On 19 Aug., 20:59, "Kim2000" <kim2...@surfer.dk> wrote:
> "JensenDenmark" <jen...@center-validering.dk> skrev i en meddelelsenews:46c88997$0$2690$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>
>
>
>
> > "Janus" <Jensen@J> skrev i en meddelelse
> >news:46c88405$0$2661$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> >> Jeg har lige læst på tekst tv, at arbejdstilsynet vil have, at de umulige
> >> elever fjernes fra klasseværelserne /skolerne.
> >> Jeg synes at det er en rigtig god idé.
> >> Jeg er selv lige blevet færdig med folkeskolen og er begyndt i 1.g.
> >> Hver dag, i de 10 år, hvor jeg gik i folkeskole, var der altid mindst én
> >> elev, der skulle lave ballade. Det forstyrrede undervisningen totalt.
> >> Jeg synes ellers at lærerne var gode, men de blev godt nok sat på en
> >> prøve, igen og igen og igen........
> >> Jeg selv vil aldrig befinde mig i den situation, som det er at skulle
> >> sørge for at proppe noget i hovederne på de elever, der gerne vil lære
> >> noget, samtidig med at skulle opdrage de elever, der ingen opdragelse har
> >> med hjemme fra. Det kunne ellers være interessant at være lærer eller
> >> pædagog, - men NEJ TAK!
> >> Nu skal jeg til at lære noget. Det regner jeg da med... Jeg regner med,
> >> at de der vælger gymnasiet gør det, fordi de vil lære noget. Jeg håber
> >> ikke, at jeg tager fejl!
>
> >> Godt at arbejdstilsynet om sider ser på, hvad det gør ved ellers gode
> >> lærere, at de dagligt skal "slås" med de umulige elever. Jeg ville ønske,
> >> at det var sket noget før!
> >> Hej
>
> > De er ikke for kloge. Folkeskolen er folkets skole. Det er laveste
> > fællesnævner. Det ved både lærere, elever og forældre (hvoraf jeg er en.).
>
> > Hvis jeg havde ambitioner om at ungerne skulle paces frem, så havde jeg da
> > anbragt ungerne et andet sted. Men nutidens unger bliver ikke belønnet med
> > efterløn for tro tjeneste, så derfor bliver det lige til at læse, skrive
> > og regne. Hvad de så får tiden til at gå med i deres voksen tilværelse, er
> > deres egen sag, bare de kan få tiden til at gå.
>
> > Jeg gik selv i folkeskolen og vi så aldrig noget udsugning, borde som
> > passede og verdenskort, som rummede et Europa kort efter 1. verdenskrig.
> > Og min generation har klaret sig udemærket.
>
> Det er dog en ualmindelig sørgelig holdning og ambitioner du har til både
> folkeskolen og til dit barns liv, selvfølgelig skal eleverne modtage en god
> undervisning i folkeskolen. Hvis det gennem arbejdstilsynet er at man kan få
> elever de rette steder hen, så fint med mig. Her tænker jeg autister,
> mentalt handicappede osv, så retteligt ikke kan få den optimale undervisning
> i en folkeskoleklasse, hvor der ofte er 28 elever og ja, de er i folkeskolen
> i dag (det glemmer man også at fortælle, når man laver sammenligner med
> andre landes skoler).
> mvh
> Kim- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -
Det den gruppe har man allerede special-undervisning. Da jeg gik på
Kalbyrisskolen, havde man en hjælpe-klasse gang, hvor at der kun var
ca. 10 elever i hver klasse. Nu hedder det special-klasser. Mere kan
læses på:
http://www.kalbyrisskolen.dk
Her har man iøvrigt forældredrevet ungdomsklub netop fordi at man har
erkendt at der er en enkelt fejl med de strålende tilbud, som børn har
siden fødslen og indtil SFO-tiden er slut: De er blevet vandt til at
blive passet. De kan ikke ligesom fortidens nøglebørn beskæftige sig
selv. Der skal være et tilbud til dem, for ellers river de byen ned.
Men med arbejdstilsynets indgriben, får man problemer med at få
placering til de utilpassede og her var familieklasserne ellers på vej
ind for at klare dette problem, men de kan desværre ikke håndtere de
eksempler, hvor at familien ikke vil spille bold.
Der mangler dem en håndtering af dem, som kun kommer ind engang
imellem. Det er dem som larmer og kræver ekstra opmærksomhed, når de
ikke har fået stoffet ind.
Der kan være mange årsager til det. De har måske ikke fortalt at de
har et problem som kan være så simpelt som ordblindhed, men som de ud
fra en fejlagtig opfattelse af at dette problem er flovt, ikke har
fået fortalt skolen om. De har måske brug for en fest-pille i ny og næ
for at kunne fungere. De har måske et image at pleje som barsk fyr
eller pige, som kræver for megen tid. De har måske mistet værdifuld
undervisning, fordi at forældrene har slæbt dem til udlandet på
genopdragelse.
Det er måske på tide at gøre op med at det er lovligt at lade en plads
stå tom. Der skulle måske strikkes et landsdækkende heldagsskole
program sammen til disse, så de med noget motion, let arbejde,
lektiestøtte og samtaler kunne få dagen fyldt ud. Her er et forslag:
http://www.retsreformnu.dk/RRN.htm
At arbejde, motion og samtaler virker på en ældre aldersgruppe, er
netop kommet frem i medierne idag:
http://www.dr.dk/Regioner/Kbh/Nyheder/Hovedstadsomraadet/2007/08/19/114514.htm
Dette mix burde også virke på en yngre målgruppe. Men der skal mere
til og her er Gellerup et godt eksempel. Man skal bruge forældrene.
http://www.urban.dk/article/20070817/PCINDLAND/108170020/1001/URBAN
Derfor rummer RRN-programmet det del-element, at forældrene skal være
"vagter". Det skal de af to grunde. De skal minimere risikoen for
fysisk konfrontation mellem de unge og de professionelle. Landets
døgnsinstitutioner har stor personaleudskiftning fordi at de unge
angriber og magtanvendelsescikulæret gør at man ikke kan putte 12-14
årige i spændetrøje, som man gør på Peninsula Village i USA. Så
forældrene skal med så der er flere at slå på og derfor færre skader.
(Og nogle unge vil afstå fra at angribe nogle de kender og hvis de er
i mindretal.)
Sekundært så kan man benytte forældrenes tilstedeværelse til at give
dem undervisning i at fungere som forælder fremfor som kammerat,
hvilket man mangler teknikker til.
Så RRN-programmet er måske løsningen til den opgave, som
arbejdtilsynet har givet kommunerne ved deres indgriben.
Mvh
C.Overgaard
(som har generobret sin computer)