Supermixere til tynde sjusser
Fra : Bo Warming

Dato : 29-08-07 21:33

Septemberårstiden er til citronvand med et stænk campari eller brun martini
eller fernetbranka - og is

Men Lyon-borgmesteren der markedsførte Kir var heldig at hans region lavede
tør hvidvin med flintsmag, der er supermixeren übr alles - hvis man har råd.

En ikke alt for fed og fadlagret chardonney kan også tilsættes et utal af
likører og bittere og smag fra hver går op i en højere og himmelsk enhed -
og chadonney er ofte på tilbud og de fine franske dyre er unødvendige i mix

Bedre end solbærlikør er ferskenlikør - så er det ikke KIR men FJER.

Der kan eksperimenteres meget med at mixe i tørre hvidvine - og selv de mest
parfumerede sauvignon blanck kan bruges i en snæver vending

I årevis har jeg blandet danskvand og Schweppes Tonic 1:3 på
halvliterplastikflasker og foretrukket det for al anden drik med brus.
Fornylig opdagede jeg at det også er fin alkohlisk longdrink med fx en
anelse cognac tilsat for at få det til at smage "lidt sjovt".
Eller lidt Drambuie . Men ikke Pernod - den skal have rent vand uden brus.
Det må kunne forklares, men jeg kan ikke, kan du?
Er der så meget smagsoverflod foruden anis at kuldioxid-boblerne får
indtrykkene til at falde over hinandens ben?

Long drinks er ikke kun for fattigrøve og alkoholikere på afvænning - det er
en ædel videnskab.