/ Forside / Interesser / Andre interesser / Politik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Politik
#NavnPoint
vagnr 20140
molokyle 5006
Kaptajn-T.. 4653
granner01 2856
jqb 2594
3773 2444
o.v.n. 2373
Nordsted1 2327
creamygirl 2320
10  ans 2208
Bedre idé: bro Gedser Rostock
Fra : Poul E Hansen


Dato : 03-06-07 23:36

http://jp.dk/indland/article959006.ece

Der er ganske vist meget længere, men begge broer vil være et stort
projekt, og Fehmarn er en halv ø med et naturreservat - lad den
forblive det, og byg en bro til storbyen Rostock. Det gør rejse-
afstanden østpå meget kortere, og det er derhen der mangler
forbindelse.


 
 
Per Rønne (04-06-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 04-06-07 05:13

Poul E Hansen <ook@ofir.dk> wrote:

> http://jp.dk/indland/article959006.ece
>
> Der er ganske vist meget længere, men begge broer vil være et stort
> projekt, og Fehmarn er en halv ø med et naturreservat - lad den
> forblive det, og byg en bro til storbyen Rostock. Det gør rejse-
> afstanden østpå meget kortere, og det er derhen der mangler
> forbindelse.

Og forslaget vil kunne forsinke det hele i - årtier.

R og DF er i øvrigt i denne sag uden betydning, da sådanne beslutninger
tages mellem VK og S. Den endelige aftale ligger højst dage væk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Per Vadmand (04-06-2007)
Kommentar
Fra : Per Vadmand


Dato : 04-06-07 09:37

"Per Rønne" wrote:

>
> Og forslaget vil kunne forsinke det hele i - årtier.

Det er kun en ekstragevinst.

Per V.
--
CEPOS: Concentration of Extraordinarily Preposterous Organized
Self-assertiveness



Poul E Hansen (04-06-2007)
Kommentar
Fra : Poul E Hansen


Dato : 04-06-07 08:57

On 4 Jun., 06:13, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:
> Poul E Hansen <o...@ofir.dk> wrote:
>
> >http://jp.dk/indland/article959006.ece
>
> > Der er ganske vist meget længere, men begge broer vil være et stort
> > projekt, og Fehmarn er en halv ø med et naturreservat - lad den
> > forblive det, og byg en bro til storbyen Rostock. Det gør rejse-
> > afstanden østpå meget kortere, og det er derhen der mangler
> > forbindelse.
>
> Og forslaget vil kunne forsinke det hele i - årtier.
Noget af det der har forsinket beslutningen om Fehmernforbinelsen er
vel tvivl hos tyskrne om der overhovedet var brug for eller (for
tiden) råd til en bro til Danmark. Hvis man har konkluderet at det er
en god idé, og så 'opdager' at der faktisk er en endnu bedre løsning,
burde det ikke sinke så meget.

>
> R og DF er i øvrigt i denne sag uden betydning, da sådanne beslutninger
> tages mellem VK og S. Den endelige aftale ligger højst dage væk.
> --
> Per Erik Rønnehttp://www.RQNNE.dk



Per Rønne (04-06-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 04-06-07 10:43

Poul E Hansen <ook@ofir.dk> wrote:

> On 4 Jun., 06:13, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:
> > Poul E Hansen <o...@ofir.dk> wrote:
> >
> > >http://jp.dk/indland/article959006.ece
> >
> > > Der er ganske vist meget længere, men begge broer vil være et stort
> > > projekt, og Fehmarn er en halv ø med et naturreservat - lad den
> > > forblive det, og byg en bro til storbyen Rostock. Det gør rejse-
> > > afstanden østpå meget kortere, og det er derhen der mangler
> > > forbindelse.
> >
> > Og forslaget vil kunne forsinke det hele i - årtier.

> Noget af det der har forsinket beslutningen om Fehmernforbinelsen er
> vel tvivl hos tyskrne om der overhovedet var brug for eller (for
> tiden) råd til en bro til Danmark. Hvis man har konkluderet at det er
> en god idé, og så 'opdager' at der faktisk er en endnu bedre løsning,
> burde det ikke sinke så meget.

Det ville jo være meget dyrere, og i øvrigt forsinke det hele.

Sådan som det nu er lagt op vil tyskerne få hele forbindelsen
Fehmernbæltforbindelsen 'gratis', idet Danmark vil stå med hele
garantiforpligtelsen. Den eneste undtagelse er nogle landanlæg i
Puttgarden.

På et kort ses umiddelbart at afstanden fra Gedser til Warnemünde er 2-3
gange længere end afstande over Fehmernbælt. En sådan fast forbindelse
ligger langt ude i fremtiden, og i hvert fald efter faste forbindelser
over Samsø og mellem Helsingør og Helsingborg.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Poul E Hansen (04-06-2007)
Kommentar
Fra : Poul E Hansen


Dato : 04-06-07 10:10

On 4 Jun., 10:37, "Per Vadmand" <p...@post.tele.dk> wrote:
> "Per Rønne" wrote:
>
> > Og forslaget vil kunne forsinke det hele i - årtier.
>
> Det er kun en ekstragevinst.
>
Hvis det er CO2 udslip du tænker på, skal du huske at broen sparer
folk for kørsel ad mange kilometer. Eller måske flytransport. Hvor
energieffektive er færgerne?


Per Rønne (04-06-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 04-06-07 10:43

Poul E Hansen <ook@ofir.dk> wrote:

> On 4 Jun., 10:37, "Per Vadmand" <p...@post.tele.dk> wrote:
> > "Per Rønne" wrote:
> >
> > > Og forslaget vil kunne forsinke det hele i - årtier.
> >
> > Det er kun en ekstragevinst.

Vel den eneste 'gevinst' - for bromodstandere.

> Hvis det er CO2 udslip du tænker på, skal du huske at broen sparer
> folk for kørsel ad mange kilometer. Eller måske flytransport. Hvor
> energieffektive er færgerne?

Næppe særligt effektive, de skal jo også fragte selve færgerne.

Og tager folk i stedet omvejen over Fyn, så er de ekstra 200 kilometers
kørsel.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Per Vadmand (04-06-2007)
Kommentar
Fra : Per Vadmand


Dato : 04-06-07 11:04

Poul E Hansen wrote:
> On 4 Jun., 10:37, "Per Vadmand" <p...@post.tele.dk> wrote:
>> "Per Rønne" wrote:
>>
>>> Og forslaget vil kunne forsinke det hele i - årtier.
>>
>> Det er kun en ekstragevinst.
>>
> Hvis det er CO2 udslip du tænker på, skal du huske at broen sparer
> folk for kørsel ad mange kilometer. Eller måske flytransport. Hvor
> energieffektive er færgerne?

Jeg går ind for jernbanebroer med biltog, ikke motorvejsbroer. Det ville
give et tiltrængt løft til kollektiv trafik og samtidig lette presset på de
tyske motorveje, idet filk, der skulle videre med bil til fx. Italien, ofte
ville lade bilen stå på toget til i hvert fald München. De fleste danske
turister opfatter jo - sært nok - kun Tyskland som noget, der skal overstås
på vej til de varme lande.

Per V.

--
CEPOS: Concentration of Extraordinarily Preposterous Organized
Self-assertiveness



Per Rønne (04-06-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 04-06-07 11:43

Per Vadmand <perve@post.tele.dk> wrote:

> Poul E Hansen wrote:
> > On 4 Jun., 10:37, "Per Vadmand" <p...@post.tele.dk> wrote:
> >> "Per Rønne" wrote:
> >>
> >>> Og forslaget vil kunne forsinke det hele i - årtier.
> >>
> >> Det er kun en ekstragevinst.
> >>
> > Hvis det er CO2 udslip du tænker på, skal du huske at broen sparer
> > folk for kørsel ad mange kilometer. Eller måske flytransport. Hvor
> > energieffektive er færgerne?
>
> Jeg går ind for jernbanebroer med biltog, ikke motorvejsbroer. Det ville
> give et tiltrængt løft til kollektiv trafik og samtidig lette presset på de
> tyske motorveje, idet filk, der skulle videre med bil til fx. Italien, ofte
> ville lade bilen stå på toget til i hvert fald München. De fleste danske
> turister opfatter jo - sært nok - kun Tyskland som noget, der skal overstås
> på vej til de varme lande.

Jeg synes da også at det ville være en fortrinlig ide at få en
biltogsforbindelse fra København til Napoli, over Fehmernbælt - men ikke
i stedet for motorvejen over bæltet.

Jeg kunne endda forestille mig at mange ville finde en sådan
biltogsforbindelse en befrielse. At tænke sig ikke at sidde 2-3 dage i
bil gennem Tyskland og Italien, men i stedet kunne opholde sig i en
togvogn med air condition, og med mulighed for at gå hen til
restaurantvognen når det var relevant.

Naturligvis bør en sådan forbindelse have et passende antal stop
undervejs, til af- og påstigning. Er der i øvrigt ikke en sådan
forbindelse fra Kiruna til Malmø? I givet fald bør den så forlænges.
Mangler der plads til anlægget i København, kan bilisterne vel så bare
stige på i Malmø.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Poul E Hansen (04-06-2007)
Kommentar
Fra : Poul E Hansen


Dato : 04-06-07 12:38

On 4 Jun., 11:43, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:
> Poul E Hansen <o...@ofir.dk> wrote:
>
>
>
>
>
> > On 4 Jun., 06:13, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:
> > > Poul E Hansen <o...@ofir.dk> wrote:
>
> > > >http://jp.dk/indland/article959006.ece
>
> > > > Der er ganske vist meget længere, men begge broer vil være et stort
> > > > projekt, og Fehmarn er en halv ø med et naturreservat - lad den
> > > > forblive det, og byg en bro til storbyen Rostock. Det gør rejse-
> > > > afstanden østpå meget kortere, og det er derhen der mangler
> > > > forbindelse.
>
> > > Og forslaget vil kunne forsinke det hele i - årtier.
> > Noget af det der har forsinket beslutningen om Fehmernforbinelsen er
> > vel tvivl hos tyskrne om der overhovedet var brug for eller (for
> > tiden) råd til en bro til Danmark. Hvis man har konkluderet at det er
> > en god idé, og så 'opdager' at der faktisk er en endnu bedre løsning,
> > burde det ikke sinke så meget.
>
> Det ville jo være meget dyrere, og i øvrigt forsinke det hele.
>
EU går jo meget op i infrastruktur og må kunne overtales til at yde
40% I støtte. Brobygninger har betydning lang tid fremover, og det
ville være uansvarligt at vælge Femernbæltforbindelse alene for at
kunne bruge broen et par år tidligere.
> Sådan som det nu er lagt op vil tyskerne få hele forbindelsen
> Fehmernbæltforbindelsen 'gratis', idet Danmark vil stå med hele
> garantiforpligtelsen. Den eneste undtagelse er nogle landanlæg i
> Puttgarden.
>
> På et kort ses umiddelbart at afstanden fra Gedser til Warnemünde er 2-3
> gange længere end afstande over Fehmernbælt.
Jeg har set det - men det er selvfølgelig Warnemünde og ikke Rostock,
som jeg skrev, broen ville gå til. Det ses også, at turen til Berlin
forkortes med over 100 km i forhold til en Femern bro. Hvis man skal
langt sydpå er turen via Fehmarn måske også længere. Dog kunne kontakt
til det nordvestlige tyskland og omgivelser være et argument for
Femern forbindelsen.

En sådan fast forbindelse
> ligger langt ude i fremtiden, og i hvert fald efter faste forbindelser
> over Samsø og mellem Helsingør og Helsingborg.
Ikke hvis den foretrækkes frem for en Femernbælt forbindelse.




Per Rønne (04-06-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 04-06-07 13:13

Poul E Hansen <ook@ofir.dk> wrote:

> Ikke hvis den foretrækkes frem for en Femernbælt forbindelse.

En Gedser-Warnemündebro er ikke et seriøst forslag, i hvert fald ikke i
2007. Men derfor kan det da godt være at der kommer en sådan, om nogle
årtier.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

cpeter (04-06-2007)
Kommentar
Fra : cpeter


Dato : 04-06-07 18:40

On Jun 4, 12:36 am, Poul E Hansen <o...@ofir.dk> wrote:
> http://jp.dk/indland/article959006.ece
>
> Der er ganske vist meget længere, men begge broer vil være et stort
> projekt, og Fehmarn er en halv ø med et naturreservat - lad den
> forblive det, og byg en bro til storbyen Rostock. Det gør rejse-
> afstanden østpå meget kortere, og det er derhen der mangler
> forbindelse.

Sådan en bro kan man sætte på budgettet og spare væk igen det
efterfølgende år - jo større beløb des bedre: bare se hvordan det
foregik ved Storebælt.

Desuden, når/hvis en bro bliver til virkelighhed, så skal der jo fluks
dannes et selskab til at drive den - a la Øresunsbron, Metroen osv
osv. Derpå skal bestyrelsen i et sådant selskab besættes. Med hvem ?
Jo da, afgåede ministre/EU-kommisærer/udvalgsmeldemmer eller blot
medlemmer af old-boys networket osv.

Ethvert bare en smule ambitiøst medlem af folketinget må/vil/skal da
sikre sig et otium til sig selv en gang i fremtiden!!!


Poul E Hansen (05-06-2007)
Kommentar
Fra : Poul E Hansen


Dato : 05-06-07 15:18

On 4 Jun., 19:39, cpeter <cphpe...@gmail.com> wrote:
> On Jun 4, 12:36 am, Poul E Hansen <o...@ofir.dk> wrote:
>
> >http://jp.dk/indland/article959006.ece
>
> > Der er ganske vist meget længere, men begge broer vil være et stort
> > projekt, og Fehmarn er en halv ø med et naturreservat - lad den
> > forblive det, og byg en bro til storbyen Rostock. Det gør rejse-
> > afstanden østpå meget kortere, og det er derhen der mangler
> > forbindelse.
>
> Sådan en bro kan man sætte på budgettet og spare væk igen det
> efterfølgende år - jo større beløb des bedre: bare se hvordan det
> foregik ved Storebælt.
Støttegiveren EU kunne være forvalter af en fond der indbetales til og
kun udbetales fra, når byggeriet går i gang.

>
> Desuden, når/hvis en bro bliver til virkelighhed, så skal der jo fluks
> dannes et selskab til at drive den - a la Øresunsbron, Metroen osv
> osv. Derpå skal bestyrelsen i et sådant selskab besættes. Med hvem ?
> Jo da, afgåede ministre/EU-kommisærer/udvalgsmeldemmer eller blot
> medlemmer af old-boys networket osv.
>
> Ethvert bare en smule ambitiøst medlem af folketinget må/vil/skal da
> sikre sig et otium til sig selv en gang i fremtiden!!!



cpeter (05-06-2007)
Kommentar
Fra : cpeter


Dato : 05-06-07 17:26


> Støttegiveren EU kunne være forvalter af en fond der indbetales til og
> kun udbetales fra, når byggeriet går i gang.

Jeg glemte vist at nævne, at DK er et foregangsland på endnu et
område: den procentvise budgetoverskridelse på store
infrastrukturprojekter. I denne disciplin har DK en verdensrekord,
hvis man skulle tro skriverierne i pressen fra for en uge eller 14
dage siden Samtidigt, i hht samme skriverier, så nærer man en
indædt modstand mod at implementere de internationalt anerkendte
metoder, som skulle holde budgetoverskridelsenre indenfor mere
acceptable rammer. (jaja , har ikke lige linket , men prøv selv at
søge) :)


El Trabajador (04-06-2007)
Kommentar
Fra : El Trabajador


Dato : 04-06-07 16:41


"Poul E Hansen" <ook@ofir.dk> skrev i
news:1180910183.766427.188040@g4g2000hsf.googlegroups.com...
> http://jp.dk/indland/article959006.ece
>
> Der er ganske vist meget længere, men begge broer vil være et stort
> projekt, og Fehmarn er en halv ø med et naturreservat - lad den
> forblive det, og byg en bro til storbyen Rostock. Det gør rejse-
> afstanden østpå meget kortere, og det er derhen der mangler
> forbindelse.

Se også
Trafikforskere: Skrot Femern Bælt og byg bro til Rostock.

http://ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=200770604001&NL=1&Category=BYGGERI
--
El Trabajador


--
Posted via a free Usenet account from http://www.teranews.com


Per Rønne (06-06-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 06-06-07 04:16

El Trabajador <notrabajo@gmail.com> wrote:

> "Poul E Hansen" <ook@ofir.dk> skrev i
> news:1180910183.766427.188040@g4g2000hsf.googlegroups.com...
> > http://jp.dk/indland/article959006.ece
> >
> > Der er ganske vist meget længere, men begge broer vil være et stort
> > projekt, og Fehmarn er en halv ø med et naturreservat - lad den
> > forblive det, og byg en bro til storbyen Rostock. Det gør rejse-
> > afstanden østpå meget kortere, og det er derhen der mangler
> > forbindelse.
>
> Se også
> Trafikforskere: Skrot Femern Bælt og byg bro til Rostock.
>
> http://ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=200770604001&NL=1&Category=BYGGERI

Man kommer /kun/ med et sådant forslag, på et så sent tidspunkt, hvis
man ønsker at kaste grus i maskineriet.

I øvrigt ville en sådan forbindelse være mere end dobbelt så lang.
Pludselig taler vi ikke længere om 40 milliarder kroner, men snarere om
100 milliarder.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Poul E Hansen (06-06-2007)
Kommentar
Fra : Poul E Hansen


Dato : 06-06-07 07:52

On 6 Jun., 05:15, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:
> El Trabajador <notrab...@gmail.com> wrote:
> > "Poul E Hansen" <o...@ofir.dk> skrev i
> >news:1180910183.766427.188040@g4g2000hsf.googlegroups.com...
> > >http://jp.dk/indland/article959006.ece
>
> > > Der er ganske vist meget længere, men begge broer vil være et stort
> > > projekt, og Fehmarn er en halv ø med et naturreservat - lad den
> > > forblive det, og byg en bro til storbyen Rostock. Det gør rejse-
> > > afstanden østpå meget kortere, og det er derhen der mangler
> > > forbindelse.
>
> > Se også
> > Trafikforskere: Skrot Femern Bælt og byg bro til Rostock.
>
> >http://ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=200770604001&NL=1&Category=BY...
>
> Man kommer /kun/ med et sådant forslag, på et så sent tidspunkt, hvis
> man ønsker at kaste grus i maskineriet.
Eller hører at der er politikere der vil støtte det. Men jeg ved ikke
hvem der kom først.
>
> I øvrigt ville en sådan forbindelse være mere end dobbelt så lang.
> Pludselig taler vi ikke længere om 40 milliarder kroner, men snarere om
> 100 milliarder.
I følge linkene bliver Gedser-Rostock-broen billigere. Farvandet er
ikke så dybt.


Per Rønne (06-06-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 06-06-07 08:45

fPoul E Hansen <ook@ofir.dk> wrote:

> > Man kommer /kun/ med et sådant forslag, på et så sent tidspunkt, hvis
> > man ønsker at kaste grus i maskineriet.

> Eller hører at der er politikere der vil støtte det. Men jeg ved ikke
> hvem der kom først.

Forslaget er først kommet frem her ganske kort før Danmark og Tyskland
skal indgå en endelig aftale om en fast forbindelse.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Poul E Hansen (06-06-2007)
Kommentar
Fra : Poul E Hansen


Dato : 06-06-07 12:48

On 6 Jun., 09:45, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:
> fPoul E Hansen <o...@ofir.dk> wrote:
>
> > > Man kommer /kun/ med et sådant forslag, på et så sent tidspunkt, hvis
> > > man ønsker at kaste grus i maskineriet.
> > Eller hører at der er politikere der vil støtte det. Men jeg ved ikke
> > hvem der kom først.
>
> Forslaget er først kommet frem her ganske kort før Danmark og Tyskland
> skal indgå en endelig aftale om en fast forbindelse.
Jeg mener, jeg ved ikke om det var de to politikere eller den tyske
trafikforsker der kom først med deres udtalelser om de to projekter.


Per Rønne (06-06-2007)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 06-06-07 13:40

Poul E Hansen <ook@ofir.dk> wrote:

> On 6 Jun., 09:45, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:
> > Poul E Hansen <o...@ofir.dk> wrote:
> >
> > > > Man kommer /kun/ med et sådant forslag, på et så sent tidspunkt, hvis
> > > > man ønsker at kaste grus i maskineriet.
> > > Eller hører at der er politikere der vil støtte det. Men jeg ved ikke
> > > hvem der kom først.
> >
> > Forslaget er først kommet frem her ganske kort før Danmark og Tyskland
> > skal indgå en endelig aftale om en fast forbindelse.
> Jeg mener, jeg ved ikke om det var de to politikere eller den tyske
> trafikforsker der kom først med deres udtalelser om de to projekter.

Det kunne også tænkes at det er en journalist på Politiken, der har
kontaktet de tre.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408893
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste