Dræbersnegle/ Iberisk skovsnegl
Fra : Morten Larsen

Dato : 03-08-07 20:22

Netop hjemkommet fra sommerhuset på Ulvshale, Møn hvor vi pludselig opdagede
disse dræbersnegle. Da mørket sænkede sig var der ikke een eller to, men
hundredevis indenfor få kvm.Vi havde ingen sidste år!

Vi tog resolut en spade og hakkede dem alle over.

Hvad gør I andre og hvor har I observeret dem?

På forhånd tak for svar,
Morten

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 03-08-07 20:36

"Morten Larsen" <mernstrand@NONEyahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vi tog resolut en spade og hakkede dem alle over.
>
> Hvad gør I andre og hvor har I observeret dem?

Samme metode.

Steen.

Fra : Kasper

Dato : 03-08-07 20:45

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> wrote in message

> "Morten Larsen" <mernstrand@NONEyahoo.com> skrev i en meddelelse

> Samme metode.

De skal helt væk, de æder hindanden, og døde snegle vil tiltrække nye.

Vi har købt gift i tyskland, det koster 70kr for et kg der, men det skal
være Feramol, da det er lovligt i DK og ikke er farligt for
katte/pindsvin/hunde og diverse.
(pindsvin, frøer og (moskus)ænder spiser sneglene)

Vi har gjordt det flere gange vi har samlet dem i en pose og i
skraldespanden også.

Kasper

Fra : Morten Larsen

Dato : 03-08-07 21:13

Nu var det netop meningen at jeg ville observere flere komme så de også
kunne blive hakket ned. Og ganske rigtigt, fra den første blev hakket ned
gik der lige præcis 30 min. Så sad der en anden og gnaskede i den døde.

Observerede iøvrigt også at andre "danske" snegle tog for sig af retterne.
Det er åbenbart ikke kun den Iberiske der er kannibal.

Hvad gør Feramol nøjagtigt ved sneglene?

Det mest skræmmende var vel nok da jeg så en alm sort skovsnegl i parring
med en Iberisk i aftes! De røg begge på bålet i aftes!!!

/Morten

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-08-07 21:46

> Nu var det netop meningen at jeg ville observere flere komme så de også
> kunne blive hakket ned. Og ganske rigtigt, fra den første blev hakket ned
> gik der lige præcis 30 min. Så sad der en anden og gnaskede i den døde.

Det er en udmærket disposition, kniber det, kan du bruge rugbrød for at få
dem frem.

> Observerede iøvrigt også at andre "danske" snegle tog for sig af retterne.
> Det er åbenbart ikke kun den Iberiske der er kannibal.
>
> Hvad gør Feramol nøjagtigt ved sneglene?

Det er jernholdigt og åbenbart giftigt for snegle, men næppe for andet,
ejheller de dyr der æder døende snegle.

> Det mest skræmmende var vel nok da jeg så en alm sort skovsnegl i parring
> med en Iberisk i aftes! De røg begge på bålet i aftes!!!

Der er snart knyttet en del mystiske ritualer til den stakkels indvandrer

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kasper

Dato : 04-08-07 21:16

"Morten Larsen" <mernstrand@NONEyahoo.com> wrote in message
> [...]
> Det er åbenbart ikke kun den Iberiske der er kannibal.
>
> Hvad gør Feramol nøjagtigt ved sneglene?

Du får lige et link:
http://www.snegleforum.dk/shop/sneglefri-ferramol-1-215p.html

JEg har også læst at de selv skulle grave sig ned når de æder dem...

7-9-13 det sidste stykke tid har vi ikke set mange i haven, men salat
hovederne har de også ædt færdige nu :(
(Vi fik iørigt ikke meget af de 2 rækker salat hoveder)

Kasper

Fra : BA

Dato : 04-08-07 23:06

> Du får lige et link:
> http://www.snegleforum.dk/shop/sneglefri-ferramol-1-215p.html

Der står så vidt jeg kan se, ikke hvad sneglene dør af. Berøring eller
hvad? Er sneglene helt vilde med at æde disse korn? Hvis de bare ligger der,
gør de jo ingen gavn.
Hvis kornene er så effektive, hvorfor spreder man dem så ikke i offentlige
parker m.m , det er da hurtigere end at sætte de ledige eller hjemmeværnet
ind!!

Erfaring?
--
Venlig hilsen
BA

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-08-07 23:28

"BA" <paogbaKANIN@mail.dk> skrev
> [...]
> parker m.m , det er da hurtigere end at sætte de ledige eller hjemmeværnet

De spiser Ferromol med velbehag, og dør af det med ubehag.

Man strør ikke hvorsomhelst, da det nærmer sig verdensmarkedsprisen for
Guld. Især ikke da udstrøningen skal gentages, oftest efter regn.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 05-08-07 07:06

On Sun, 5 Aug 2007 00:27:32 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

klip

>De spiser Ferromol med velbehag, og dør af det med ubehag.
>
>Man strør ikke hvorsomhelst, da det nærmer sig verdensmarkedsprisen for
>Guld. Især ikke da udstrøningen skal gentages, oftest efter regn.

Jeg er lidt usikker på hvad de kan lide. Jeg har familie i
Oksbøl, hvor de hver aften samler masser af snegle. Jeg gav dem
fidusen med at de elsker rugbrød, men åbenbart ikke deres brød,
for ingen bed på. Nu læser jeg så at agurk skulle være godt, men
hvad kan man egentlig stole på.
mvh Ebbe

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-08-07 10:17

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev
> [...]
> Oksbøl, hvor de hver aften samler masser af snegle. Jeg gav dem
> fidusen med at de elsker rugbrød, men åbenbart ikke deres brød,

Hvis jorden er tør og de har det godt og fugtigt der hvor de er, kommer de
naturligvis ikke ud for at spise rugbrød, men ellers gør de med stor
sikkerhed.

Nu læser jeg så at agurk skulle være godt, men
> hvad kan man egentlig stole på.

Stol på at de er glade for det hele, men at der skal være fugtigt, og at det
helst skal foregå i mørke. Døde snegle er også fin lokkemad.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-08-07 08:24

On 7 Aug., 18:37, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> Meget muligt - men ikke desto mindre er det sandt. Der er måske 20-25 kr
> til forretningen når sådan en pakke er solgt.
>
> Dem som tjener styrtende på det er staten, uden at jeg i øvrigt kender
> størrelsen af afgiften.

Men afgiften er vel den samme pr. kg om jeg køber 1 kgs pakken eller
25 kgs sækken ?
Så det er producenten/pakkeren som tjener meget.

> Hvorfor i øvrigt bruge 1 kg's pakningen når du klager over prisen? Et
> halvt kilo koster 98,50 - det er da langt værre end et helt kilo til
> 174,50.

Jeg havde købt 1 kg før jeg opdagede det

> Korn kan også købes til 900-1000 kr/ton, men jeg kommer i foderstoffen
> af med 70-80 kr for 25 kg. Det må der også være nogen som bliver
> ekstremt rige på?

Og det samme med hø til kaniner.
Et par kilo i Føtex koster vel 20 kr.
En balle med 20-30 kilo koster vel også 20 kr hos en landmand.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk - Ønskes:
- En ny forbindelse over Randers Fjord

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-08-07 20:11

On Wed, 08 Aug 2007 00:24:19 -0700, "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>Men afgiften er vel den samme pr. kg om jeg køber 1 kgs pakken eller
>25 kgs sækken ?

Det skulle man da tro - men på den anden side skulle det absolut ikek
undre hvis det var skruet anderledes sammen - man skal jo ikke have det
for nemt.

>Og det samme med hø til kaniner.
>Et par kilo i Føtex koster vel 20 kr.
>En balle med 20-30 kilo koster vel også 20 kr hos en landmand.

Mht. hø er det endda rigtig slemt - for det som føtex sælger er ikke nær
så godt som den balle man køber hos landmanden.
Jeg har haft fingrene i sådan en lille pakke hø til gnavere (købt i
foderstoffen i øvrigt ....) - det var ekstremt meget støv, og meget fine
stykker. Og ikke med den friske hø-duft som en balle har når den åbnes.

Men så er vi jo igen ude i at dem som køber en lille pakke i føtex, nok
hverken har plads til eller behov for en hel balle. Og det koster så.
Som så meget andet.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-08-07 07:42

On Sun, 5 Aug 2007 00:05:50 +0200, "BA" <paogbaKANIN@mail.dk> wrote:

>Hvis kornene er så effektive, hvorfor spreder man dem så ikke i offentlige
>parker m.m , det er da hurtigere end at sætte de ledige eller hjemmeværnet
>ind!!

Det er dyrt at sprede den slags ud over større arealer - ikke kun pga.
prisen på ferramol.
Det slår alle typer snegle ihjel - ikke kun dræbersneglene.
Og endelig får politikerne ikke ret meget opmærksomhed ved at foreslå
man spreder et godkendt sneglemiddel ud, som den nærmeste journalist
alligevel aldrig har hørt om.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-08-07 14:02

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-08-07 17:38

Fra : Ralph

Dato : 03-08-07 21:49

"Morten Larsen" <mernstrand@NONEyahoo.com> skrev i en meddelelse
> Netop hjemkommet fra sommerhuset på Ulvshale, Møn hvor vi pludselig
> opdagede Hvad gør I andre og hvor har I observeret dem?

Jeg har ingen, men kender flere der har, og et eller andet sted har jeg læst
man skal fodre dem med f.eks. agurk, når de så samles omkring 10-20 skiver
agurk inden for samme kvadratmeter - fik lige en ny ide, lav en 20-30 cm.
dyb rille i køkkenhaven, lidt ligesom når du sår, bare dybere, læg så
agurkerskiverne langs rillen på begge sider, når det så har tiltrukket
10-100-1000 snegle drysser du dem med det billigste salt du kan finde,
sikkert tø-salt, men hvem sælger det NU? Vent ½ time riv sneglene ned i
rillen dæk til, snegle væk, ikke så meget arbejde.

--
Ralph

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-08-07 21:58

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev
> [...]
> sikkert tø-salt, men hvem sælger det NU? Vent ½ time riv sneglene ned i
> rillen dæk til, snegle væk, ikke så meget arbejde.

Dette er jo ikke et eengangs-foretagende, så det må betragtes som skønne
spildte kræfter, og man mister de døde som lokkemad. Desuden er det
dyrplageri at strø salt på dem. Og saltet kan skade planter i haven. Det er
en OMMER
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

1

Fra : Morten Larsen

Dato : 03-08-07 22:35

Ralph,

Hvor bor du, siden du ingen har (endnu)!?!
De er jo, efter sigende, overalt.

Den med salt har jeg overvejet, men er jo human, og dyret vil lide en
smertefuld død derved. Endvidere er der en del sjældne planter på grunden,
og planter + salt = plantedød. Overvejer læsket kalk over dem... nu er Møn
jo en ø af kalk, men det er vel alligevel ekstremt!

Uanset hvad, finder jeg det særdeles klamt at vade i disse klæbrige
dræbersnegle som man glider i (og nej, det er ikke en dårlig joke!).

De SKAL udryddes!!!

Jeg har tidligere selv sagt til mig selv at det da ikke ku' være SÅ slemt,
men det ER det! Nu har jeg OGSÅ oplevet dem!

/ Morten

PS! Flere input... Hvad gør I og hvor er I geografisk?... Hvor langt er
dræbersneglen nået?

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-08-07 22:43

"Morten Larsen" <mernstrand@NONEyahoo.com> writes:

> Hvor bor du, siden du ingen har (endnu)!?!
> De er jo, efter sigende, overalt.

Vi har ingen i Ulstrup.

> [...]
> og planter + salt = plantedød. Overvejer læsket kalk over dem... nu er Møn
> jo en ø af kalk, men det er vel alligevel ekstremt!

Brug en pølsetang eller en stor pincet, smid dem op i en spand og hæld
kogende vand over dem. De dør med det samme.

Mvh Trine

Fra : Ralph

Dato : 03-08-07 23:37

> Ralph,
>
> Hvor bor du, siden du ingen har (endnu)!?!
> De er jo, efter sigende, overalt.

Jeg bor på Mors, og har flere kolleger (på Mors) som har problemer med dem,
men jeg har en teori om at da jeg havde høns indtil for 2 år siden, så kan
de "fornemme/lugte" hønsene, derfor ser jeg højest een eller to hvert år, de
får så ukrudtsbrænderen - intet problem (endnu!)

En anden teori KUNNE være at min have på den ene side har en asfalteret vej,
på den anden side et kommunalt grønt område hvor græsset (læs sneglene)
bliver slået to gange om ugen.

Hvad ved jeg?

--
Ralph

Fra : BA

Dato : 04-08-07 00:02

Dødeffektivt mod dræbersnegle! . og rimeligt uskadeligt:

Vi har en gammel, naturlig J have, som på to sider grænser op til offentligt
skovareal - og vi har (havde) masser af ibirske skovsnegle.

En godt råd fra en gammel haveerfaren mand har imidlertid sat en stopper for
de fleste. Rådet er let, billigt og næsten uskadeligt: man fylder en
sprayflaske med ca. 1 del 25% salmiakspiritus og 5-6 dele vand.

Bevæbnet med dette middel begiver jeg mig hver aften rundt i udkanten og
vores have én eller to gange. Møder jeg en dræbersnegl får den et passende
spray - afhængig af størrelsen. Med det samme vrider den sig og vælter
oftest om på siden mens den skifter farve, nogle gange kan man se slimen
løbe af den. Måske ikke for sarte sjæle, men det er effektivt og den sikre
død.

Jeg samler ikke ligene op, og det er faktisk en fordel, for næste aften
finder man familien samlet til kannibalfest hos afdøde, og så får de også en
omgang.

I begyndelsen fik sneglene fire fem pust, men nu har jeg lært at spare på
ammunitionen, og bruge den lige nødvendige dosis. Almindeligvis tager græs
og planter ikke skade, kun én agng er jeg kommet til at svide en sart
plante.

Midlet er logisk - hvorfor har vi ikke tænkt på det før? Enhver husmor ved
at base opløser fedt og slim!

Fotografiskdokumentation i binære (hvis jeg kan finde ud af det)

Fra : Martin Petersen

Dato : 04-08-07 12:02

"Morten Larsen" <mernstrand@NONEyahoo.com> skrev i en meddelelse
> Ralph,
>
> Hvor bor du, siden du ingen har (endnu)!?!
> De er jo, efter sigende, overalt.

Her på Lolland har jeg også endnu til gode at se en. Faktisk har jeg kun set
dem på billeder, og undrer mig over alt postyret. :)

- Martin

Fra : Rene Joergensen

Dato : 04-08-07 12:18

Martin Petersen <usenet@[FJERN]> wrote:

> Her på Lolland har jeg også endnu til gode at se en. Faktisk har jeg kun set
> dem på billeder, og undrer mig over alt postyret. :)

Heller ikke nogen dræbersnegle her i Rønnede, ej heller hos min familie
i Vordingborg.

--
-René

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-08-07 12:29

In news:46b45cce$0$7608$157c6196@dreader2.cybercity.dk,
Martin Petersen <usenet@[FJERN]nakskovnet.dk> typed:
> [...]
>
> Her på Lolland har jeg også endnu til gode at se en. Faktisk har
> jeg kun set dem på billeder, og undrer mig over alt postyret. :)

Jeg bor i Vestsjælland mellem Kalundborg og Holbæk. Jeg har heller
ikke set skyggen af dem..................endnu (7-9-13), og heller
ikke i nabolaget.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Kate

Dato : 04-08-07 13:18

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote in

> [...]
>
> Jeg bor i Vestsjælland mellem Kalundborg og Holbæk. Jeg har heller
> ikke set skyggen af dem..................endnu (7-9-13), og heller

Hihihi, Tove, så kig du bare ned til mig, jeg har dem. Ikke i vilde
mængder, men jeg finder 5-10 stk hver aften ved tusmørke. Bare rolig,
jeg skal nok lade være med at sende dem over til dig

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.com
Se kattenes have og andre ting om mit liv med katte.
http://oliwer.dk/

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-08-07 21:29

In news:46b46e6e$0$7607$157c6196@dreader2.cybercity.dk,
Kate <doughnut@oliwer.invalid> typed:
> [...]
> mængder, men jeg finder 5-10 stk hver aften ved tusmørke. Bare
> rolig, jeg skal nok lade være med at sende dem over til dig

Det var søreme' pænt af dig Kate. Jeg har ingen køkkenhave, men der
er jo desværre også alt det andet de æder. Jeg håber godt nok at vi
bliver forskånet.

Fra : Kate

Dato : 05-08-07 02:05

> Det var søreme' pænt af dig Kate.

Sådan er jeg ;-D

> Jeg har ingen køkkenhave, men der
> er jo desværre også alt det andet de æder. Jeg håber godt nok at vi
> bliver forskånet.

Så vidt jeg har forstået skjuler de sig så længe de kan og kommer vidst
helst frem når duggen falder. Ellers har man virkeligt mange, sådan har
jeg forstået det.

Jeg har heller ikke køkkenhave, men huller i alle bladene på træer og
blomster, men indrømmet her er altså også vildt mange snegle af dem med
huse og de tager jo også for sig af retterne.

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 04-08-07 08:25

On 3 Aug., 23:34, "Morten Larsen" <mernstr...@NONEyahoo.com> wrote:

> Hvor bor du, siden du ingen har (endnu)!?!
> De er jo, efter sigende, overalt.

Vi bor i Brøndby og har ikke set skyggen af dem. Svigerforældrene, som
bor et par km væk, er moderat angrebet. Der er sikkert effektive
naboer nogle rækker "længere ude" i vores villablok.

Jeg har hørt, sneglehegn skulle være effektive, men det ser dyrt ud,
f.eks. her http://www.havenet.dk/?menupunkt=butikken&pkt=17&grp=62&id=349

Jeg vil nok overveje sådan en løsning om i hvert fald køkkenhave og
urtegård, hvis vi får sneglene i vores have.

Men det udrydder dem naturligvis ikke...

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : wap

Dato : 04-08-07 10:03

Sælg dem til Tovoli, København.

Et par journalister, medbragte nogle dræbersnegle og bad kokken i Tivoli om
at tilberede dem.
Det viste sig at de smagte fortræffeligt.
Fantastisk, - nu kan vi æde dem ihjel.

Andre forsøger sig med at bruge dem som madding på fiskestangen. Men vi kan
jo ikke alle stå og fiske.
Men æde dem - det ka' vi !!

Velbekomme!

Wap

Fra : Armand

Dato : 04-08-07 10:49

"wap" <wap@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Andre forsøger sig med at bruge dem som madding på fiskestangen. Men vi
> kan jo ikke alle stå og fiske.

Foder for dambrugere - Enten som "kød-tilskud" eller til forarbejdning til
proteinfoder??

Hvis blot der opstod et behov i stil med landmænd der køber regnorme, ville
der hurtigt gå sport i sneglesamleriet og således blive skåret seriøst ind i
bestanden!

--
Armand.

Fra : BA

Dato : 04-08-07 11:09

Så er der denne løsning:
http://www.dk-arbejdsmarked.dk/seneste_nyt.html?id=24844

nemlig:

Elling og ledige i kamp mod dræbersnegle

30/07-2007 - Af NET-Redaktionen - Michael Christiansen og Lars Hjorth
Bærentzen

Politiker og rejsekonge Stig Elling vil bruge Frederiksbergs
kontanthjælpsmodtagere til at få has på de altædende dræbersnegle.

Forslaget fra den konservative formand for Arbejdsmarkedsudvalget i
Frederiks­berg Kommune kommer, efter at Slots- og Ejendomsstyrelsen har
meddelt, at styrelsen ikke vil gøre noget for at bekæmpe sneglene.

- Hvis Slots- og Ejendomsstyrelsen ikke selv har mulighed for at gøre noget
effektivt ved sneglene, så vil jeg bede styrelsen om at forklare kommunen om
deres problem, og så vil vi foreslå et fælles aktiveringsprojekt om at
bekæmpe sneglene," siger Stig Elling til TV 2.

På Frederiksberg er især Søndermarken og Frederiksberg Have hårdt angrebet
af de upopulære snegle.

set af
--
Venlig hilsen
BA

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....

begin 666 printer.gif
M1TE&.#EA$ `0`*(%`#L[.VMK:SP\/&QL;/___P```````````"'Y! $```4`
M+ `````0`! ```-*6+K</C# (1^Y^ H[*=G-D&4@$Q#41 !"NYSC!0P"74Q2
K) 5U*\:8VJRVZW0$DEHL)0L`;L ,@%5H65E6ZT<AB*Y6C"P+ZW*8&PD`.P``
`
end

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-08-07 08:43

On 3 Aug., 21:21, "Morten Larsen" <mernstr...@NONEyahoo.com> wrote:
> [...]
>
> Vi tog resolut en spade og hakkede dem alle over.
>
> Hvad gør I andre og hvor har I observeret dem?

Med 1000 kvm have og vores marker og hestefolde til 2 sider har vi
kapituleret.
Jeg spreder Ferromol i drivhuset alle andre steder kan jeg ikke gøre
noget.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-08-07 08:51

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev
> [...]

kapituleret.
Jeg spreder Ferromol i drivhuset alle andre steder kan jeg ikke gøre

Var det ikke oplagt med et nematode-eksperiment?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 06-08-07 13:12

Preben Riis Sørensen wrote:

> Var det ikke oplagt med et nematode-eksperiment?

Virker ikke optimalt ...

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-08-07 14:14

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Virker ikke optimalt ...

Har du da prøvet? Altså at lave en kravlegård hvor man smitter et stort
antal, og spreder de syge i nabolaget, fylder nye klienter i, osv., osv. ?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-08-07 08:46

On 5 Aug., 00:27, "Preben Riis Sørensen" <pre...@esenet.dk> wrote:
> [...]
>
> Man strør ikke hvorsomhelst, da det nærmer sig verdensmarkedsprisen for
> Guld. Især ikke da udstrøningen skal gentages, oftest efter regn.

Nu kan man jo køre 25 kg til ca. 1000 ved foderstof forretningen, så
man skal se sig for.
Byggemarkeder og planteskoler tror at det er det rene guld, det er det
samme med RoundUp.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-08-07 21:06

On Mon, 06 Aug 2007 00:45:31 -0700, "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>Byggemarkeder og planteskoler tror at det er det rene guld, det er det
>samme med RoundUp.

Sludder.
Det er en ren service at disse forretninger overhovedet sælger den
slags. De tjener så godt som intet på kemikalier, heribland Ferramol.

Der findes en eller anden tåbelig regel om at kemikalier kun må sælges
hvis de er prismærket - også virksomheder imellem. Dvs. når vi på min
arbejdsplads får f.eks en kasse Ferramol hjem, så skal den af vores
leverandør være prismærket. Den slags koster selvfølgelig i arbejde osv.
(Præcis hvordan denne ordning hænger sammen er jeg dog ikke inde i, der
er jo også noget med afgifter inde over.)

Hvis vi på min arbejdsplads skulle kalkulere kemikalier op som resten af
varesortimentet, ville de blive betydeligt dyrere. Virkelig dyrere, ikke
bare lidt.

Jeg vil i øvrigt tro at en planteskole kunne sælge 25 kg's poser til ca.
samme pris som foderstoffen gør. Det er der bare ikke noget marked for -
Ikke engang selv om kiloprisen er så voldsomt meget lavere.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-08-07 07:56

On 8 Aug., 21:11, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
>
> Men så er vi jo igen ude i at dem som køber en lille pakke i føtex, nok
> hverken har plads til eller behov for en hel balle. Og det koster så.

Det er nok rigtigt.
Dejligt man har sit eget halm og hø og billig adgang til korn

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-08-07 08:48

On 3 Aug., 23:43, Trine Kornum Christiansen <n...@trinekc.dk> wrote:

> Vi har ingen i Ulstrup.

Vi har mange lige nord for Randers, så de er på vej. De er set med
hastigheder på op til 0,001 km/t mod vest

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-08-07 08:49

On 4 Aug., 00:37, "Ralph" <r...@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
> de "fornemme/lugte" hønsene, derfor ser jeg højest een eller to hvert år, de
> får så ukrudtsbrænderen - intet problem (endnu!)

Måske hønsene spiser dem, går de ude ?

> En anden teori KUNNE være at min have på den ene side har en asfalteret vej,
> på den anden side et kommunalt grønt område hvor græsset (læs sneglene)
> bliver slået to gange om ugen.

Vi har flest på græsplænen så den teori holder ikke.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-08-07 14:12

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev

>Vi har flest på græsplænen så den teori holder ikke.

Der sker ikke opformering på en kortklippet plæne, måske lige med undtagelse
af de indledende øvelser....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-08-07 08:11

On 6 Aug., 22:06, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> Sludder.
> Det er en ren service at disse forretninger overhovedet sælger den
> slags. De tjener så godt som intet på kemikalier, heribland Ferramol.

Hvem tjener så den enorme avance der er fra 1 liter færdigblandet
RoundUp i Jem & fIx til 100 og 5 liter koncentreret i landbrugsstyrke
til 400 i Land og Fritid ?
Prøv lige at regne ud hvor mange liter færdigblandet RoundUp man kan
lave fra den i Land og Fritid ?

> [...]
> (Præcis hvordan denne ordning hænger sammen er jeg dog ikke inde i, der
> er jo også noget med afgifter inde over.)

Hvis prisforskellen skyldes arbejdet med at sætte prismarkater på så
vil jeg blive prismarkatpåsætter

> [...]
> samme pris som foderstoffen gør. Det er der bare ikke noget marked for -
> Ikke engang selv om kiloprisen er så voldsomt meget lavere.

Selvfølgelig kan de gøre det, det er jo ikke ulovligt.
Bare bondefangeri at tage så meget mere, specielt med sprøjtemidlerne.
Men stadig mht. Ferromol koster 1 kg ved en planteskole 175 kr. 25 kg
koster 1000 ved foderstoffen. Det er en meget stor forskel.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-08-07 09:46

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev
>Men stadig mht. Ferromol koster 1 kg ved en planteskole 175 kr. 25 kg
>koster 1000 ved foderstoffen. Det er en meget stor forskel.

Tjah, jeg kan ikke engang følge dem der synes at en sæk, der koster 50 kr.
at lave, og bliver solgt for 1000, er billig.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-08-07 13:58

On Tue, 07 Aug 2007 00:10:48 -0700, "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>til 400 i Land og Fritid ?
>Prøv lige at regne ud hvor mange liter færdigblandet RoundUp man kan

Man kan da lave mange liter hvis man selv blander.
Men du kan ikke sammenligne en 5-liters koncentreret dunk direkte med en
1 liters dunk.
Det er heller ikke gratis at have nogen til at fortynde op, hælde på nye
flasker osv.
Det er da ganske rigtig meget billigere i længden at købe 5 liter
koncentreret, men at sige planteskolerne tjener guld på at sælge
almindelige 1 liters flasker, der er noget sludder.

>Hvis prisforskellen skyldes arbejdet med at sætte prismarkater på så
>vil jeg blive prismarkatpåsætter

Det har så vidt jeg ved også noget med afgifterne at gøre.

>Selvfølgelig kan de gøre det, det er jo ikke ulovligt.

Næh, det kommer fra samme firma og koster det samme. Men det er yderst
få af kunderne i en typisk planteskole som i et helt liv kan bruge 25 kg
ferramol. Og folk er trods alt fornuftige nok til ikke at ofre penge på
en voldsom stor mængde som de alligevel ikke får brugt.

>Bare bondefangeri at tage så meget mere, specielt med sprøjtemidlerne.

Det må du snakke med regeringen om. Som sagt, planteskoler tjener
_ingen_ penge på at sælge kemikalier.

Om man så kan li' afgiftssystemet eller ej, det kan man diskuttere. Jeg
har ikke det store i mod det. Hvis det er det der skal til for at folk
bruger det korrekt. (Så lidt som muligt, så meget som nødvendigt....)

>Men stadig mht. Ferromol koster 1 kg ved en planteskole 175 kr. 25 kg
>koster 1000 ved foderstoffen. Det er en meget stor forskel.

Jeg vil umiddelbart tro at ferramol i en 1 kgs. pakke også ville koste
de 174,50 i selvsamme foderstof. Og at 25 kg ferramol i en planteskole
ville koste som i foderstoffen. Netop pga. afgiftsystemet.

Og vær så glad for du ikke er nordmand - deroppe koster et kg. Ferramol
300 kr. Norske kr. godt nok.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-08-07 08:12

On 6 Aug., 09:51, "Preben Riis Sørensen" <pre...@esenet.dk> wrote:
> [...]
> noget.
>
> Var det ikke oplagt med et nematode-eksperiment?

Hvad er det ?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-08-07 09:50

> [...]
> noget.
>
> Var det ikke oplagt med et nematode-eksperiment?

Det er nogle snegle-specifikke mikroskopiske rundorme, der kan dræbe snegle,
men er uskadeligt for alt andet.

Man laver en kravlegård (kasse med kunstgødning malet på øverst) hvor man
inficerer et større antal, og såsnart de viser sygdomstegn deles disse ud i
nabolaget, fylder nye klienter i, osv., osv.

Kilde: Helge Petersen.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-08-07 09:51

Fra : Max

Dato : 07-08-07 10:04

Hej Preben

> Det er vi så også helt enige i, men det gør det bare endnu mere vildt
> at 1 kg koster 175 kr i en planteskole.
>
> .....der ifølge Mads nærmest sælges med tab

Hvorfor starter i ikke en produktion ? I må da kunne
lave en formue i en fart.

--
Mvh Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-08-07 14:00

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-08-07 14:07

On 7 Aug., 14:58, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
> koncentreret, men at sige planteskolerne tjener guld på at sælge
> almindelige 1 liters flasker, der er noget sludder.

Det kommer an på hvem der tager sig betalt for opblandningen, er det
Bayer så er det dem som tjener styrtende, betaler planteskolen en lidt
højere literpris end den konc koster når den er blandet op tjener de
meget.
Men der er i hvert fald en forskel på 300% gemt et eller andet sted.

> Det har så vidt jeg ved også noget med afgifterne at gøre.

Så burde jeg ikke kunne købe det konc. hos foderstoffen.

> [...]
> ferramol. Og folk er trods alt fornuftige nok til ikke at ofre penge på
> en voldsom stor mængde som de alligevel ikke får brugt.

Men man kan nu nemt bruge 1 kg over 2 år og så er der ikke langt til
25 kg hvis man slår sig sammen med naboerne.

> Det må du snakke med regeringen om. Som sagt, planteskoler tjener
> _ingen_ penge på at sælge kemikalier.

Så er det helt klart firmaerne som Bayer etc. som tjener rigtigt mange
penge.

Et eksporteventyr er på vej

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-08-07 17:49

On Tue, 07 Aug 2007 06:07:23 -0700, "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>meget.
>Men der er i hvert fald en forskel på 300% gemt et eller andet sted.

Du kunne jo evt. lave et forsøg: Fyld 5 femliters dunke med vand, tag
tid på det, incl. pakning i en papkasse. Fyld så 25 et-liters dunke og
fyld dem i en papkasse.
Det er selvfølgelig ikke en hel rimelig sammenligning, fordi det foregår
mekanisk. Men det er jo netop en af grundene til at små pakninger koster
mere, håndteringen, og det ekstra materialeforbrug.

>Så burde jeg ikke kunne købe det konc. hos foderstoffen.

Enig. Der er dog også afgift på hos dem. Og så er kemikalier jo et eller
andet sted et hovedprodukt for en foderstof - de sælger mængder af det.
Mængder, som gør at de sikkert for storkøbsrabatter, og i hvert fald
sparer en hulens masse i fragtomkostninger. Fragt er dyrt.
Endelig ved de også på foderstoffen ca. hvilke mængder af et givent stof
der bliver solgt på en given årstid - dvs. de kan undgå store
lagerbeholdninger i længere tid. Den slags koster jo også.

>Men man kan nu nemt bruge 1 kg over 2 år og så er der ikke langt til
>25 kg hvis man slår sig sammen med naboerne.

Næh, men det er vist de færreste som laver indkøb sammen med naboerne.

>Så er det helt klart firmaerne som Bayer etc. som tjener rigtigt mange
>penge.

Ja, de tjener helt sikker godt. Så kan man diskuttere om det er godt
eller skidt. Det er trods alt heller ikke billigt at udvikle nye midler,
den slags skal man jo også tjene penge til.

>Et eksporteventyr er på vej

Så tag planter, krukker, marmorfigurer med - det siges at være hundedyrt
deroppe. Vi har på arbejdet hvert år kunder som slæber marmorløver,
guldfisk, krukker og massevis af planter med hjem til Norge.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Morten Larsen

Dato : 09-08-07 02:53

Der er kommet rigtigt mange gode forslag til bekæmpelse af den Iberiske
Skovsnegl, og jeg takker
alle der har bidraget og lad os så gøre det slut med de bæster! Det lader
til at selv Miljøministeren har indset problemet!!!

Jeg hælder stadig mest til teorien om spaden og om hakke dem over. Finder
det dog ekstremt ulækkert da jeg aldrig før har dræbt, bare for at dræbe...,
men det må jeg arbejde på!

Mht Nematoder.

At indføre/tilføre den lokale natur (måske) nye arter for at bekæmpe en
anden er MEGET risikabelt! Der er talrige eksempler på dette! En slange på
Guam blev indført for at æde medførte- invasive rotter... det var nu meget
lettere for den at tage fugleæg fra indfødte fugle som ikke kunne flyve!
Rotterne- og slangerne er der stadig!!!

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-08-07 11:31

> [...]
> lettere for den at tage fugleæg fra indfødte fugle som ikke kunne flyve!

Det er kun de intelligente, der laver fejlene her i Verden......

I tilfældet nematoder findes de sikkert i forvejen, vi skal blot bruge dem
som kampmiddel(opformering), for at få en lokal, effektiv virkning. Udrydde
kan de næppe, og da kun blandt snegle.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-08-07 16:03

On Thu, 9 Aug 2007 12:31:16 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>I tilfældet nematoder findes de sikkert i forvejen, vi skal blot bruge dem
>som kampmiddel(opformering), for at få en lokal, effektiv virkning. Udrydde
>kan de næppe, og da kun blandt snegle.

ang nematoder til mod snegle - selv Borregård som sælger dem, siger at
de stor set kun virker på almindelige snegle op til 1 cm størrelse.
Dræbersneglene skulle tilmed selv mens de er små være svære at tage
livet af med nematoder.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-08-07 17:26

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev
> [...]
> de stor set kun virker på almindelige snegle op til 1 cm størrelse.
> Dræbersneglene skulle tilmed selv mens de er små være svære at tage

Hvor har Helge P. så sine gode resultater fra? (voksne snegle).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-08-07 20:38

On Fri, 10 Aug 2007 18:26:18 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Hvor har Helge P. så sine gode resultater fra? (voksne snegle).

Held måske? Eller måske han ser hvad han vil se?

At en enkelt har held med det, betyder jo ikke nødvendigvis det altid er
sådan og vil være sådan for andre.
Selv om Helge Pedersen er en dygtig og meget vidende mand, så er han
trods alt sådan en 'ved lidt om rigtig mange ting' (lige som mig selv i
øvrigt ....). Borregård handler med nematoderne, og jeg vil de
umiddelbart regne med at de har sat sig ordentligt ind i sagerne. At de
i deres eget materiale til butikkerne skriver at de kun har begrænset
effekt med dræbersnegle må betyde at de ved det ret præcist.
Siden de skriver sådan kan de jo ikke forvente at sælge ret mange
nematoder mod dræbersneglene, og det er jo ellers et salg de lever af.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 11-08-07 08:03

On Fri, 10 Aug 2007 21:37:50 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:
klip

>Held måske? Eller måske han ser hvad han vil se?

Jeg har mødt "Helge P" i en haveforening, og jeg er bestemt ikke
duperet. Han rider sin kæphest, som dengang var en ny
kartoffelsort, så den blev man da omhyggeligt informeret om, men
de spørgsmål som jeg stillede, om problemer med trivsel af
planter og frugttræer blev nærmest afvist med -tjae, det er ikke
godt at sige- så det er nok med meninger, som med hæmoroider, et
hvert rø...hul har sine egne.
mvh Ebbe

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-08-07 09:53

On Sat, 11 Aug 2007 09:03:18 +0200, Ebbe Hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:

> [...]
>planter og frugttræer blev nærmest afvist med -tjae, det er ikke
>godt at sige- så det er nok med meninger, som med hæmoroider, et

Jo flere ting man ved noget om, jo mindre ved man om hver enkelt ting.
Og som sagt tror jeg Helge ved en lille smule om en hel masse ting.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/