Alkoholfri rødvin
Fra : Inger D.

Dato : 16-08-07 11:49

Jeg leder efter en alkoholfri rødvin, der smager af rødvin.
Jeg har prøvet én af Sutter Home, der hedder Fre Premium Red 2005- alcohol
removed, men den smager nærmest af sød saftevand. Det var ikke lige det jeg
ledte efter.
Jeg håber, at nogen af jer har nogle gode erfaringer, I har lyst til at øse
af.

Mvh. Inger D.

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 16-08-07 14:54

"Inger D." <blabla@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg ledte efter.
> Jeg håber, at nogen af jer har nogle gode erfaringer, I har lyst til at

Jeg har aldrig forstået konceptet alkoholfri vin. Det smager altsammen
forfærdeligt, og hvorfor vil man have det?
Hvis man af den ene eller anden grund ikke drikker alkohol, er det da ikke
noget at skamme sig over. Så kan man jo bare vælge at drikke noget andet,
man synes om, f.eks lækre frugtjuicer, friskpresset saft, fransk limonade
etc.
At servere alkoholfri vin er et forsøg på at opretholde en illusion om at
"være som alle andre". Men sådan er det jo netop ikke. Det svarer til at
ikke rygere(dengang de var i mindretal) skulle sidde med en kunstig cigaret
i munden.

bare mine 2c.

Anders

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-08-07 15:45

In news:46c456e4$0$25411$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Anders Halskov-Jensen <anders@vinkritik.dk> typed:

> [...]
> om at "være som alle andre". Men sådan er det jo netop ikke. Det
> svarer til at ikke rygere(dengang de var i mindretal) skulle sidde

Og du har så evigt ret. Alkohol er en *så* integreret del af rødvinens smag
og oplevelse, at det *aldrig* kan blive bare nogenlunde autentisk med en
alkoholfri rødvin.

Jeg drikker lyse øl ved lejlighed - f.eks. når jeg ved, jeg skal ud og
spille fodbold senere samme dag. Det går lige an, men er en fattig
smagsmæssig erstatning for "rigtigt" øl med højere alkoholkprocent. Det
hører (desværre) uløseligt sammen. Alkoholfrit øl er simpelhen udrikkeligt,
og har intet til fælles med rigtigt øl.

Og så et lille tip til andre, der lige som mig er glad for øl, og som godt
vil have et knapt så alkoholstærkt alternativ: Den i Sverige solgte Urquell
er faktisk rigtig god og rimelig tæt på originalen. Mellanöl-udgaven, som må
sælges i almindelige butikker derovre, holder de tilladte 3,5%, og smager
samtidig som en traditionel Urquell. Det er uden sammenligning den bedste
alkohol-reducerede udgave af en øl, jeg har smagt.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 16-08-07 16:30

Hej Jens

> Jeg drikker lyse øl ved lejlighed - f.eks. når jeg ved, jeg skal ud og
> spille fodbold senere samme dag. Det går lige an, men er en fattig
> smagsmæssig erstatning for "rigtigt" øl med højere alkoholkprocent.

Så drik skibsøl fra Fyn, det er lyst øl der smager af noget.

--
Mvh Max

Fra : Niels

Dato : 16-08-07 19:15

> Jeg har aldrig forstået konceptet alkoholfri vin. Det smager altsammen
> forfærdeligt, og hvorfor vil man have det?

Min mor lider af alkodemens, og sammen med hjemmehjælpen har jeg
sørget for, at der altid er alkoholfri rødvin i hendes hjem. Det har
været et rigtigt godt substitut, og min mor har det meget bedre nu, og
hun savner ikke længere alkohol. Jeg synes selv hendes version: Ebony
Vale Cabernet Sauvignon smager skidt, så jeg er selv på jagt efter et
bedre alternativ.

--
Niels