Gammeldags menu
Fra : Hansen

Dato : 16-08-07 21:17

Skal lave en "gammeldag" fødselsdagsmiddag. Flæskestegen er købt og så havde
jeg tænk rejecocktail til forret og budding til dessert.

Efter at have set opskrifterne igennem bliver det hele dog nok en smule for
fedt, så derfor søger jeg ideer til andre (og lidt lettere) forretter og
desserter. Dog skal det være "gammeldags", altså noget der var almindeligt
og populært i fødselsdagsbarnets unge dage = 60-70'erne

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 16-08-07 21:34

Hansen skrev:
> [...]
> desserter. Dog skal det være "gammeldags", altså noget der var almindeligt
> og populært i fødselsdagsbarnets unge dage = 60-70'erne

Citronfromage?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Hansen

Dato : 18-08-07 12:33

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> skrev i en meddelelse

> Citronfromage?

Som er hans eneste absolutte "haderet". Men ellers tak for ideen

Fra : BS

Dato : 16-08-07 22:31

"Hansen" <nejtak@ingenmail.dk> wrote in message
> [...]
> desserter. Dog skal det være "gammeldags", altså noget der var almindeligt
> og populært i fødselsdagsbarnets unge dage = 60-70'erne

Dessert: Æblekage m. æblemos, rasp & flødeskum pyntet med ribsgele.
Forret: Tarteletter

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 17-08-07 15:28

BS skrev:

> Forret: Tarteletter

Tarteletter på flade tallerkener, må ifølge Per Højholt,
klart være den helt rigtige forret til en gammeldags
menu. Især, hvis en del af de kvindelige gæster, fra den
rette årgang, møder op i deres Spinlon®-kjoler.

Sørg for at der er et videokamera til stede, når forretten
er serveret.

--
Herluf :·)

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-08-07 16:42

> Tarteletter på flade tallerkener, må ifølge Per Højholt,
> klart være den helt rigtige forret til en gammeldags
> menu. Især, hvis en del af de kvindelige gæster, fra den
> rette årgang, møder op i deres Spinlon®-kjoler.

Tarteletterne med stuvede ærter og gulerødder var nu moderne længe før
spinlonkjolerne. Jeg husker dem som fast inventar hos min moster i 50'erne,
og jeg elskede dem.
Spinlonkjolerne husker jeg sammen med rejecocktailen og klistersød
liebfraumilch.

Hilsen Inger

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-08-07 08:06

Inger Pedersen skrev:

> [...]
> fast inventar hos min moster i 50'erne, og jeg elskede dem.
> Spinlonkjolerne husker jeg sammen med rejecocktailen og

[OT]:
Min henvisning til *Per Højholt* og *spinlonkjoler*, i forbindelse
med *tarteletter*, skyldes at jeg hørte en skæg improvisation
af ham i radioen, som hed "Tarteletten". Her er et link til en
afskrift (helt uden tegnsætning):
http://www.apparatur.dk/pdf/per_hojholt.pdf

Pointen er, at tarteletterne er udspekulerede, og at de gerne
vil hoppe langt væk - fx ned i skødet - når man forsøger at få
sat gaflen i dem.

[/OT]
--
Herluf :·)

Fra : Hansen

Dato : 18-08-07 12:34

> Tarteletter på flade tallerkener, må ifølge Per Højholt,
> klart være den helt rigtige forret til en gammeldags
> menu. Især, hvis en del af de kvindelige gæster, fra den
> rette årgang, møder op i deres Spinlon®-kjoler.

Ok SÅ gammeldags skal det heller ikke være. Jeg gik i hvert fald ikke i
spinlon - ydrrk

Fra : Broegger

Dato : 17-08-07 12:23

"Hansen" <nejtak@ingenmail.dk> skrev

> [...]
> forretter og desserter. Dog skal det være "gammeldags", altså noget
> der var almindeligt og populært i fødselsdagsbarnets unge dage =

Forret: Klar suppe. Det er også mere gammeldags end rejecocktail.

Dessert: Is.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerne.dk

Fra : Peter Knutsen

Dato : 17-08-07 14:27

Broegger wrote:
> "Hansen" <nejtak@ingenmail.dk> skrev

> Forret: Klar suppe. Det er også mere gammeldags end rejecocktail.

Jeg ved meget lidt om mad, og om nyere dansk madhistorie, men jeg
undrede mig også over rejecocktail i en "gammeldags menu".

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jørgen Hess

Dato : 17-08-07 17:44

Så lige efter i Dansk Husmoderleksikon, som ikke kender rejecocktailen. De
omtaler en rejesalat og en rejesauce foruden beskrivelse af hvordan man
koger rejer.
Jeg tror også at rejecocktailen er en 70'er fænomen, tidligere kunne der
blive serveret en god rejemad på en skive franskbrød med lidt citron,
mayonnaise og et salatblad, flüten var vist heller ikke helt kommet endnu.
Man KUNNE også servere lidt laks rullet om hvide asparges på surbrød. Måske
en lille sildemad, mest som undskyldning for at servere en snaps. Dengang
kunne man IKKE finde på at drikke snaps til kødet. HVIS det var vigtigt med
en snaps til, kunne der afsluttes med lidt ost, men det var sjældent.
Drikkevarerne dengang var oftest pilsner og det var ikke velset at drikke
tre af dem.

mvh
Jørgen

Fra : Jørgen Hess

Dato : 17-08-07 17:50

Jeg glemte lige at nævne at franskbrødet naturligvis skal smøres med smør,
vel at mærke så det kan ses. Ved bordet var det tålt at nogle kunne finde på
at skrabe noget af smørret af igen, men de fleste guffede det i sig med
velbehag.

mvh
Jørgen

Fra : Hansen

Dato : 18-08-07 12:35

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg ved meget lidt om mad, og om nyere dansk madhistorie, men jeg undrede
> mig også over rejecocktail i en "gammeldags menu".

Rejecocktail var meget oppe i den tid jeg tænker på (start 70'erne)

Fra : Peter Knutsen

Dato : 20-08-07 00:41

Hansen wrote:

> Rejecocktail var meget oppe i den tid jeg tænker på (start 70'erne)

1970'er er slet ikke den tid jeg tænker på, når jeg hører ordet
"gammeldags".

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Hansen

Dato : 20-08-07 07:12

> 1970'er er slet ikke den tid jeg tænker på, når jeg hører ordet
> "gammeldags".

Det kan der selvfølgelig være forskel på, men jeg havde nævnt årstallet i
det indledende indlæg.

Min svigerdatter synes dog at alt før 1990 er gamle dage, og jeg... jeg er
også gammel i hendes øjne

Fra : mcloud

Dato : 17-08-07 13:45

"Hansen" <nejtak@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Hej
Forret: Tarteletter med grønne ærter og gulerødder og skinke.

Hovedret:
Flæskesteg med brune kartofler.

Dessert: Frugter med råcreme.

mvh mcloud

Fra : Lars

Dato : 17-08-07 20:48

mcloud wrote:
> [...]
>
> Hej
> Forret: Tarteletter med grønne ærter og gulerødder og skinke.

Næsten

Tilføjer:

Hovedretten mangler: Kogte kartofler, hjemmelavet opvarmet rødkål,
ribsgele(også hjemmelavet), asier, og tyktflydende brun sovs i store
mængder.

Lars

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-08-07 21:38

"Lars" <larsce@NOSPAMgmail.com> writes:

> Hovedretten mangler: Kogte kartofler, hjemmelavet opvarmet rødkål,
> ribsgele(også hjemmelavet), asier, og tyktflydende brun sovs i store
> mængder.

Jeg kunne også bruge nogle sukkerkogte æbler med ribsgeleen og måske
en gang waldorfssalat. Men det er måske bare mig.

Sådan en gang, med høns i asparges i tarteletter, kamsteg og så
sluttet med en gul budding med saftsovs, og jeg ville ikke kunne rokke
med ørerne 14 dage efter!

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Hansen

Dato : 18-08-07 12:36

"Lars" <larsce@NOSPAMgmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hovedretten mangler: Kogte kartofler, hjemmelavet opvarmet rødkål,
> ribsgele(også hjemmelavet), asier, og tyktflydende brun sovs i store

Desværre kunne jeg ikke få fat i rødkål så måtte nøjes med noget fra glas

Fra : Hansen

Dato : 18-08-07 12:40

> [...]
> og desserter. Dog skal det være "gammeldags", altså noget der var
> almindeligt og populært i fødselsdagsbarnets unge dage = 60-70'erne

Tak for alle ideerne. Det endte med min første indskydelse alligevel. Jeg
nøjedes dog med at hælde en smule dressing på rejerne, så kunne man selv
tage mere hvis man ville. Flæskestegen var super (selv om rødkålen var købt
færdig).

Buddingen faldt også i god jord. Nogle havde aldrig smagt den hjemmelavet.
Selv jordbær til saftsovsen var "selvplukkede".

Det hele var meget sjovt at lave/spise meeeen må nok indrømme at næste
"festmiddag" bliver mere let/moderne.

Fra : Specks6812

Dato : 18-08-07 21:03

"Hansen" <nejtak@ingenmail.dk> said in

> [...]
> hjemmelavet. Selv jordbær til saftsovsen var "selvplukkede".
>
> Det hele var meget sjovt at lave/spise meeeen må nok indrømme at næste

Du glemte vel ikke at lave brunede kartofler til flæskestegen?

Fra : Hansen

Dato : 19-08-07 13:18

"Specks6812" <findit@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Du glemte vel ikke at lave brunede kartofler til flæskestegen?

Nahhh... glemte og glemte. Sådan en fredag hjem fra arbejde og stille
middagen an. De blev fravalgt (med skam) men også kun fordi jeg nægter at
bruge dem fra glas