|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | SKAL kunden have udleveret bonnen? Fra : Morten
 | 
 Dato :  05-09-07 15:46
 | 
 |  | Hej
 
 Jeg har et spørgsmål omkring butikssalg.
 
 Hvis man har en alm. printer og selv printer forenklet fakturaer når man har
 lavet et salg, så ville man jo normalt printe 2 stk. og give 1 til kunden.
 
 Må man gerne spørgs kunden først, og så kun printe 1 stk. hvis kunden ikke
 skal bruge sin, eller er det et krav at man udlevere den til kunden, selvom
 denne alligevel bare smider den ud?
 
 /Morten
 
 
 
 
 |  |  | 
  Karsten H. \(7870\) (05-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten H. \(7870\)
 | 
 Dato :  05-09-07 21:52
 | 
 |  | Morten wrote:
 > Hej
 >
 > Jeg har et spørgsmål omkring butikssalg.
 >
 > Hvis man har en alm. printer og selv printer forenklet fakturaer når
 > man har lavet et salg, så ville man jo normalt printe 2 stk. og give
 > 1 til kunden.
 >
 > Må man gerne spørgs kunden først, og så kun printe 1 stk. hvis kunden
 > ikke skal bruge sin, eller er det et krav at man udlevere den til
 > kunden, selvom denne alligevel bare smider den ud?
 >
 > /Morten
 
 Kunden skal have sin bon hvis bonen også gælder som garantibevis, hvilket er
 gældende i masser af tilfælde.
 --
 
 Med venlig hilsen
 Karsten H. (7870)
 Vil du med rette have ry som lærd,
 så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)
 
 
 
 |  |  | 
  Jonas Kofod (05-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jonas Kofod
 | 
 Dato :  05-09-07 22:25
 | 
 |  | Karsten H. (7870) skrev:
 > Morten wrote:
 >> Hej
 >>
 >> Jeg har et spørgsmål omkring butikssalg.
 >>
 >> Hvis man har en alm. printer og selv printer forenklet fakturaer når
 >> man har lavet et salg, så ville man jo normalt printe 2 stk. og give
 >> 1 til kunden.
 >>
 >> Må man gerne spørgs kunden først, og så kun printe 1 stk. hvis kunden
 >> ikke skal bruge sin, eller er det et krav at man udlevere den til
 >> kunden, selvom denne alligevel bare smider den ud?
 >>
 >
 > Kunden skal have sin bon hvis bonen også gælder som garantibevis,
 > hvilket er gældende i masser af tilfælde.
 
 Butikkerne bestemmer jo selv hvorledes der garantiregler skal eller ikke
 skal være, ligesom formalia omkring dem. Så garanti kan vist ikke have
 nogen indflydelse på stillede krav til udsteder/butik.
 
 
 |  |  | 
  Ukendt (06-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  06-09-07 07:45
 | 
 |  | 
 "Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse 
 news:46dec150$0$2555$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > Hej
 >
 > Jeg har et spørgsmål omkring butikssalg.
 > Hvis man har en alm. printer og selv printer forenklet fakturaer når man 
 > har
 > lavet et salg, så ville man jo normalt printe 2 stk. og give 1 til kunden.
 > Må man gerne spørgs kunden først, og så kun printe 1 stk. hvis kunden ikke
 > skal bruge sin, eller er det et krav at man udlevere den til kunden, 
 > selvom
 > denne alligevel bare smider den ud?
 Du skal udlevere enten en bon eller en faktura om kunden så vi have den er 
 hans egen sag.
 Se  http://www.skat.dk/display.aspx?oId=108094&vId=44489 -- 
 mvh Karsten Madsen / Als IT
 SummaSummarum 3 www.alsit.dk Sig Summa til dit kasseapparat www.alskassen.dk Danmarks billigste e-faktura www.xomilo.dk |  |  | 
  Martin (08-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin
 | 
 Dato :  08-09-07 20:04
 | 
 |  | 
 
 > Du skal udlevere enten en bon eller en faktura om kunden så vi have den er
 > hans egen sag.
 
 Men må man ikke spørge først ( om ikke andet for at spare papir og
 forbrugsstoffer i printeren) og så blot lave 1 til eget regnskab hvis kunden
 er ligeglad?
 
 
 
 
 |  |  | 
   Ukendt (09-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  09-09-07 22:54
 | 
 |  | 
 
            >> Du skal udlevere enten en bon eller en faktura om kunden så vi have den 
 >> er
 >> hans egen sag.
 > Men må man ikke spørge først ( om ikke andet for at spare papir og
 > forbrugsstoffer i printeren) og så blot lave 1 til eget regnskab hvis 
 > kunden
 > er ligeglad?
 Mjah, der er jeg dig svar skyldig. Det sker jo ofte - især til private 
 kunder.
 -- 
 mvh Karsten Madsen / Als IT
 SummaSummarum 3 www.alsit.dk Sig Summa til dit kasseapparat www.alskassen.dk Danmarks billigste e-faktura www.xomilo.dk |  |  | 
    Karsten H. \(7870\) (10-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten H. \(7870\)
 | 
 Dato :  10-09-07 10:31
 | 
 |  | 
 "Karsten Madsen" <km hos alsit i danmark> skrev i en meddelelse 
 news:46e46b63$0$73340$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
 >>> Du skal udlevere enten en bon eller en faktura om kunden så vi have den 
 >>> er
 >>> hans egen sag.
 >> Men må man ikke spørge først ( om ikke andet for at spare papir og
 >> forbrugsstoffer i printeren) og så blot lave 1 til eget regnskab hvis 
 >> kunden
 >> er ligeglad?
 >
 > Mjah, der er jeg dig svar skyldig. Det sker jo ofte - især til private 
 > kunder.
 >
 >
 > -- 
 > mvh Karsten Madsen / Als IT
 > SummaSummarum 3 www.alsit.dk > Sig Summa til dit kasseapparat www.alskassen.dk > Danmarks billigste e-faktura www.xomilo.dk >
 Det er for så vidt ligegyldigt om kunden beholder sin bon eller ej - 
 selvfølgelig med mindre den tjener som garantibevis. Forretningen er derimod 
 nødt til at "slå beløbet ind". Hvis ikke ender han med et varelager så 
 stort, at det kan ikke gøre rede for. Forretningen skal vel også betale sine 
 leverandører.
 -- 
 Med venlig hilsen
 Karsten H. (7870)
 Vil du med rette have ry som lærd,
 så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein) 
            
             |  |  | 
     Leonard (10-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Leonard
 | 
 Dato :  10-09-07 10:49
 | 
 |  | 
 
            On Mon, 10 Sep 2007 11:31:24 +0200, Karsten H. (7870) wrote:
 > Det er for så vidt ligegyldigt om kunden beholder sin bon eller ej - 
 > selvfølgelig med mindre den tjener som garantibevis. Forretningen er derimod 
 > nødt til at "slå beløbet ind". Hvis ikke ender han med et varelager så 
 > stort, at det kan ikke gøre rede for. Forretningen skal vel også betale sine 
 > leverandører.
 Her er der jo helelr ikke tale om at undlade at slå handlen ind, men at
 spare lidt på papir, toner osv. ved kun at udskrive faktura/bon i et
 eksemplar til brug i regnskabet, når kunden alligevel bare smider den
 anden kopi væk.
 Jeg kan ikke se, at der er noget galt i det, og faktisk praktiserer jeg
 dette, når jeg har modtaget kontant betaling af en kunde, der ikke har
 ønsket en faktura. Så er der jo ingen grund til at udskrive faktura i 2
 eks. og så smide den ene væk.
 -- 
 Leonard
 Mine biler: http://vw.leonard.dk/ |  |  | 
      Jonas Kofod (10-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jonas Kofod
 | 
 Dato :  10-09-07 11:03
 | 
 |  | Leonard skrev:
 > On Mon, 10 Sep 2007 11:31:24 +0200, Karsten H. (7870) wrote:
 >
 >> Det er for så vidt ligegyldigt om kunden beholder sin bon eller ej -
 >> selvfølgelig med mindre den tjener som garantibevis. Forretningen er derimod
 >> nødt til at "slå beløbet ind". Hvis ikke ender han med et varelager så
 >> stort, at det kan ikke gøre rede for. Forretningen skal vel også betale sine
 >> leverandører.
 >
 > Her er der jo helelr ikke tale om at undlade at slå handlen ind, men at
 > spare lidt på papir, toner osv. ved kun at udskrive faktura/bon i et
 > eksemplar til brug i regnskabet, når kunden alligevel bare smider den
 > anden kopi væk.
 > Jeg kan ikke se, at der er noget galt i det, og faktisk praktiserer jeg
 > dette, når jeg har modtaget kontant betaling af en kunde, der ikke har
 > ønsket en faktura. Så er der jo ingen grund til at udskrive faktura i 2
 > eks. og så smide den ene væk.
 
 Nu vi er ved "i praksis" så læg mærke til at på tankstationer kommer der
 heller ikke nogen bon til kunden pr automatik.
 Jeg har ikke noget jura på det, men jeg vil gå ud fra den er helt efter
 bogen.
 
 
 |  |  | 
       Karsten H. \(7870\) (10-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten H. \(7870\)
 | 
 Dato :  10-09-07 12:09
 | 
 |  | Jonas Kofod wrote:
 > Leonard skrev:
 >> On Mon, 10 Sep 2007 11:31:24 +0200, Karsten H. (7870) wrote:
 >
 > Nu vi er ved "i praksis" så læg mærke til at på tankstationer kommer
 > der heller ikke nogen bon til kunden pr automatik.
 
 Joh, dog, hvor får du det ikke?
 --
 
 Med venlig hilsen
 Karsten H. (7870)
 Vil du med rette have ry som lærd,
 så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)
 
 
 
 |  |  | 
        Jonas Kofod (10-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jonas Kofod
 | 
 Dato :  10-09-07 19:34
 | 
 |  | Karsten H. (7870) skrev:
 > Jonas Kofod wrote:
 >> Leonard skrev:
 >>> On Mon, 10 Sep 2007 11:31:24 +0200, Karsten H. (7870) wrote:
 >>
 >> Nu vi er ved "i praksis" så læg mærke til at på tankstationer kommer
 >> der heller ikke nogen bon til kunden pr automatik.
 >
 > Joh, dog, hvor får du det ikke?
 
 "Alle steder". Både Shell og Statoil kører med deres kassesystem sat
 sådan op.
 
 
 |  |  | 
         Karsten H. \(7870\) (10-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten H. \(7870\)
 | 
 Dato :  10-09-07 21:21
 | 
 |  | 
 
            Jonas Kofod wrote:
 > Karsten H. (7870) skrev:
 >> Jonas Kofod wrote:
 >>> Leonard skrev:
 >>>> On Mon, 10 Sep 2007 11:31:24 +0200, Karsten H. (7870) wrote:
 >>>
 >>> Nu vi er ved "i praksis" så læg mærke til at på tankstationer kommer
 >>> der heller ikke nogen bon til kunden pr automatik.
 >>
 >> Joh, dog, hvor får du det ikke?
 >
 > "Alle steder". Både Shell og Statoil kører med deres kassesystem sat
 > sådan op.
 Mente det nok.   -- 
 Med venlig hilsen
 Karsten H. (7870)
 Vil du med rette have ry som lærd,
 så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein) 
            
             |  |  | 
          Jonas Kofod (10-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jonas Kofod
 | 
 Dato :  10-09-07 21:47
 | 
 |  | 
 
            Karsten H. (7870) skrev:
 > Jonas Kofod wrote:
 >> Karsten H. (7870) skrev:
 >>> Jonas Kofod wrote:
 >>>> Leonard skrev:
 >>>>> On Mon, 10 Sep 2007 11:31:24 +0200, Karsten H. (7870) wrote:
 >>>>
 >>>> Nu vi er ved "i praksis" så læg mærke til at på tankstationer kommer
 >>>> der heller ikke nogen bon til kunden pr automatik.
 >>>
 >>> Joh, dog, hvor får du det ikke?
 >>
 >> "Alle steder". Både Shell og Statoil kører med deres kassesystem sat
 >> sådan op.
 > 
 > Mente det nok.   Hvad mente du?
 Jeg mente at stortset alle tankstationer er kassesystemet sat op til 
 ikke at printe en bon ud.
            
             |  |  | 
           Karsten H. \(7870\) (10-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten H. \(7870\)
 | 
 Dato :  10-09-07 23:23
 | 
 |  | 
 
            Jonas Kofod wrote:
 > Karsten H. (7870) skrev:
 >> Jonas Kofod wrote:
 >>> Karsten H. (7870) skrev:
 >>>> Jonas Kofod wrote:
 >>>>> Leonard skrev:
 >>>>>> On Mon, 10 Sep 2007 11:31:24 +0200, Karsten H. (7870) wrote:
 >>>>>
 >>>>> Nu vi er ved "i praksis" så læg mærke til at på tankstationer
 >>>>> kommer der heller ikke nogen bon til kunden pr automatik.
 >>>>
 >>>> Joh, dog, hvor får du det ikke?
 >>>
 >>> "Alle steder". Både Shell og Statoil kører med deres kassesystem sat
 >>> sådan op.
 >>
 >> Mente det nok.   >
 > Hvad mente du?
 Jeg forstod det bare sådan, at når som nævnt Shell og Statoil "Både Shell og 
 Statoil kører med deres kassesystem sat
 >>> sådan op." At det netop var med bon pr. automatik. Med kort endda en bon 
 >>> for varer og en stump bon for trækket på kontoen
 >>
 > Jeg mente at stortset alle tankstationer er kassesystemet sat op til
 > ikke at printe en bon ud.
 Alle dem, jeg har visiteret, har alle trykt en bon ud til mig - uanset om 
 det er kontant, benzin- eller dankort - og pr. definition uden at jeg skulle 
 bede om det. Du skal jo også senere ved kreditkort under den ene eller anden 
 form kunne holde dem op mod den uundgåelige faktura sidst på måneden.
 I gl. dage med fluesmækker havde du også automatisk et bilag.
 -- 
 Med venlig hilsen
 Karsten H. (7870)
 Vil du med rette have ry som lærd,
 så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein) 
            
             |  |  | 
            Jonas Kofod (11-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jonas Kofod
 | 
 Dato :  11-09-07 10:58
 | 
 |  | Karsten H. (7870) skrev:
 
 > Alle dem, jeg har visiteret, har alle trykt en bon ud til mig - uanset
 > om det er kontant, benzin- eller dankort - og pr. definition uden at jeg
 > skulle bede om det. Du skal jo også senere ved kreditkort under den ene
 > eller anden form kunne holde dem op mod den uundgåelige faktura sidst på
 > måneden.
 
 Nå, men uagtet hvad du mener at have oplevet er kassesystemerne på de
 benævnte tankkæder sat op til ikke at skrive en bon ud. Det er korrekt
 at de er sat til at skrive en korttransaktionskvittering ud.
 Hvad du mener der skal holdes op imod på en faktura på et kredit kort
 har jeg svært ved at se hvorledes det kommer ovenstående faktum ved.
 Alene det du påstår aldrig at have besøgt en tankstation uden at få en
 bon uden at bede om den afslører at din udmelding nok skal tages som
 sludder snarere end alvor.
 
 
 |  |  | 
             Karsten H. \(7870\) (11-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten H. \(7870\)
 | 
 Dato :  11-09-07 12:17
 | 
 |  | Jonas Kofod wrote:
 > Karsten H. (7870) skrev:
 >
 >> Alle dem, jeg har visiteret, har alle trykt en bon ud til mig -
 >> uanset om det er kontant, benzin- eller dankort - og pr. definition
 >> uden at jeg skulle bede om det. Du skal jo også senere ved
 >> kreditkort under den ene eller anden form kunne holde dem op mod den
 >> uundgåelige faktura sidst på måneden.
 >
 > Nå, men uagtet hvad du mener at have oplevet er kassesystemerne på de
 > benævnte tankkæder sat op til ikke at skrive en bon ud. Det er korrekt
 > at de er sat til at skrive en korttransaktionskvittering ud.
 > Hvad du mener der skal holdes op imod på en faktura på et kredit kort
 > har jeg svært ved at se hvorledes det kommer ovenstående faktum ved.
 > Alene det du påstår aldrig at have besøgt en tankstation uden at få en
 > bon uden at bede om den afslører at din udmelding nok skal tages som
 > sludder snarere end alvor.
 
 Tja, du har jo lov at have din mening.
 --
 
 Med venlig hilsen
 Karsten H. (7870)
 Vil du med rette have ry som lærd,
 så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)
 
 
 
 |  |  | 
      Karsten H. \(7870\) (10-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten H. \(7870\)
 | 
 Dato :  10-09-07 12:08
 | 
 |  | Leonard wrote:
 > On Mon, 10 Sep 2007 11:31:24 +0200, Karsten H. (7870) wrote:
 >
 > Her er der jo helelr ikke tale om at undlade at slå handlen ind, men
 > at spare lidt på papir, toner osv. ved kun at udskrive faktura/bon i
 > et eksemplar til brug i regnskabet, når kunden alligevel bare smider
 > den anden kopi væk.
 
 Så sandt, så sandt.
 
 > Jeg kan ikke se, at der er noget galt i det, og faktisk praktiserer
 > jeg dette, når jeg har modtaget kontant betaling af en kunde, der
 > ikke har ønsket en faktura. Så er der jo ingen grund til at udskrive
 > faktura i 2 eks. og så smide den ene væk.
 
 Absolut ikke.
 --
 
 Med venlig hilsen
 Karsten H. (7870)
 Vil du med rette have ry som lærd,
 så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)
 
 
 
 
 |  |  | 
       Jacob (17-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob
 | 
 Dato :  17-09-07 22:19
 | 
 |  | 
 "Karsten H. (7870)" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse
 news:46e5258a$0$48050$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > Leonard wrote:
 >> On Mon, 10 Sep 2007 11:31:24 +0200, Karsten H. (7870) wrote:
 >>
 >> Her er der jo helelr ikke tale om at undlade at slå handlen ind, men
 >> at spare lidt på papir, toner osv. ved kun at udskrive faktura/bon i
 >> et eksemplar til brug i regnskabet, når kunden alligevel bare smider
 >> den anden kopi væk.
 >
 > Så sandt, så sandt.
 >
 >> Jeg kan ikke se, at der er noget galt i det, og faktisk praktiserer
 >> jeg dette, når jeg har modtaget kontant betaling af en kunde, der
 >> ikke har ønsket en faktura. Så er der jo ingen grund til at udskrive
 >> faktura i 2 eks. og så smide den ene væk.
 >
 > Absolut ikke.
 > --
 >
 > Med venlig hilsen
 > Karsten H. (7870)
 > Vil du med rette have ry som lærd,
 > så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)
 >
 
 Hvorfor ikke indregne udgifterne til blæk/toner og papir i priserner på
 varerne du sælger?
 
 
 
 
 |  |  | 
        Jan (17-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan
 | 
 Dato :  17-09-07 22:23
 | 
 |  | 
 "Jacob" <spam@lars-jacobsen.dk> wrote in message
 news:46eeef24$0$14010$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 >
 > "Karsten H. (7870)" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse
 > news:46e5258a$0$48050$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >> Leonard wrote:
 >>> On Mon, 10 Sep 2007 11:31:24 +0200, Karsten H. (7870) wrote:
 >>>
 >>> Her er der jo helelr ikke tale om at undlade at slå handlen ind, men
 >>> at spare lidt på papir, toner osv. ved kun at udskrive faktura/bon i
 >>> et eksemplar til brug i regnskabet, når kunden alligevel bare smider
 >>> den anden kopi væk.
 >>
 >> Så sandt, så sandt.
 >>
 >>> Jeg kan ikke se, at der er noget galt i det, og faktisk praktiserer
 >>> jeg dette, når jeg har modtaget kontant betaling af en kunde, der
 >>> ikke har ønsket en faktura. Så er der jo ingen grund til at udskrive
 >>> faktura i 2 eks. og så smide den ene væk.
 >>
 >> Absolut ikke.
 >> --
 >>
 >> Med venlig hilsen
 >> Karsten H. (7870)
 >> Vil du med rette have ry som lærd,
 >> så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)
 >>
 >
 > Hvorfor ikke indregne udgifterne til blæk/toner og papir i priserner på
 > varerne du sælger?
 >
 Kan du ikke sende kunden faktura i pdf format via email f.eks.
 de fleste vil vel helst have en kopi hvis der bliver noget at klage over.
 
 MVH Jan
 
 
 
 
 |  |  | 
        Karsten H. \(7870\) (17-09-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karsten H. \(7870\)
 | 
 Dato :  17-09-07 23:38
 | 
 |  | Jacob wrote:
 > "Karsten H. (7870)" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse
 > news:46e5258a$0$48050$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 >> Leonard wrote:
 >>> On Mon, 10 Sep 2007 11:31:24 +0200, Karsten H. (7870) wrote:
 >>>
 >>> Her er der jo helelr ikke tale om at undlade at slå handlen ind, men
 >>> at spare lidt på papir, toner osv. ved kun at udskrive faktura/bon i
 >>> et eksemplar til brug i regnskabet, når kunden alligevel bare smider
 >>> den anden kopi væk.
 >>
 >> Så sandt, så sandt.
 >>
 >>> Jeg kan ikke se, at der er noget galt i det, og faktisk praktiserer
 >>> jeg dette, når jeg har modtaget kontant betaling af en kunde, der
 >>> ikke har ønsket en faktura. Så er der jo ingen grund til at udskrive
 >>> faktura i 2 eks. og så smide den ene væk.
 >>
 >> Absolut ikke.
 >> --
 >>
 >> Med venlig hilsen
 >> Karsten H. (7870)
 >> Vil du med rette have ry som lærd,
 >> så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)
 >>
 >
 > Hvorfor ikke indregne udgifterne til blæk/toner og papir i priserner
 > på varerne du sælger?
 
 Det gør du da vel helt automatisk, når du laver din kalkulation?
 --
 
 Med venlig hilsen
 Karsten H. (7870)
 Vil du med rette have ry som lærd,
 så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |