Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> writes:
> Torben Ægidius Mogensen wrote:
>> Hej,
>> Jeg har lagt en ny version af mit rollespil "Asgård" op på min
>> hjemmeside (
http://www.diku.dk/~torbenm/Asgaard/).
>> Nye ting er:
>> - Jætter som spillerfigurer
>> - En ny magiprofession: Havmagi
>> - Mere om sejd
>> - Mere om møntsystemet
>> - Flere dyr
>> - Uddybninger af forskellige regler.
>
> Kommentarer baseret på at jeg læste filen for vel en 5-6 uger siden:
>
> Bortset fra at det generelt er alt for meget GM og alt for lidt spil,
> hvilket selvfølgelig er et problem for mig,
Ja, jeg regnede heller ikke med, at det ville være et spil for dig.
> så savner jeg noget "bagvendt henvisning". Eller hvad det nu hedder.
> Under Jætter kan man f.eks. læse hvilke Advantages (eller Gifts, eller
> hvad du nu kalder dem) jætter kan have. Men hvis man slår op under en
> given Advantage, så kan man ikke se hvilke arter der kan have den. Det
> ville være rart at have sådan noget - gennemført i hele systemet.
God ide. Det vil jeg tilføje.
> Hvis du gør det, så tror jeg også du vil opdage at en eller to af dine
> Advantages er "forældreløse", altså at der slet ikke er nogen arter
> som kan have dem. Det synes jeg i hvert fald jeg kan huske, at jeg
> hæftede mig ved, da jeg læste PDFfen.
Hmm. Det kan tænkes, for jeg har skiftet nogle egenskaber ud i nogle
baggrunde, og det er ikke umuligt, at en er røget helt ud.
> En tabeloversigt over alle arterne, med opsummering af hvad derse
> fordele og ulemper hver især er, ville også være dejligt, idet det
> ville give et godt overblik.
Også en god ide.
> Under magiske genstande savner jeg lidt noget magi der kan gøre
> afstandsvåben bedre. F.eks. magi der kan reducere det minus (malus)
> man får med en pil eller en bue, når man skyder på meget lang afstand
> - og hvor det naturligvis skal være lettere at fortrylle en pil sådan
> end en bue (det samme gælder magisk skadebonus - du husker vel Bard
> Bueskyttes sorte pil fra "Hobitten").
Den generelle "Støtte" gav give en ternings gavn til våben, men det er
ikke specifikt for afstand eller andet. En begrænset støtte, der kun
virker i særlige tilfælde (men som er billigere) kunne være en ide.
Med hensyn til at gøre pile nemmere at fortrylle end buer, så tror jeg
det bliver lidt kompliceret at mindske sverhedsgraden, men da en pil
er hurtigere lavet end en bue, bliver en fortryllet pil også
tilsvarende hurtigere lavet.
> Generelt mangler der også noget rumlighed i kampsystemet. Det antages
> at alting håndteres abstrakt af GM, hvilket dels fjerner en masse
> differentieringsakser figurerne imellem, og desuden gør det til et
> rent økonomisk valg hvorvidt man vil være iført den tungeste rustning
> der findes i spillet (fordi ens taktiske mobilitet ikke nedsættes, i
> og med at taktisk mobilitet ikke er en del af reglerne).
Rustninger i den virkelige verden (når man ser bort fra
turneringsrustninger) hæmmer faktisk ikke bevægelsen voldsomt (der er
bevægelige led, hvor det er nødvendigt), så det var faktisk primært et
økonomisk spørgsmål, hvilken rustning man havde.
> Jeg har også en klar fornemmelse af at manglen på taktisk bevægelse i
> kamp (altså et bræt med hex-felter, eller til nød kvadratfelter) er en
> barriere i forhold til aktiv deltagelse for nybegyndere udi
> rollespilshobbyen. Hvis spilleren ved hvor hans figur står, og hvor
> langt der er til forskellige potentielt interessante steder, så bliver
> det hele meget mere levende, og meget mere virkeligt, og
> deltagelsesgrade øges markant. Så hvis du er seriøs omkring at bruge
> Asgård til folk der aldrig har spillet rollespil før, så drop ideen om
> abstrakt positionering og bevægelse. Det virker modsat hensigten.
Jeg er ikke enig, men det kan vi sikkert bruge meget tid på at
diskutere uden at komme videre, så lad os bare blive ved med at være
uenige uden at blive uvenner over det.
> Hvis der må gå lidt kelticisme i det, så kan du også give nøgne
> krigere (altså nul tøj, nul brynje) en +1 hx bonus til hastighed. Jeg
> bruger selv noget lignende i begge mine nyere hjemmebryg.
Jeg bygger mere på nordisk end keltisk tradition, så den malede nøgne
kriger passer ikke helt ind. Jeg tror såmænd heller ikke, at der er
nogen speciel hastighedsgavn -- det nøgne look var (ligesom
bemalingen, æggehviderne i håret og kampråbene) mest for at vise, hvor
sej man er, og for at skræmme fjenden.
Torben