Hjælp til rengøring af ildfast fad
Fra : Jens Bruun

Dato : 30-08-07 12:41

Muligvis lidt OT, men jeg vover et øje:

Jeg har haft et ildfast fad (et af de hvide, ovale) i ovnen, hvor det stod
under risten og samlede afdryp fra nogle spareribs med barbecue-sovs, der
blev varmet op ved 300 grader. Nu er fadet totalt umuligt at få rent. Det
har ligesom fået "brændt" et brunt lag ind, jeg bare ikke kan vaske af -
heller ikke med en grov grydesvamp og knofedt. Jeg har forsøgt at smøre
fadet ind i brun sæbe og efterfølgende lagt det i en forseglet plastikpose
med et skvæt tredobbelt salmiakspiritus, men det løsnede ikke det
fastbrændte.

Er der nogen derude, der har et trick til at løse dén slags køkkenopgaver?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 30-08-07 12:55

Jens Bruun wrote:
> [...]
> fastbrændte.
>
> Er der nogen derude, der har et trick til at løse dén slags køkkenopgaver?

Biotex?

Maskin-opvask (det plejer vi at bruge..)

Fra : Peter Westh

Dato : 30-08-07 13:06

"Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev i en meddelelse
> Biotex?
>
> Maskin-opvask (det plejer vi at bruge..)

Jeg ville foreslå det samme. Eller ovnrens.

/P

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-08-07 15:50

Gert Krabsen skrev:

> Biotex?

Jeg bruger vaskepulver (til tøj) til alt køkkensnask der sidder fast
eller er besværligt, så biotex er sikkert en glimrende idé.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 30-08-07 13:18

Forsigtig brug af en stålsvamp kan nogen gange virke fint.

--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne ukrudtet fra min emailadresse...

Fra : Max

Dato : 30-08-07 16:02

Hej Jens

> Er der nogen derude, der har et trick til at løse dén slags
> køkkenopgaver?

Smid det ud og køb et nyt, og brug så en staniolbakke
næste gang :)

--
Mvh Max

Fra : Inger D.

Dato : 30-08-07 16:08

> Nu er fadet totalt umuligt at få rent. Det
> har ligesom fået "brændt" et brunt lag ind, jeg bare ikke kan vaske af -
> heller ikke med en grov grydesvamp og knofedt.

Jeg har nogen gange haft held med bagepulver: Gør det brændte område vådt og
drys et godt lag bagepulver på - så vil det begynde at syde. Efter et par
timer kan man (normalt) skrabe det fastbrændte af.

Inger D.

Fra : Peter Westh

Dato : 30-08-07 19:16

"Inger D." <blabla@no.no> skrev i en meddelelse

> Jeg har nogen gange haft held med bagepulver: Gør det brændte område vådt
> og drys et godt lag bagepulver på - så vil det begynde at syde. Efter et
> par timer kan man (normalt) skrabe det fastbrændte af.

Man burde vel egentlig også kunne bruge kaustisk soda.

/P

Fra : Martin Larsen

Dato : 31-08-07 08:32

Inger D. wrote:

> Jeg har nogen gange haft held med bagepulver: Gør det brændte område vådt og
> drys et godt lag bagepulver på - så vil det begynde at syde. Efter et par
> timer kan man (normalt) skrabe det fastbrændte af.

Det er en fejl at folk går og henviser til bagepulver. Det virker ganske
vist, men ikke så godt som alm. regøringssoda som tilmed er meget, meget
billigere.

Årsagen er nok at bagepulver hedder "baking soda" på engelk!

Hilsen
Martin

Fra : Inger D.

Dato : 31-08-07 18:16

Martin skrev:

> Det er en fejl at folk går og henviser til bagepulver. Det virker ganske
> vist, men ikke så godt som alm. regøringssoda som tilmed er meget, meget
> billigere.

Det er vel ikke en fejl, når det virker. Og normalt er det bagepulver, jeg
ligger inde med og ikke rengøringssoda.

Mvh. Inger D.

Fra : Max

Dato : 31-08-07 18:24

Hej Inger

> Det er vel ikke en fejl, når det virker. Og normalt er det
> bagepulver, jeg ligger inde med og ikke rengøringssoda.

Ikke at det kommer mig ved, men noget kalsineret soda fra Matas
er rigtigt rart at have i skabet, det er bl.a. perfekt til at gøre termo-
kander rent med og så er det billigt, det er 5 gange så stærkt
som almindelig soda.

--
Mvh Max

Fra : Jørgen Hess

Dato : 01-09-07 11:12

> Det er vel ikke en fejl, når det virker. Og normalt er det bagepulver, jeg
> ligger inde med og ikke rengøringssoda.
>
> Mvh. Inger D.

Vi bruger også bagepulver. Vi har rengøringssoda, men bagepulveret virker
som det skal og da det er godkendt som tilsætningsmiddel til brug ved
bagning er jeg mere tryg ved at bruge det.

mvh
Jørgen

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-08-07 20:22

> Er der nogen derude, der har et trick til at løse dén slags
> køkkenopgaver?

Tak for alle forslagene. Jeg gav den brune sæbe endnu en chance med lidt
mere salmiakspiritus, og jeg kan nu gnide belægningerne af med en finger -
så det gamle trick virkede altså alligevel.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 30-08-07 20:32

Hej Jens

> lidt mere salmiakspiritus, og jeg kan nu gnide belægningerne af med
> en finger - så det gamle trick virkede altså alligevel.

Min tanke var også at dur brun sæbe og salmiaksperitus ikke, så
er der intet der virker, derfor mit forslag om at smide fadet ud.

--
Mvh Max

Fra : Søren

Dato : 31-08-07 15:47

> [...]
> fastbrændte.
>
> Er der nogen derude, der har et trick til at løse dén slags køkkenopgaver?

Nå, du har fået det af.

Men er 300°C ikke lige i overkanten?
Hvis du opvarmede ved ca. 175°C ville du nok ikke få samme problem.

Søren

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-08-07 16:57

"Søren" <leaveme@alone.dk> skrev i en meddelelse

> Men er 300°C ikke lige i overkanten?

Næ. 300 grader og så varmluft. Så er de klar på 10 minutter (de er forkogte)
med halvsprød overflade og bund, og det meste fedt afdryppet. Mums sammen
med lidt coleslaw. Det er min form for hurtig "junk food".

> Hvis du opvarmede ved ca. 175°C ville du nok ikke få samme problem.

Sikkert ikke, men det ville ikke give netop dén konsistens, jeg ynder på
mine spareribs.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.