endnu længere i køleskab, selvom den ser løjelig ud, når den er
> nedkølet.

Ja, det har jeg også prøvet. Synes bare jeg på et tidspunkt læste at
opbevaring i køleskab havde visse bagdele (når det gælder olivenolje). Kan
bare ikke lige huske hvilke og om det i det hele taget er rigtigt.

> Jeg vil tro, det er vigtigere for kvaliteten, at den opbevares mørkt,
> end at den opbevares nedkølet.

Begge dele klares jo også af et køleskab

Fra : Ukendt

Dato : 08-09-07 20:42

On Sat, 8 Sep 2007 21:28:11 +0200, Per Nielsen wrote:

> Begge dele klares jo også af et køleskab

Er du sikker på det? Prøv at åbne køleskabet ... der er lys i
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Per Nielsen

Dato : 08-09-07 21:26

Kurt Hansen" <"kurt-snabel-towle-de-kå wrote:
> Er du sikker på det? Prøv at åbne køleskabet ... der er lys i

Jeg har andre varer der skal opbevares mørkt i køleskabet, så jeg har
fjernet pæren

Fra : Henrik

Dato : 08-09-07 13:29

Den dato, der er angivet på etiketten, er der hvor producenten står inde for
at produktet, hvis opbevaret korrekt i uåbnet stand kan holde sig til. DVS
der er hverken sensoriske eller mikrobiologiske ændringer.
Oloivenolie opbevaret korrekt er køligt og mørkt (hvor jeg dog savner de
gode gamle spisekamre). Har du først åbnet flasken, må du smage dig frem
til, vornår olien ændres sig, eksempelvis harsk.

Henrik