Den bedste olivenolie
Fra : Jens Bruun

Dato : 17-08-07 17:53

Endnu et helt igennem livsvigtigt og altoverskyggende problem, jeg længe har
tumlet med.

Jeg kan ikke overkomme at smage mig igennem de rigtigt mange olivenolier,
der efterhånden er på markedet, så hjælp mig lige lidt her: Hvilken
jomfruolivenolie er i dine øjne den bedste, der kan købes i Danmark? Pris er
sekundær.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ole Andersen

Dato : 17-08-07 16:09

I Rie Bobergs bog om olivenolie er der et par sider med anmeldelser af
toscanske olivenolier man kan købe i danmark.
Flere af dem kan købes i magasin.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 17-08-07 19:51

> [...]
> der efterhånden er på markedet, så hjælp mig lige lidt her: Hvilken
> jomfruolivenolie er i dine øjne den bedste, der kan købes i Danmark? Pris

Olio Extra Vergine d'Oliva fra Satra Sardigna.
http://www.satrasardigna.it/inglese.html
Nogle stykker Cane Parasau med lidt Pecorino-ost fra Sardinien, lidt salat
med dressing af omtalte olie, et glas god italiensk rødvin, gode venner og
lidt aftenhygge på en lun sommeraften - uhm! Ren råhygge!
Så vidt jeg ved kan det hele købes i en italienerforretning et eller andet
sted i København.
Og nej, det er ikke Supermarco.

Jeg fik selv fingre i olien via en italiensk bekendt, Claudio, der gav
smagsprøver på Sardiniens lækre varer til et arrangement, hvor jeg var til
stede.
Han forklarede mig også hvor hans lille forretning ligger, men tror I jeg
kan huske det??? Og jeg som ellers ALTID skriver ting ned...arrrrrrrrrrgh!
Så hvis en af jer skulle vide det, vil jeg meget gerne have det at vide -
den fåreost var simpelthen for lækker! *grovsavler*

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - er undervejs.

Fra : Henrik

Dato : 18-08-07 08:46

Jeg køber min olie fra Sicilien hos det Sicilianske kulturcenter i
Århusgade. Her kan jeg få en enkelmarks olie, jeg synes er god til
dressinger, hvor olien skal smage.
Men når jeg har græsk olie med hjem og sammenligner med de italienske, er
der ikke skyggen af tvivl. De græske smager usandsynligt godt og deres
indhold af syrer er meget llle.
Indrømmet det er et vivar.

Henrik

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-08-07 10:26

Jeg synes godt om extra jomfru olivenolie fra Santagata, den har en
vældig god smag til prisen (normalpris ca. 60 kr/L, men fås ofte på
tilbud til ca. 40 kr/L). Fås i bl.a. SuperBrugsen. Jeg køber gerne
tre liter ad gangen når den er på tilbud, så kan jeg klare mig til
næste gang.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Specks6812

Dato : 18-08-07 20:57

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> said in

> [...]
> olivenolier, der efterhånden er på markedet, så hjælp mig lige lidt
> her: Hvilken jomfruolivenolie er i dine øjne den bedste, der kan købes

Jeg går efter at det _skal_ være jomfru, det _skal_ være koldpresset, det
skal så vidt muligt være fra sorte eller mørke oliven.

At der står på embalagen at det er presset mekanisk overbeviser ikke mig om
at det er koldpresset.

De fleste Italienske olier jeg ser i danske butikker er fra grønne oliven
og de fleste af de olier der stammer fra sorte oliven kommer fra
grækenland.
Olier af sorte oliven er ikke så udbredte i Danmark.
Olier af sorte oliven smager mindre syrlige end olier af grønne oliven.

Jeg køber helst store metalbeholdere med 5 liter eller derover.
Hvis det står på embalagen at alle benyttede oliven er fra samme producent
eller samme mark, så foretrækker jeg det men det er yderst sjældent jeg kan
finde det i danske butikker.

Jeg bruger mange andre olier men aldrig vindruekerneolie fordi der bruges
opløsningsmidler i fremstillingen af solsikkeolie.
Det synes jeg virker ekstremt uappetitteligt.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-08-07 21:14

Specks6812 skrev:

> Jeg bruger mange andre olier men aldrig vindruekerneolie fordi
> der bruges opløsningsmidler i fremstillingen af solsikkeolie.

Interessant sætning. Skulle den anden olie osse være vindruekerneolie?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Specks6812

Dato : 18-08-07 22:52

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> said in news:fa7jti$fno$1
@minji.szn.dk:

> Interessant sætning. Skulle den anden olie osse være vindruekerneolie?
>
> Mvh,

Undskyld forvirringen.

Jo der skulle have stået vindruekerneolie.
Tak for rettelsen.