Hvor finder jeg perlebyg?
Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 24-08-07 19:18

Laver af og til en salat med grillet svin, perlebyg, grønne druer og sumac,
og hver eneste gang har jeg et forbandet hyr med at finde de i øvrigt
svinedyre korn.

Hvor i Nordsjælland/Storkøbenhavn eller onlinebutikker finder jeg perlebyg?

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Tina.

Dato : 24-08-07 19:34

"3140 Abildgaard" <FJERNpialykke@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> øvrigt svinedyre korn.
>
> Hvor i Nordsjælland/Storkøbenhavn eller onlinebutikker finder jeg

Urtekram har dem vist i deres serie, så prøv en velassorteret
helsekostbutik. Jeg vil tro, at helsekostbutikken på Lyngby Hovedgade (den
over for SuperBest/Iso) har dem.

Tina

Fra : Abildgaard

Dato : 24-08-07 19:40

3140 Abildgaard skrev:
> [...]
> svinedyre korn.
>
> Hvor i Nordsjælland/Storkøbenhavn eller onlinebutikker finder jeg perlebyg?

Spørg Jo's veninde Ane, hun putter kraftedme perlebyg i hvadsomhelst.

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 24-08-07 20:05

Abildgaard wrote:

> Spørg Jo's veninde Ane, hun putter kraftedme perlebyg i hvadsomhelst.

Det er sgoda speltgryn, sparegris høvler i

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Abildgaard

Dato : 25-08-07 00:01

3140 Abildgaard skrev:

> Det er sgoda speltgryn, sparegris høvler i

helt seriøst, hun æder perlebyg morgen og aften. Hun kender garanteret
en perlebygpusher i Helsingør.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-08-07 20:53

3140 Abildgaard skrev:

> Hvor i Nordsjælland/Storkøbenhavn eller onlinebutikker
> finder jeg perlebyg?

Irma har perlespelt, kan du ikke bruge det?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Peter Westh

Dato : 24-08-07 21:02

> [...]
> øvrigt svinedyre korn.
>
> Hvor i Nordsjælland/Storkøbenhavn eller onlinebutikker finder jeg

Supermarco har det, og Meyers Deli, og Egefeldt.

Jeg har også set det i Irma et par gange, produceret af Skærtofte Mølle (de
har ført Skærtofte Mølles perlespelt i nogle år). Jeg tror også de har det i
Magasin.

Jeg synes også perlebyg er uforholdsmæssig dyr (til sammenligning købte jeg
et kilo i Prag sidste år til ca. 2 kroner). Simpel afskallet byg er
billigere, og kan fås i helsekostbutikker (fra Aurion). Den er mere grov i
det, men okay i salater, den skal selvfølgelig koges noget længere tid.

Den lyder i øvrigt rigtig god din salat, har du en opskrift du vil dele?

/P

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 25-08-07 07:56

Peter Westh wrote:

> Den lyder i øvrigt rigtig god din salat, har du en opskrift du vil
> dele?

Naturligvis. Here goes:

200 gram perlebyg, fire tykke bøffer af svinefilet, lidt olivenolie, et
stort bundt bredbladet persille vasket og bladene plukket, 500 gram grønne
druer halverede og uden kerner, havsalt og peber

Marinade: Et løg revet groft, to spiseskefulde rødvinseddike, to
spiseskefulde sumak, en halv teskefuld friskmalet allehånde, to teskefulde
friskmalet korianderfrø, et godt drys friskmalet sort peber

Dressing til salat: 2-3 fed hvidløg knust med salt, to spiseskefulde
rødvinseddike, en halv deciliter olivenolie, en halv teskefuld friskmalet
allehånde, en halv teskefuld friskmalet korianderfrø

Bland marinaden og lad bøfferne marinere et par timer

Vask perlebyg og kog den til den er mør - 30-45 minutter. Hæld vandet fra

Skrab lidt af marinaden af bøfferne, stryg dem med olie og grill dem på
pande eller grill til de er rosa indeni. Lad dem hvile og skær dem derefter
i tynde skiver og bland med persille, druer og dressing.

Opskriften er fra Meyers "Mange til bords" - han har planket den fra Momo's
i London. Svinefilet erstatter jeg med svinemørbrad og en gang imellem
tilføjer jeg en smule chili fra drivhuset. Meyer skriver selv at den famøse
perlebyg kan erstattes af speltgryn eller bulgur. "Mange til bords" er i
øvrigt min første anvendelige Meyer-kogebog - den er til gengæld rigtig god.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'