Opskrift på flødekarameller
Fra : Karina Hansen

Dato : 22-07-07 18:02

Tænkte at jeg lige ville dele min flødekaramelopskrift med jeg. Jeg
synes nemlig de smager godt :)

Ingredienser:
2 1/2 dl piskefløde
2 1/2 dl druesukker
2 1/2 dl sukker
1 tsk vaniliesukker
og olie til at smøre redskaberne med

telfonvæv
dejskrabere (uden håndtag)
saks

I en 2-3 liters gryde blandes fløde og druesukker. Det varmes op til det
bobler lidt om skeen når man rører (koger på en mærkelig måde . Så
kommes sukkeret i. Herefter bobler massen kraftigt op til noget der
minder om en sky. Kog massen under omrøring til den har en ja,
karamelbrun farve (lysebrun). Pas på det ikke brænder på.
Hvis man ikke er sikker på om det har fået nok, kan man tage en teske og
dyppe lidt af massen i koldt vand. Hvis man kan forme den til en fast
kugle er det nok. Jo mørkere karamel, jo hårdere bliver de.

Gryden tages af varmen og massen røreres kraftigt til den ikke bobler
mere. Når massen har kølet ca. 1 min røres vaniliesukker i. Herefter
hældes massen ud i en bradepande med oliesmurt teflonvæv (læg borskånere
under bradepanden). Imens massen køler kan man bukke kanterne ind mod
midten med dejskraberne til den er kold nok til at røre ved. Når man kan
ha massen i hænderne, formes den til en pølse og klippes i små passende
mundstykker :) Det er en fordel at være 2 personer, så man kan nå at
klippe inden massen bliver for kold.

Når karamellerne er helt kolde kan man med fordel rulle dem i flormelis
og opbevarer dem i en lufttæt beholder, eller pakke dem ind hver for sig.

/Karina

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 22-07-07 21:04

Karina Hansen <khansen84@hotmail.com> writes:

> Ingredienser:
> 2 1/2 dl piskefløde
> 2 1/2 dl druesukker
> 2 1/2 dl sukker
> 1 tsk vaniliesukker

Jeg foretrækker at bruge kakaopulver i stedet for vanille, jeg er helt
pjattet med chokoladekarameller. Og måske et par dråber
appelsinessens, så er det helt godt. :)

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : nana sørensen

Dato : 22-07-07 22:12

"Karina Hansen" <khansen84@hotmail.com> wrote in message
> Tænkte at jeg lige ville dele min flødekaramelopskrift med jeg. Jeg synes
> nemlig de smager godt :)
>
> Ingredienser:
> 2 1/2 dl piskefløde
> 2 1/2 dl druesukker
> 2 1/2 dl sukker
> 1 tsk vaniliesukker
> og olie til at smøre redskaberne med
>
> telfonvæv
> dejskrabere (uden håndtag)
> saks

Klip klip, mums...

Ved du tilfældigvis hvordan man laver lakridskarameller? sådan nogle elsker
jeg... kan man evt. tilsætte noget something something til din opskrift og i
så fald hvad?

Fra : Max

Dato : 22-07-07 22:35

Hej Nana

> Ved du tilfældigvis hvordan man laver lakridskarameller? sådan nogle
> elsker jeg... kan man evt. tilsætte noget something something til din
> opskrift og i så fald hvad?

Man kan bare tilsætte lakridspulver, man vælger så lakridstypen man
ønsker at bruge.

En let måde at lave dem på er:

250 g sukker
35 g lakridspulver
2,5 dl piskefløde
30 g smør
50 g honning

I en tykbundet gryde med det hele, varmes langsomt op under
omrøring til 122 grader. En 15x15 cm form beklædes med
bagepapir og massen hældes heri og afkøler. Skæres ud
og pakkes i cellofan.

Cellofan kan købes i de rigtige størrelser hos

http://www.the-sweet-life.com/

som også har lakridspulver.

--
Mvh Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-07-07 06:50

Max skrev:

> 250 g sukker
> 35 g lakridspulver
> 2,5 dl piskefløde
> 30 g smør
> 50 g honning

Jeg forsøgte engang at lave lakridskarameller ved at tilsætte lakrids-
pulver, men synes ikke at resultatet var overbevisende. Måske skulle
jeg bare ha' tilsat noget mere.

Kan det nytte noget at tilsætte anisolie (umiddelbart inden karamel-
massen hældes op)?

Jeg vil råde folk til at være forsigtige med mængden af honning. Jeg
kom engang ca. 1 spsk honning i en portion flødekarameller, og de fik
en meget gennemtrængende smag af honning.

Til gengæld er det spild af penge at bruge ahornsirup i karamellerne,
for smagen forsvinder fuldstændigt.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://knoter.zone237.dk/

Fra : Max

Dato : 23-07-07 08:07

Hej Klaus

> Jeg forsøgte engang at lave lakridskarameller ved at tilsætte lakrids-
> pulver, men synes ikke at resultatet var overbevisende. Måske skulle
> jeg bare ha' tilsat noget mere.

Nu er der jo forskel på hvad man opfatter som lakridskarameller og der
findes også mange former for lakridspulver, jeg har da mindst 5-6 slags
i skabet lige for tiden. Men det er da klart at mængden gør noget.

> Kan det nytte noget at tilsætte anisolie (umiddelbart inden karamel-
> massen hældes op)?

Sikkert, men jeg personlig syntes ikke anis giver smag af lakrids,
det giver smag af anis.

> Jeg vil råde folk til at være forsigtige med mængden af honning. Jeg
> kom engang ca. 1 spsk honning i en portion flødekarameller, og de fik
> en meget gennemtrængende smag af honning.

Jeg har ikke oplevet det som et problem.

--
Mvh Max

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 22-07-07 22:35

nana sørensen skrev:

<klip>

> Ved du tilfældigvis hvordan man laver lakridskarameller? sådan nogle elsker
> jeg... kan man evt. tilsætte noget something something til din opskrift og i
> så fald hvad?

Jeg fandt http://www.sitecenter.dk/famfranzen/opskrifter/ ved at google
efter lakridskarameller. Du skal rulle ned forbi rejesuppen, så myldrer
det med karamelvarianter.

Venlig hilsen Dikte