Æbler
Fra : Margit

Dato : 16-08-07 10:11

Jeg mangler gode forslag til at bruge alle de
æbler der i øjeblikket falder ned. Helst ikke
bagværk.

Mvh Margit

Fra : Ole Larsen

Dato : 16-08-07 12:00

Margit skrev:
> Jeg mangler gode forslag til at bruge alle de
> æbler der i øjeblikket falder ned. Helst ikke
> bagværk.
>
> Mvh Margit

Æbleflæsk

--
Marilyn Mazur, Kings Garden 07-2007:
http://olelarsen.eu/62/slides/2007-07-10-070.html

Fra : Inger D.

Dato : 16-08-07 12:16

> Jeg mangler gode forslag til at bruge alle de
> æbler der i øjeblikket falder ned. Helst ikke
> bagværk.

Jeg kan kan godt lide æblesaft.
Bedst er den, hvor æblerne bare er kommet rå i en saftcentrifuge sammen med
et par gulerødder, men da jeg ikke ejer sådan en, plejer jeg at benytte
denne opskrift:

ÆBLESAFT (ca. 1 liter)

1 kg. modne æbler
3 dl. vand
2 ascorbinsyretabletter (c-vitamin)
100 g. sukker (eller mindre) pr. liter saft
1/4 dessertske flydende atamon

Æblerne vaskes og skæres i tern.
Æbler, vand og ascorbinsyretabletter bringes langsomt i kog under låg.
Æblerne skal koge til de brister, og saften kommer ud.
Det er meget vigtigt, at der ikke røres i gryden, da man derved vil komme
til at lave æblemos i stedet for æblesaft.
Massen hældes til afdrypning i en saftpose (eller i et viskestykke i en si -
viskestykket bliver farvet brunt af æblerne, så du skal ikke bruge de
pæneste, du har). Det tager et par timer for saften at dryppe ud.
Saften måles, tilsættes sukker og gives et opkog. Atamonen tilsættes.
Saften hældes på rene nyskoldede flasker, som lukkes med det samme.

Mvh. Inger D.

Fra : Kirsten Marker

Dato : 16-08-07 12:40

Hej!

Har en søster der har boet 45 år i USA med en amerikaner. Hun fortæller mig,
at hun glæder sig til disse efterårsmåneder når hun igen skal indkøbe sine
æbler til tørrede æbleringe. Jeg ved hun køber dem i kassevis, hos The
Amish People OHIO som i sig selv er noget af en oplevelse, skal selvfølgelig
opleves.

Efter hjemkomst går hele familien igang med applepeelere og snore.
Familien består af 2 voksne, 2voksne børn med svigersønner og 2 børnebørn,
og alle er med i proceduren.
Applepeelerne gør det store arbejde, som at skrælle og udhule æbler og
udskære i den tykkelse æbleringe der nu ønskes, og så påsættes æbleringene
på lange snore til tørring i carportene til vinterens snacks.
Jeg mener hun lægger dem lufttørt efter tørring, men ellers ikke andet end,
at proceduren bliver gentaget i løbet af efteråret og de elsker denne
tradition og ligeledes deres tørrede æbleringe igennem hele vinteren.

Iøvrigt eksperimenterer jeg i disse dage med æble/kanel marmelade og
æble/timian relish, og bliver det godt, viderebringer jeg mine opskrifter
her senere.

Disse applepeelere kan nu købes her i Dk.

Til orientering; det er et rigtig mange og gode hasselnødder i naturen nu,
de er bare store og lækre og kan høstes nu.
Her i efteråret er jeg blevet standset i min plukning af mange
forbipasserende folk, som spørger mig hvad det er jeg i grunden
laver, og når jeg fortæller dem det, går de faktisk hovedrystende videre med
et NÅ på læben, som om de tænkte, jamen dem køber vi da i poser i
supermarkedet!

mvh/kirsten

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-08-07 13:44

On 16 Aug., 13:15, "Inger D." <bla...@no.no> wrote:

> [...]
> Saften måles, tilsættes sukker og gives et opkog. Atamonen tilsættes.
> Saften hældes på rene nyskoldede flasker, som lukkes med det samme.

Vil man ikke kunne bruge en Tutti Frutti med fordel ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: God men brugt 2WD diesel traktor gerne med

Fra : Inger D.

Dato : 19-08-07 15:08

>Vil man ikke kunne bruge en Tutti Frutti med fordel ?

Hvad er en Tutti Frutti, og hvad skal man bruge den til?

Inger D.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 19-08-07 16:15

"Inger D." <blabla@no.no> skrev i en meddelelse

> Hvad er en Tutti Frutti, og hvad skal man bruge den til?

En saftkoger, bestående af tre dele: Nederste del med vand, der bringes i
kog, så det det damper - mellemste til opsamling af saft (med hul i midten,
så dampen kan komme i kontákt med frugt/bær - og øverste del med huller,
hvor bær/frugt anbringes.

Man bruger den til at koge saft.

Hilsen Inger

Fra : Jonas Kofod

Dato : 19-08-07 16:23

Inger Pedersen skrev:

> [...]
> så dampen kan komme i kontákt med frugt/bær - og øverste del med huller,

Findes der andre slags saftkogere?

Fra : Bjarne K.

Dato : 16-08-07 13:48

"Margit" <has@has.dk> wrote in message
> Jeg mangler gode forslag til at bruge alle de
> æbler der i øjeblikket falder ned. Helst ikke
> bagværk.
>
> Mvh Margit

Køb en saftkoger, og lav æblesaft til et helt år (hvis du har en stor
fryser). Eller lav æblevin.
Man kan også købe en æblepresser, for frisk æblejuice (selvom jeg faktisk
synes at det saft der kommer ud af kogeren smager bedre)

Eller æbleflæsk (selv om det ikke er jul)

Ang: Bageværk, så indeholder min favoritkage æbler, selvom jeg normalt ikke
kan li kager med æbler i, men nårh nej, du var jo ikke interesseret i
bagværk.

Bjarne K.

Det er normalt ret dyre, men jeg var heldig sidste år at finde en i et
lokalt supermarked til et par hundrede.

Fra : Kirsten Marker

Dato : 16-08-07 14:06

Lad os dog få din favoritopskrift på kagen med æbler, der er andre der godt
kan lide kager med netop æbler.

mvh/kirsten

Fra : Tina.

Dato : 16-08-07 13:55

"Margit" <has@has.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg mangler gode forslag til at bruge alle de
> æbler der i øjeblikket falder ned. Helst ikke
> bagværk.

Ud over det der er nævnt, er der også:

Kompot, grød, marmelade og henkogning.

Tina

Fra : Max

Dato : 16-08-07 15:05

Hej Margit

> Jeg mangler gode forslag til at bruge alle de
> æbler der i øjeblikket falder ned. Helst ikke

Findes der ikke mosterier stadigvæk hvor man
kan ombytte dem til æblemost ?

--
Mvh Max

Fra : Gert Krabsen

Dato : 16-08-07 18:03

Max wrote:
> Hej Margit

> Findes der ikke mosterier stadigvæk hvor man
> kan ombytte dem til æblemost ?

Jo da

http://www.landkaer.dk/

Fra : Niels

Dato : 16-08-07 19:05

Ole Larsen skrev:

> Æbleflæsk

Nemlig!
Men vent på efterår- / vinteræblerne - de er meget bedre til det.
Husk at drysse timian over æblerne, når de steger.

--
Niels

Fra : Max

Dato : 16-08-07 19:55

Hej Niels

> Men vent på efterår- / vinteræblerne - de er meget bedre til det.

Ja det skal være æbler med ruskindsfrakke, rigtige madæbler.
Almindelige spiseæbler er alt for fine i strukturen til det.
Belle de Boskoop er en god sort.

> Husk at drysse timian over æblerne, når de steger.

Ok, det vil jeg prøve, tak for tips.

Men ellers skal der jo også masser af løg og røget flæsk i.

Og det kan fint fryses uden at miste noget særligt.

--
Mvh Max

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-08-07 03:19

Max skrev:
> Hej Niels

> Ja det skal være æbler med ruskindsfrakke, rigtige madæbler.
> Almindelige spiseæbler er alt for fine i strukturen til det.
> Belle de Boskoop er en god sort.

Synes selv at eks Elstar er langt bedre end B d B

Fra : Kirsten Marker

Dato : 15-09-07 07:56

Prøv at gå ind på Google under Haven/Haveselskabet, kik under
.....nyhedsbrevet ...Haven Weekend (uge 37) der blev jeg inspireret og er i
gang med at lave chips og tørre æbleringe til efterårets og vinterens
bagværk med æbler.
Tilbragte lidt over 2 skønne solskinstimer på terrassen igår med at skrælle
æbler på den amerikanske (One Apple Peeler) som nu kan fås i handelen, den
skrælder, udtager kernehuse og skærer æbleringe i den ønskede tykkelse!