Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> wrote:
> Det er ikke bare umoralsk, det tragisk at der er unge her i landet, som
> ikke kan få den lægeuddannelse som de ønsker, selv om vi kommer til at
> mangle læger.
Vi ville endda kunne få klaret problemet med at de nye lægekandidater
ikke vil søge de specialer, som det er nødvendigt med at besætte, ved at
indføre kønskvotering ved adgang på uddannelsen, så det sikredes at 40%
af studenterne var drenge. I dag er lægeuddannelsen en pigeuddannelse,
på samme måde som det hele tiden har været tilfældet med
sygeplejerskeuddannelsen, og der er altså visse specialer som piger
finder mindre tiltrækkende end andre, som kirurgi og psykiatri.
Det forsøger man i dag med at løse ved at tvinge lægekandidater ind i
specialer, de ikke bryder sig om, i stedet for at 'nøjes' med at indføre
kønskvotering til lægeuddannelsen.
Og i dagens Berlingske Tidende kan vi på midtersiderne i
Business-sektionen se en feministisk kampagne for kønskvotering ved
besættelsen af professorstillinger. Lektor Anja C. Andersen fra
Københavns Universitet vil endda have at andelen af kvindelige lektorer
og professorer skal svare til andelen af piger på en uddannelse.
Som bekendt bliver drengene i stigende i skolesystemet frasorteret af en
femininiseret skoleverden; drengene udgør en faldende andel af mængden
af gymnasieelever og universitetsstuderende - kun i den
matematisk-naturvidenskabelige faggruppe på Københavns Universitet er
der stadig en maskulin overvægt, og en kvindelig sociolog der har
undersøgt forholdene på Datalogisk Institut med 98% drenge blandt
studenterne, ønsker en grundlæggende ændring af faget, for at tiltrække
flere piger. Men lektor Andersens idé vil hankønnet altså i stigende
grad skulle marginaliseres, også på universitetslærerniveau.
Skal professor emeritus Nyborgs forskningsresultater, der viser at
drenge/mænd i gennemsnit er 8 IQ-point over piger/kvinder være sand er
der i hvert fald ingen baggrund for denne udvikling; der må være tale om
nogle strukturer i børneinstitutioner og grundskole, der holder drengene
nede. Også selv om det hører med i billedet, at der er et maskulint
flertal blandt de dårligt begavede, som kun har 3F som
fagforeningsmulighed.
==
Men udover det kønslige aspekt, så har vi også naivt givet for mange
points til svenske og norske studenter, når deres eksamensresultater
skulle omregnes til den danske 13-skala. Den skala som nu er blevet til
en 12-skala, som i realiteten bare betyder en mekanisk omregning fra den
13-tals skala, censor og eksaminator i forvejen har inden i hovedet, til
den nye skala - ikke særligt smart. Det havde været bedre at beholde den
gamle, eventuelt ved at have fjernet 13 og 00 og eventuelt 9.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk