http://www.fdm.dk/public/trafikogpolitik/vejetrafik/uheld/uheldoghastigh
ed.htm
uddrag:
Uheld og hastighed
Det nævnes ofte, ikke mindst fra Vejdirektoratets side, at der er en
klar sammenhæng mellem hastighed og trafikuheld. Jo højere hastighed jo
flere uheld. Det lyder som simpel logik, og bliver som regel brugt til
at afvise eksempelvis højere hastighedsgrænser på motorvejene. En højere
grænse vil resultere i så og så mange flere dræbte, siger
Vejdirektoratet.
FDM har ved forskellige lejligheder gjort opmærksom på, at trafikuheld
kan have mange årsager, og at fart kun er en af dem, og fra foreningens
side er det blevet påpeget, at man i Vejdirektoratet og andre steder for
ensidigt hælder til farten, som den store synder i trafikken.
Disse argumenter bliver modsagt med henvisning til en svensk model for
sammenhængen mellem hastighed og uheld. Den svenske model siger:
Uheld efter) = Uheld før * (hastighed efter / hastighed før) ^2
Med andre ord: stiger gennemsnitshastigheden på en motorvej med to
procent, vil antallet af uheld med personskade stige med fire procent.
Vejdirektoratet fastholder, at den svenske model kan overføres på danske
forhold.
Dette dog ikke altid tilfældet. Efter den automatiske hastighedskontrol
er blevet indført i København, er gennemsnitshastigheden faldet med 6
procent, men antallet af uheld med personskader er steget med 27
procent. Ifølge modellen burde det være faldet med 36 procent.
***
Kort sagt - vejdirektoratet lovgiver udfra myter, og ikke fakta.
Lad os få hastghedsgrænser så disse:
Stilleveje og villakvarterer o.lign: 40 km/t
Byer: 60 km/t (+50%)
Motortrafikveje, og veje udenfor byer: 90 km/t (+50%)
Motorveje: fri hastighed hvor forholdene tillader det, eller 135 km/t
(+50%)
Folk skal nok selv finde ud af at køre pænt når de får ansvaret for
deres eget ve og vel, hvilket erfaringer fra bl.a. USA også viser.
--
regards , Peter B. P.
http://titancity.com/blog ,
http://macplanet.dk
"We don't dial 911 - we dial .357".