Hvidløg?
Fra : Hauge

Dato : 07-09-07 20:40

Hej

Når jeg bruger hvidløg, så er det jo normalt i fed.

Når jeg er på kinesisk restaurant, så bruger de ofte et stort alm.
løg-lignende hvidløg.. Det ligner et alm. løg på vel. ca. 20 mm i diameter,
men det smager af hvidløg.

Er der nogen der ved hvilken sort det er, og om det overhovedet kaldes for
hvidløg, selvom det smager af hvidløg?
Det vil jo være rart at vide hvad de kaldes, ellers er det jo lidt svært at
spørge sig for, når man er i Bazar Vest eller lign. sted.

På forhånd tak.
Mvh hauge
--
Undgå højresvingsulykker, drej altid til venstre.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-09-07 21:47

Hauge skrev:

> [...]
>
> Er der nogen der ved hvilken sort det er, og om det overhovedet
> kaldes for hvidløg, selvom det smager af hvidløg?

De gange jeg selv har prøvet at dyrke hvidløg, ved at splitte et hvidløg
i fed og stikke dem i jorden, er der kommet hvidløg ud af det der nærmest
lignede små rødløg, men som var fulde af saft og kraft, og som kun bestod
af ét stort fed hver.

Måske er det bare unge hvidløg?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Christian Hansen

Dato : 07-09-07 22:35

Klaus Alexander Seistrup wrote:
> [...]
> lignede små rødløg, men som var fulde af saft og kraft, og som kun bestod

Jep, det er også mit bud - jeg dyrker også selv hvidløg og de starter
som et løg, men brancher så senere ud i fed - i hvert fald opleves det
sådan. De løg jeg hiver op tidligt er somregel bare et stort - nogle
gange med et lillebitte ledsagerfed - men senere på året er det som
normale hvidløg med masser af fed - sådan et friskoptaget hvidløg er
lækkert!

Mvh Christian

Fra : Esben

Dato : 08-09-07 01:21

> [...]
> Det vil jo være rart at vide hvad de kaldes, ellers er det jo lidt svært
> at spørge sig for, når man er i Bazar Vest eller lign. sted.

De har haft dem i min lokale Føtex de sidste mange måneder, og der kalder de
dem hvidløg.

--
Esben

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-09-07 07:30

> Er der nogen der ved hvilken sort det er, og om det overhovedet
> kaldes for hvidløg, selvom det smager af hvidløg?

Ganske normale étfeds-hvidløg, der føres fast i bl.a. Føtex, SuperBest og
andre steder. De smager fuldstændigt som alle andre typer hvidløg - og er
måske endda lidt til den stærke side mht. hvidløgssmag. Jeg bruger aldrig
andet, da de er flotte, praktiske og velsmagende.

Pas nu på med alle de krydderier og fremmedartede smagsgivere. Du skulle jo
nødig overdøve den gode smag af gammeldags, dansk mad - vel?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hauge

Dato : 08-09-07 08:18

Jens Bruun wrote:
> [...]
> typer hvidløg - og er måske endda lidt til den stærke side mht.
> hvidløgssmag. Jeg bruger aldrig andet, da de er flotte, praktiske og

Tak for info til alle

> Pas nu på med alle de krydderier og fremmedartede smagsgivere. Du
> skulle jo nødig overdøve den gode smag af gammeldags, dansk mad - vel?

Hehe, jeg bruger heller ikke disse underlige smagsgivere på alm. dansk mad

Men hvidløgsbrød smager ikke helt så interessant uden hvidløg..

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 08-09-07 10:34

Hej Hauge

> Hehe, jeg bruger heller ikke disse underlige smagsgivere på alm.
> dansk mad

Nu har hvidløg vel snart været en del af det danske køkken så
længe at man godt kan kalde det almindelig dansk mad.

> Men hvidløgsbrød smager ikke helt så interessant uden hvidløg..

Er du sikker ? ;)

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 08-09-07 10:44

Hej Max
Max wrote:
> Nu har hvidløg vel snart været en del af det danske køkken så
> længe at man godt kan kalde det almindelig dansk mad.

Jo du har ret, men tænkte nu på den gode ulækre og fede mad, den der kræver
en god fed (ikke fed som i fedt) "brun" sovs
Jeg kommer i hvert fald ikke hvidløg på min flæskesteg..

> Er du sikker ? ;)

Hehe, næeh. Men umiddelbart mangler der lidt.. Øhhm.. Hvidløgssmag

Mvh Hauge

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 08-09-07 13:09

Hauge wrote:

> Jeg kommer i hvert fald ikke hvidløg på min flæskesteg..

Det smager ellers dejligt til en forandring. En svinekam skæres fri af
sværen og en dyb rende skæres på langs af kødet. 5-6 fed presset hvidløg
og en ordentlig omgang frisk rosmarin, timian og hvad man ellers har
gnides på oversiden og fyldes godt ned i renden. Sværen bindes på igen
med kødsnor og stegen steges som normalt. Det er blevet vores foretrukne
sommerflæskesteg.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-09-07 13:19

"Kevin Borbye Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> bindes på igen med kødsnor og stegen steges som normalt. Det er
> blevet vores foretrukne sommerflæskesteg.

Sikke dog noget fisefornemt, udenlandsk mad, hvor den gode smag af dansk
gris er fuldstændigt overdøvet af alle mulige underlige krydderier. I spiser
garanteret heller ikke god Kulør-brun sovs til!

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hauge

Dato : 08-09-07 13:40

Jens Bruun wrote:
> Sikke dog noget fisefornemt, udenlandsk mad, hvor den gode smag af
> dansk gris er fuldstændigt overdøvet af alle mulige underlige
> krydderier. I spiser garanteret heller ikke god Kulør-brun sovs til!

Er det ikke træls at være så stødt over folks udtalelser?

Mvh Hauge, der heller ikke bruger kulør i den brune sovs, kan trods alt godt
lave mad, selvom det ikke har et fransk eller italiensk navn

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-09-07 14:27

> Er det ikke træls at være så stødt over folks udtalelser?

Jo. Hvem er da også det? Har du svært ved at tage lidt gas?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hauge

Dato : 08-09-07 14:32

Jens Bruun wrote:
> Jo. Hvem er da også det? Har du svært ved at tage lidt gas?

Det har jeg så absolut ikke, men virkede sådan.

Mvh Hauge

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-09-07 15:13

> Det har jeg så absolut ikke, men virkede sådan.

Du kender mig tydeligvis ikke. Der skal en del mere til at pisse mig af.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Martin Petersen

Dato : 10-09-07 19:13

> "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i en meddelelse

> Du kender mig tydeligvis ikke. Der skal en del mere til at pisse mig af.

Det skrevne ord er en svær nød at knække. Det er muligvis derfor smileyen
blev opfundet. ;)

- Martin

Fra : Max

Dato : 08-09-07 13:30

Hej Hauge

> Jeg kommer i hvert fald ikke hvidløg på min flæskesteg..

Nej, men kunne du forstille dig en lammekølle uden ?

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 08-09-07 13:41

Hej Max'ern

Max wrote:
> Nej, men kunne du forstille dig en lammekølle uden ?

Har prøvet lammekølle, foretrækker noget ordenligt kød. Føj for s.... Men
ok, 20-30 fed hvidløg kan sikkert sagtens kamuflere lammet..

Mvh Hauge

Fra : Per

Dato : 17-09-07 18:30

Åh gud!!

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 18-09-07 12:17

Hauge wrote:

> Har prøvet lammekølle, foretrækker noget ordenligt kød. Føj for s....
> Men ok, 20-30 fed hvidløg kan sikkert sagtens kamuflere lammet..

Den var sikkert fra New Zealand. Dernede er lammekød et affaldsprodukt fra
uldproduktionen og det smager derefter. Hvis du en dag kommer i nærheden af
noget dansk lam, så und dig selv at smage på det.

Ebbe

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-09-07 13:13

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse

> Den var sikkert fra New Zealand. Dernede er lammekød et
> affaldsprodukt fra uldproduktionen og det smager derefter.

Sikke noget vrøvl. Lam kan af gode grunde ikke være et affaldsprodukt fra
uldproduktion. Derimod kan den lange transportvej betyde noget, hvor New
Zealandsk lam stort set altid har været nedfrosset.

> Hvis du en
> dag kommer i nærheden af noget dansk lam, så und dig selv at smage på
> det.

Jeg har smagt fremragende, dansk lam, og jeg har smagt dansk lam, der end
ikke egnede sig til hundeføde. Jeg har endnu til gode at smage Islandsk lam,
der ikke er godt.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 18-09-07 13:27

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> writes:

> "Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse

> Sikke noget vrøvl. Lam kan af gode grunde ikke være et
> affaldsprodukt fra uldproduktion.

Sagtens. Man skal hele tiden producere nye får til at lave uld
af. Det er derfor man får lam. Men ca. 50% af de producerede lam er af
hankøn, og derfor ganske uinteressante i den videre
populationsfornyelse.

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-09-07 13:46

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af. Det er derfor man får lam. Men ca. 50% af de producerede lam er af
> hankøn, og derfor ganske uinteressante i den videre

De er vel for pokker ikke uinteressante med mindre du vil hævde, at man
alene benytter hunfår i uldproduktionen?

Og tilbage til emnet: Mener du, New Zealandske lam er af dårlig kvalitet,
fordi det er et affaldsprodukt fra uldproduktionen?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 18-09-07 13:57

> [...]

> De er vel for pokker ikke uinteressante med mindre du vil hævde, at man
> alene benytter hunfår i uldproduktionen?

Pånær de 1-2% væddere der skal bruges, er det kun får.

> Og tilbage til emnet: Mener du, New Zealandske lam er af dårlig
> kvalitet, fordi det er et affaldsprodukt fra uldproduktionen?

Kødet fra uldracer har det med at smage noget mere af lanolin end
kødet fra kødracer. Det er den samme forskel der er på kødet fra en
udrangeret malkeko og det der kommer fra en ko der er fremavlet til at
give en god kødkvalitet.

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-09-07 20:17

> Pånær de 1-2% væddere der skal bruges, er det kun får.

"Hunfår". Jeg må have fået en hjerneblødning.

> Kødet fra uldracer har det med at smage noget mere af lanolin end
> kødet fra kødracer.

OK.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 18-09-07 13:54

Jens Bruun wrote:

> Sikke noget vrøvl. Lam kan af gode grunde ikke være et affaldsprodukt
> fra uldproduktion.

Det, det kommer an på, er hvad man går efter i avlen. I New Zealand er det
uldproduktionen man går efter og hvordan kødet så bliver, er mere eller
mindre ligegyldigt.

Ebbe

Fra : ASKF

Dato : 19-09-07 23:19

Max ytrede sig i <46e294f4$0$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> med
dette:

>Hej Hauge

>Nej, men kunne du forstille dig en lammekølle uden ?

Sennepglaceret røget lammekølle har da ikke brug for hvidløg.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Max

Dato : 20-09-07 16:16

Hej Allan

> Sennepglaceret røget lammekølle har da ikke brug for hvidløg.

Måske ikke, men jeg gad ikke spise den.

--
Mvh Max