Sukkertermometer
Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 06-08-07 22:28

Jeg skal have købt et sukkertermometer.
Nogle anbefalinger?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Emil

Dato : 06-08-07 23:55

Jens Axel Søgaard wrote:

>Jeg skal have købt et sukkertermometer.
>Nogle anbefalinger?

Netto havde for lang tid siden (år) et tema om bolcher i deres tilbud,
herunder dette termometer, som dengang kostede kr. 40,-

Jeg har brugt det til målinger i friture.

<http://www.the-sweet-life.com/Netbutik/V%c3%a6rkt%c3%b8j/Termometer+til+slik.html>

Det ser fornuftigt ud. Men døm selv.

m.v.h. Emil

Fra : Emil

Dato : 07-08-07 00:29

Emil wrote:

><http://www.the-sweet-life.com/Netbutik/V%c3%a6rkt%c3%b8j/Termometer+til+slik.html>
>
>Det ser fornuftigt ud. Men døm selv.

Glemte lige at fortælle, at jeg kort efter fik foræret et elektronisk
termometer (-40 til +200 grader C.) med radio- fjernaflæsning og alarm
med 1 grads indstilling (ikke at forveksle med nøjagtighed).
Det er væsentligt mere robust end ovennævnte glasstang. Men prisen er
så omkring kr. 200,-

I foråret faldt jeg for fristelsen til at tegne et abbo på "Gør det
Selv", hvor gaven var et IR-termometer. Straks efter blev abbo
afmeldt, så udgiften var under kr. 100,- .
Det er det bedste termometer jeg nogensinde har ejet. Sigt på det du
vil måle (stegepande, friture, radiator, gulv, vinflaske, fryser,
køleskab, købmandens fryser o.s.v.) og efter 2 sekunder har du den ret
nøjagtige temperatur - ingen opvask bagefter.
På nettet koster et tilsvarende mellem kr. 4-600,-

m.v.h. Emil

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 07-08-07 01:06

Emil skrev:

> [...]
> med 1 grads indstilling (ikke at forveksle med nøjagtighed).
> Det er væsentligt mere robust end ovennævnte glasstang. Men prisen er

Tror du det er godt til sukker?

> [...]
> nøjagtige temperatur - ingen opvask bagefter.
> På nettet koster et tilsvarende mellem kr. 4-600,-

Sådan et her?

http://www.online-vvs.com/shop/infraroed-termometer--33-1879p.html

I mellemtiden har jeg fundet ud af, at sukkertermometer åbenbart
nogle steder hedder "candt thermometer", og har fundet dette
glasstangstermometer, som har en fin skala:

<http://www.amazon.com/gp/product/images/B00004XSC9/ref=dp_image_0/102-9743203-7903350?ie=UTF8&n=284507&s=kitchen>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Emil

Dato : 07-08-07 03:02

Jens Axel Søgaard wrote:

>Tror du det er godt til sukker?

Absolut: JA!
Herudover er det et perfekt stegetermometer (rustfri probe) og så kan
det bruges til kontrol at fryse- og køleskabstempemperaturet samt
meget andet.
Fordelen er, at du selv indtaster den ønskede alarmtemperatur med 1
grads nøjagtighed.
Mange dyre af slagsen kan kun indstilles til, om der steges får, lam,
okse, kalkun eller gris (f.eks. J. Oliver´s). Sikke noget l..t!

Mit er et 'No Name'; men jeg har set det på nettet på tilbud.
Hvis det bliver den løsning, du beslutter dig for, skal jeg prøve at
genfinde linket.

>Sådan et her?
>
>http://www.online-vvs.com/shop/infraroed-termometer--33-1879p.html

Yep. Køb det (eller andet tilsvarende), du vil aldrig fortryde.
Det kan bruges som sukkertermometer, kontrol af friture og alt hvad
jeg tidligere nævnte. Men det kan ikke bruges som stegetermometer,
idet det kun er overfladetemperaturen (f.eks. på det boblende sukker)
der kan måles.

> [...]
>nogle steder hedder "candt thermometer", og har fundet dette
>glasstangstermometer, som har en fin skala:

Nydeligt. Når du har lavet bolcher et par gange, behøver du slet ikke
et sukkertermometer. Du vil kunne mærke konsisten i sukkermassen, og
derudfra bestemme hvvad der skal ske. På lignende måde kan du vurdere
boblernes hastighed, størrelse og varighed, og derudfra bestemme
vandindholdet.
Det kaldes erfaring.

Konklution:
Køb det elektroniske stegetermometer, hvis du ikke har et i forevejen.
ellers køb et IR-termometer. Begge er gode starthjælpere, og de er
gode til mange andre opgaver.

Glem de der glas-sukkertermometre; de er for skrøbelige og ubrugelige
til andet; de skal behandles som spædbørn (underforstået medfølelse og
omtanke), hvis man vil undgå glassplinter og petrolium i sine bolcher.

m.v.h. Emil

--
2 stk. glas-sukkertermometre i teleskobembalage sælges samlet.
Pris kr. 100,- incl. porto ved forudbetaling.

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 07-08-07 16:12

Emil skrev:

> [...]
> til andet; de skal behandles som spædbørn (underforstået medfølelse og
> omtanke), hvis man vil undgå glassplinter og petrolium i sine bolcher.

Okay, det lyder som om det er et infrarødt, jeg skal have fat i.

/Jens Axel

Fra : Max

Dato : 07-08-07 16:18

Hej Jens

> Okay, det lyder som om det er et infrarødt, jeg skal have fat i.

Bare husk den måler temperaturen på dampen fra væske,
ikke selve væsketemperaturen.

Jeg har engang set et digitalt sukkertermometer der ligner
det termometr man bruge i mælkekanden på cafeen, men
har ikke lige fundet et sted hvor de sælger det.

--
Mvh Max