Stilke bidt over?
Fra : Cindy

Dato : 05-08-07 20:09

Det er dog de mærkeligste ting jeg kommer ud for i haven i år. Det går helt
ud i ekstremerne. For et par uger siden gav min veninde mig to roser i
potter, som man kunne sætte inde eller ude, som man ville.

Jeg satte dem på havebordet og senere nede på en lav stenkant. Den ene har
lige fra starten været i gang med at springe ud og har nu pæne lyserøde
blomster. På den anden opdagede jeg først at to stilke var knækket lige
under de store blomsterknopper. De hang bare ligesom i en tråd, så jeg
klippede dem af.

Det samme er sket med en tredie stor knop og nu er jeg pludselig blevet klar
over, at det åbenbart sker med alle knopperne på den blomst. Der er nu tre
tilbage, som bliver tyndere og tyndere en lille cm under knoppen. Hvad i
alverden kan det dog skyldes? Begge blomsterne er blevet vandet og passet
ens.

Har jeg mon et eller andet mærkeligt, der går rundt i haven og gnaver på de
mærkeligste steder. En lupin der for en ugestid siden satte et nyt skud med
ansats til blå blomster, ser nu underligt forbidt ud, som noget har forsøgt
at rive, bide eller flå de blå blomster ud af de knopper, som de ikke var
nået at komme helt ud af.

Det kan vel ikke være sådan dræbersnegle bærer sig ad?

Cindy

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 05-08-07 20:15

Cindy wrote:
> [...]
> de knopper, som de ikke var nået at komme helt ud af.
>
> Det kan vel ikke være sådan dræbersnegle bærer sig ad?

i silkeborg har mine forældre netop den slags problemer med rådyr...
de gnaver løs i blomster og et år var alle de fine gulerodstoppe barberet
totalt ned...

så nu tager min far troligt kampen op hvert år...

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Max

Dato : 05-08-07 20:42

Hej Rasmus

> så nu tager min far troligt kampen op hvert år...

Det kan jeg godt forstå, rådyr smager også bedre end gullerødder :)

--
Mvh Max

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 05-08-07 22:47

Max wrote:
> Hej Rasmus

> Det kan jeg godt forstå, rådyr smager også bedre end gullerødder :)

ikke når de lige er "høstet"... hehe

Fra : Cindy

Dato : 06-08-07 16:30

"Rasmus M. Jensen" skrev i en meddelelse

> ikke når de lige er "høstet"... hehe

Ja, nu har I fået mig til at tage en tommestok frem og gå ud og måle min
have. Det kaldes gårdhuse her, og haven er 10 x 6 meter, så det er ikke
ligefrem rådyr jeg ser mest til. Men jeg er også godt tilfreds med at her
kommer egern gående hen til fuglebadet og drikker, når der ikke er nogen der
bevæger sig rundt derude. Jeg kan se den her fra, hvor jeg sidder ved
computeren.

Men jeg ville gerne vide, hvad det er der gnaver og rasper rundt om-kring i
staudebedene. Men jeg har i morges set sneglespor henover fliserne, osse hen
mod lupinerne.

Og jeg kiggede jo grundigt på den store hjemmeside med alle sommerfuglene og
deres larver som "-" lagde ud til mig. Men fordi jeg havde fødselsdag i går
har jeg haft travlt hele weekenden, og mangler faktisk at se de sidste af de
mange billeder. Jeg har godt nok stadig ALDRIG set sådan en larve, som den
der var årsag til at han lagde den side ud.

Men tak for Jeres interesse.

Hilsen Cindy

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-08-07 07:45

On Sun, 5 Aug 2007 21:09:02 +0200, "Cindy" <Engkabbeleje@Wiese.dk>
wrote:

> [...]
>alverden kan det dog skyldes? Begge blomsterne er blevet vandet og passet

Der findes et insekt som æder af bunden af rosenknopper, netop så
knopperne falder af. Den sidder lige i stænglen. Jeg kan desværre ikke
lige huske hvad den hedder og jeg har ikke tid til at slå det op før i
aften. Jeg skal se om jeg husker det ....

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Cindy

Dato : 06-08-07 16:40

"Mads Lie Jensen skrev i en meddelelse
"Cindy" wrote:

> [...]

[...]

> [...]

> lige huske hvad den hedder og jeg har ikke tid til at slå det op før i
> aften. Jeg skal se om jeg husker det ....

Det var jo mærkeligt, at der findes et insekt, som skal leve af at æde
bunden af rosenknopperne. Ja, der er mange sære fænomener i naturen. Men du
skal selvfølgelig ikke have ulejlighed af det. Det var godt nok, jeg fik at
vide at der virkelig findes sådan en fyr.

Der er vist ellers begyndt at komme mange snegle uden huse på en sti, som
fører herop i nærheden. Så nu skal vi vel til at være på vagt m.h.t. hvad
der sker i haverne. Jeg tænker ligefrem på om man skulle grave nogen af
stauderne op og gøre bedene mere åbne, så man kan se, hvad der færdes på
jorden.

Vil sneglene mon undgå større stykker med bar jord? Jeg mener, det er vel
væmmeligt for dem at "spadsere" henover.

Hilsen Cindy

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-08-07 21:15

On Mon, 6 Aug 2007 17:39:47 +0200, "Cindy" <Engkabbeleje@Wiese.dk>
wrote:

> [...]
>skal selvfølgelig ikke have ulejlighed af det. Det var godt nok, jeg fik at
>vide at der virkelig findes sådan en fyr.

Jeg huskede ikke helt rigtigt :-/
Det er ikke specielt under knopperne disse kræ æder. Det er
'Rosenborer', somm ødelægger de nye skudspidser, især om foråret, siger
min bog. De lever inde i marven af stænglerne, er ca. 1 cm lange når de
er fuldt udviklede. Men jeg kunne godt forestille mig det var sådan
nogen alligevel, selv om det ikke længere er forår.

> [...]
>
>Vil sneglene mon undgå større stykker med bar jord? Jeg mener, det er vel
>væmmeligt for dem at "spadsere" henover.

Jeg tror de e rligeglade med at vandre på bar jord. Men de skal have et
formål med at gå der - altså f.eks for at komme over til noget mad. Vil
jeg tro.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Cindy

Dato : 06-08-07 21:52

> [...]
> er fuldt udviklede. Men jeg kunne godt forestille mig det var sådan
> nogen alligevel, selv om det ikke længere er forår.

Ja, jeg snakkede netop i dag med en som talte noget om, at de regler med at
man ikke måtte føre jord og planter over grænserne er helt ændret i de
senere år, så man f.eks. får nelliker om morgenen i Paris, men at de godt
kan være plukket i et drivhus i Kenya året før, og at hvis man også gør det
med små potteplanter, som de roser jeg fik, så er der jo overhovedet ingen
grænser for på hvilken tid, man kan risikere at få noget, som ellers kun
ville husere om foråret.

Kan sådan noget mon tænkes?

> Jeg tror de e rligeglade med at vandre på bar jord. Men de skal have et
> formål med at gå der - altså f.eks for at komme over til noget mad. Vil
> jeg tro.

Nåe ja - det er selvfølgelig dét, det hele drejer sig om for
dræber-sneglene.

Cindy

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-08-07 07:24

On Mon, 6 Aug 2007 22:51:37 +0200, "Cindy" <Engkabbeleje@Wiese.dk>
wrote:

> [...]
>grænser for på hvilken tid, man kan risikere at få noget, som ellers kun

Det tror jeg ikke. Potteroser er 'friske', de står ikke og venter. De
kommer direkte fra drivhuse i danmark eller msåek holland.
Jeg tror mere på det er noget med vejret, hvis det er rosenborer.
Det kan jo også være noget helt andet.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/