Tyske spisesteder, cafeer og lignende i Kb~
Fra : Mads Pedersen

Dato : 25-07-07 21:16

Er der nogen, der kender nogle tyske spisesteder, cafeer og lignende i Kbh?
Det kan til nød også bare være steder med tyskklingende navne, steder der
har et stort udvalg i tysk øl/vin eller lignende.
--
Mvh Mads
----

Fra : Bonnie

Dato : 31-07-07 16:00

"Mads Pedersen" <nyhedsgruppen@sletdette.hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Mvh Mads
> ----
> Fjern sletdette fra mailadressen ved besvarelse

Det tror jeg faktisk ikke. Der er "Heidis Beerstube" men det er kun et
drikke-sted. Hvis du kigger på AOK, er der ikke nogen restauranter med
køkkentype Tysk.

VH Bonnie

Fra : Mads Pedersen

Dato : 31-07-07 20:45

"Bonnie" <mail@pomfritterne.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>

> Det tror jeg faktisk ikke. Der er "Heidis Beerstube" men det er kun et
> drikke-sted. Hvis du kigger på AOK, er der ikke nogen restauranter med

Jeg endte med at finde "Zum Biergarten", der vel egentlig ikke _helt_ kan
kaldes tysk, men under jazzfestivalen serverede de da en menu med blandt
andet vildsvinekølle. De havde desværre kun noget så "utysk" (utyske i
flertal?!!) som tapas i fredags.

--
Mvh Mads
----

Fra : Erling Hansen

Dato : 01-08-07 13:06

> [...]

> kaldes tysk, men under jazzfestivalen serverede de da en menu med blandt
> andet vildsvinekølle. De havde desværre kun noget så "utysk" (utyske i

Det er synd og skam, at der ikke er et rigtigt 'tysk sted' i Danmark.
Når jeg tænker på hvor mange helt vidunderlige madoplevelser jeg har
haft i Tyskland. I modsætning hvad de fleste Danskere tror, er det
tyske køkken fremragende, både det traditionelle og de moderne
tilpasninger af traditionen.
Mvh
Erling

PS. Der burde være basis for en bustur til Flensburg eller Kiel - bare
frem/spise/hjem igen

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 01-08-07 18:13

"Erling Hansen" <eh-dh@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mvh
> Erling
>
> PS. Der burde være basis for en bustur til Flensburg eller Kiel - bare

Det har nok noget med at gøre at det ikke er så "fint". Ikke så meget med
mærkelige glemte grønsager som smager ad helvede til og serveres næsten
rå.Og serverer de alt for store portioner, man kan jo faktisk blive mæt på
et tysk gasthaus.
Faktisk er det jo heller ikke nemt at finde god dansk mad i Danmark, men
sådan er der jo så meget.

Steen.

Fra : Erling Hansen

Dato : 01-08-07 20:43

Steen Jakobsen <ingen@post.dk> wrote:

> [...]
> et tysk gasthaus.
> Faktisk er det jo heller ikke nemt at finde god dansk mad i Danmark, men

Ja...
Jeg var ved at blive dårlig da jeg forleden dag så Price sidde og spise
på Noma og rose det i høje, snobfine toner. Da han så sad og udbredte
sig over en ret med 'mælkeskind' kom jeg til at huske, hvordan jeg var
ved at brække mig som barn, hvis et krus varm mælk havde nået at trække
skind inden jeg skulle drikke det.
Mvh
Erling
PS. Så hellere en gang Schweinhaxe mit Leberknödel und Gemüse.

Fra : Peter Westh

Dato : 01-08-07 21:01

> [...]

> Mvh
> Erling
> PS. Så hellere en gang Schweinhaxe mit Leberknödel und Gemüse.

Man spiser nu altså virkelig godt på Noma, og jeg vil vove den påstande, at
hvis du kan lide stegt svineskank og leverknødel, så ville du også elske den
ret et af kalvebrisler med mælkeskind og vilde løg jeg fik, da jeg havde
sparet sammen til at besøge stedet i vinters.

/P

Fra : Erling Hansen

Dato : 02-08-07 21:36

Peter Westh <pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote:

> [...]
> ret et af kalvebrisler med mælkeskind og vilde løg jeg fik, da jeg havde
> sparet sammen til at besøge stedet i vinters.

Jeg tvivler ikke om at jeg vil kunne lide en masse af den mad, de laver
på Noma - og konceptet er absolut i top. Mælkeskindet kaldte dog på
nogle reflekser fra barndommen!
Bortset fra det var jeg faktisk også ude i et ærinde om, at en
forfærdelig masse snobberi får folk til at betale i vilde mængder for et
par korslagte gulerodsstrimler der var gode venner med en radise dengang
de groede i Lammefjorden.
Og så synes jeg stadig det er en stor skam, at København ikke ejer
et godt tysk madsted.
Mvh
Erling

Fra : Peter Westh

Dato : 02-08-07 22:24

> Mælkeskindet kaldte dog på
> nogle reflekser fra barndommen!

Det var meget kunstfærdigt lavet - et tykt og blødt, cremet tæppe der lå og
smøg sig over maden. Det smagte et sted mellem panna cotta og smeltet
mozarella. De må have simret mælken i timevis i en stor, flad beholder af en
slags, fisket skindet op i eet helt styke og pareret det, før det blev lagt
på tallerkenen. Så vidt jeg ved har de fået ideen fra El Bulli i
Baskerlandet.

> [...]
> forfærdelig masse snobberi får folk til at betale i vilde mængder for et
> par korslagte gulerodsstrimler der var gode venner med en radise dengang

Tjah - jeg kan generelt bedst lide de helt billige og ærlige steder, og så
de dyre. Det er i mellemlejet af restauranter man støder på al mulig fims,
der giver sig ud for at være noget andet end hvad det er.

> Og så synes jeg stadig det er en stor skam, at København ikke ejer
> et godt tysk madsted.

Deri er jeg helt enig. Der lå et sted på Gl. Kongevej i København, men det
holdt ikke særlig længe. Men vi har vist et par tjekkiske steder, som jeg
dog ikke har prøvet, og der ligger en god russisk restaurant ved Israels
plads. Det er da lidt derhenad.

I virkeligheden er det jo lidt historieløst, det der med det "nordiske"
køkken, som Noma dyrker. Det ville give mindst lige så meget mening med et
nord*europæisk* køkken, der søgte den røde tråd mellem Skandnaviske, Tyske,
Østeuropæiske og Baltiske madtraditioner.

/P

Fra : Erling Hansen

Dato : 04-08-07 10:49

> [...]

> de dyre. Det er i mellemlejet af restauranter man støder på al mulig fims,
> der giver sig ud for at være noget andet end hvad det er.

I Italien får du altid et godt måltid mad, hvis du undgår bastflasker i
lofterne, og helst hvis du går efter et lokale oplyst med neon-lys og
godt fyldt med familier. Karen Dissing Melega gav også en vidunderlig
anvisning på et godt madsted: Stil dig foran en kirke ved
aftenmesse-tid. Når så præsten kommer ud går du lige efter ham. Eftersom
han ikke må dyrke sex er der kun maden tilbage, og på en lav præsteløn
har han med garanti fundet et sted med godt pris/kvalitets forhold. Vi
afprøvede den ved kirken Santa Maria di Formosa i Venedig.....og den var
god nok.
Mvh
Erling

Fra : Peter Westh

Dato : 04-08-07 11:51

> [...]
> har han med garanti fundet et sted med godt pris/kvalitets forhold. Vi
> afprøvede den ved kirken Santa Maria di Formosa i Venedig.....og den var

Hæ hæ - nok ikke et trick der virker i Danmark, desværre...

/P

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-08-07 12:43

Mads Pedersen skrev:

> Er der nogen, der kender nogle tyske spisesteder, cafeer og
> lignende i Kbh? Det kan til nød også bare være steder med
> tyskklingende navne, steder der har et stort udvalg i tysk
> øl/vin eller lignende.

Hvis din vej falder forbi Helsingborg, er der et tysk sted på
Drottninggatan, tæt ved Konserthuset. Det hedder "Edelweiss".

http://www.restaurangedelweiss.se/harfinnsvi2.htm

http://www.restaurangedelweiss.se/huvudratter.htm

Det ville være fint, hvis man i København kunne gå ind et
sted og få en god portion "Eintopf", "Eisbein mit Sauerkraut",
en rigtig pandefuld "Bauernfrühstück", eller bare en almindelig
"Bratwurst", "Currywurst" eller "Schaschlik", for ikke at tale om
en god portion "Ochsenschwanzsuppe".

Mahlzeit!
--
Herluf :·)