Søges: opskrift med tilapia
Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-07-07 15:43

Hej gruppe

Jeg har købt en del tilapia-fileter, men har ikke prøvet at tilberede
denne fisk før. Er der nogen der har en god og gennemprøvet opskrift?

Jeg har tænkt på noget med peanut-tomat-sovs, eller på noget med citron
og hvidløg, men er åben for andet. Stegt eller bagt hellere end kogt.

På forhånd tak.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-07-07 16:21

Klaus Alexander Seistrup skrev:
> [...]
>
> Jeg har tænkt på noget med peanut-tomat-sovs, eller på noget med citron
> og hvidløg, men er åben for andet. Stegt eller bagt hellere end kogt.

Tilapia er blot en fisk af aborre familien og den kan tilberedes, vil
jeg tro, som al anden tilsvarende fisk.

--
"I Galantly Handed Her My Last Piece Of Gum"
New Images: http://olelarsen.eu/59/index.html

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-07-07 16:34

Ole Larsen skrev:

> Tilapia er blot en fisk af aborre familien og den kan tilberedes,
> vil jeg tro, som al anden tilsvarende fisk.

Jeg har ikke den store erfaring med tilberedning af fisk (andet end
dåsesardiner), så derfor ville jeg høre om nogen havde lyst til at
dele en god og gennemprøvet opskrift med mig.

Tilapia er en almindelig spisefisk i bl.a. Østafrika, og derfor ville
det ikke skade hvis opskriften var lidt østafrikansk inspireret - det
var det der fik mig til at tænke på sovs med peanuts og tomater - men
det er ikke afgørende.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-07-07 16:50

> [...]
> det ikke skade hvis opskriften var lidt østafrikansk inspireret - det
> var det der fik mig til at tænke på sovs med peanuts og tomater - men

Der er imo to problemer med fisk. Det skal være frisk og det skal ikke
"have for meget".

Eks. en alm torskefilet ca 12-18 min v. 180 i ovn. Kan overhældes med
stort set hvad man synes, eks en dåse hakkede tomater man har krydret.
Vil selv prøve m. fennikel n. g.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-07-07 16:54

Ole Larsen skrev:

> Der er imo to problemer med fisk. Det skal være frisk og det
> skal ikke "have for meget".

Det skal jeg have in mente.

I det konkrete tilfælde kan jeg ikke gøre så meget ved friskheden,
idet tilapiafileterne er frosne (tilbud i Irma), men jeg kan sørge
for at de ikke bliver stegt for meget.

Vil det være bedst at stege (eller bage) fileterne fra optøet eller
frossen stand?

> Eks. en alm torskefilet ca 12-18 min v. 180 i ovn.

Det var ikke meget, kan den nå at blive gennembagt på så kort tid?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-07-07 17:09

> Det var ikke meget, kan den nå at blive gennembagt på så kort tid?

Mange angiver mere - det er let at efterprøve, og det har jeg gjort
mange gange

Fra : Gert Krabsen

Dato : 26-07-07 17:15

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> [...]
> for at de ikke bliver stegt for meget.
>
> Vil det være bedst at stege (eller bage) fileterne fra optøet eller

Optøet, absolut. Ellers bliver overfladen tør, inden midten er optøet

Vi har ikke prøvet Tilapa, men Pangasius fra Vietnam minder vist lidt om
den:

Skær forskellige grønsager i smalle strimmelstykker: Squash, rød/gul
peber, selleri, gulerod, løg eller hvad-man-nu-har.
Svitses i bunden af en gryde i olivenolie og et sjat balsamico.

Lægges i bunden af et ildfast fad, fisken ovenpå

I ovn 200 grader:
- Ca 15 minutter utildækket;
- herefter endnu et kvarter, overdækket med alufolie - det sikrer, at
den ikke bliver tør..

Serveres med friskrevet Parmesan og en let rødvin - gerne fra Luxembourg..

> Det var ikke meget, kan den nå at blive gennembagt på så kort tid?

Det kan den godt, men vores erfaring er nu efter mange forsøg, at
resultatet bliver væsentligt bedre hvis der bruges mere tid som ovenfor

mvh

Krabsen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-07-07 17:19

Gert Krabsen skrev:

> Optøet, absolut. Ellers bliver overfladen tør, inden midten er
> optøet

Tak for tippet.

> [...]
> Svitses i bunden af en gryde i olivenolie og et sjat balsamico.
>
> Lægges i bunden af et ildfast fad, fisken ovenpå

Det er vist det man ku' finde på at kalde 'Tilapia på et leje af
årstidens grøntsager'. ;)

Jeg må prøve mig frem.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Gert Krabsen

Dato : 26-07-07 18:17

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Tak for tippet.

> Det er vist det man ku' finde på at kalde 'Tilapia på et leje af
> årstidens grøntsager'. ;)

Jep. Og det fungerer osse fint til torsk, brosme, lange eller andre af
de fortrinlige fisk, vi som regel bruger. Vi synes, at saltvandsfisk
ofte er mere spøndende end ferskvandsditto

Men husk balsamicoen! Det er med til at sikre, at grønsagerne bevarer
noget spændstighed og ikke bare bliver en udkogt masse..

Alternativet til grønsagerne er hel spinat med kalve/portvinsglace:

- en halv flaske hvid portvin, et gennemskåret løg og en gedigen sjat
kalvefond (gerne en trediedel af en flaske) koges ind til ca. en
deciliter! Det bliver næsten karamelagtigt..

- helbladet spinat - så meget som man nu har brug for - varmes igennem i
en gryde. Tilsæt en skefuld af kalveglaceen undervejs. Ingen fløde eller
lignende!

Her kan man spæde op med friskkogte kartofler; det er som regel ikke
nødvendigt ved grønsagerne.

Suverænt til torskefisk. Denne ret var 'signaturret' for nu afdøde
Henrik Rosdahl på Penny Lane i Aalborg. Evt. med den bagte torsk
erstattet af skindstegt rødfisk (men jeg synes ikke de rødfisk vi møder
er så indbydende som dem, han skaffede)

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-07-07 16:50

Ole Larsen skrev:

> Tilapia er blot en fisk af aborre familien

Er det korrekt? Jeg mener at tilapia hører til ciklidefamilien, og
ikke til aborrerne, men hvad forstand har en botaniker på zoologi?

Wikipedia synes at give mig ret:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tilapia   (fam. Cichlidæ)
http://en.wikipedia.org/wiki/Perch   (fam. Percidæ)

De hører dog begge til ordenen Pigfinnefisk...

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-07-07 17:07

> [...]
> http://en.wikipedia.org/wiki/Perch   (fam. Percidæ)
>
> De hører dog begge til ordenen Pigfinnefisk...

men cicklider er af aborrefamilien

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-07-07 17:15

Ole Larsen skrev:

> men cicklider er af aborrefamilien

Ifølge wikipedia har cikliderne deres egen familie under pigfinne-
fiskenes orden (aborreordenen, om du vil):
http://en.wikipedia.org/wiki/Cichlidae

Denne del af tråden er næppe relevant for mad+drikke længere, så jeg
har sat x-fut til ../../videnskab (men dk.fritid.dyr eller omegn ku'
måske osse bruges).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : hedelyngen@gmail.com

Dato : 29-07-07 19:43

On 26 Jul., 19:17, Gert Krabsen <fjernkrab...@fjernkrabsenfjern.dk>
wrote:

> [...]
> Henrik Rosdahl på Penny Lane i Aalborg. Evt. med den bagte torsk
> erstattet af skindstegt rødfisk (men jeg synes ikke de rødfisk vi møder

En enkelt og nem opskrift:
http://www.fiskeopskrift.dk/index.php?site=sider/tilapia.php

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-07-07 14:54