varm/kold hane
Fra : Ralph

Dato : 21-07-07 18:41

JEG har altid fået at vide at vand til madlavning skal tappes fra den kolde
hane, jeg har også altid efterfulgt rådet, men hvorfor?

Det eneste tilfælde jeg "snyder" er ved kogte æg (i parantes bemærket bruger
jeg kun en cm. vand i kasserollen når jeg koger æg).

I dag lavede jeg solbærsaft og skulle skolde nogle flasker og tragt,
ALLIGEVEL tog jeg vand fra den kolde hane, jeg skulle ikke engang drikke
vandet, bare bruge det til at skolde flaskerne med, måske ti dråber tilbage
i hver flaske - ammestuesnak eller sund fornuft?

--
Ralph

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-07 21:33

> [...]
tilbage
> i hver flaske - ammestuesnak eller sund fornuft?

Jeg kan ikke se nogen fornuftig grund til at vandet fra den varme hane ikke
skulle kunne bruges, hvis man alligevel koger vandet. Jeg gør det selv når
jeg skal lave en kande te, hvilket jeg gør flere gange om dagen, og min mave
har det udmærket.
Der kan være en grund til at undgå den varme hane, hvis man ikke koger
vandet efterfølgende, hvis ikke vandet er over 55 - 60 grader, for at undgå
f.eks. Legionella, som trives fremragende mellem 25 - 50 grader celcius.

mvh Ebbe

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 22-07-07 09:09

"Ebbe \(7000\)" <es44(snabela)pc[punktum]dk> wrote in

> [...]
> vandet efterfølgende, hvis ikke vandet er over 55 - 60 grader, for at
> undgå f.eks. Legionella, som trives fremragende mellem 25 - 50 grader

Nemlig. Det er præcis grunden til at man ikke bør bruge den varme hane til
madlavning.

Legionella kan give legionærsyge, som årligt slår 15-20 danskere ihjel.

Legionella trives i lunkent vand.

Legionella bryder sig ikke om vandtemperaturer under 20 grader og dør ved
temperaturer under 5 grader eller over 50.

Så kog eller frys vandet... eller brug den kolde hane.

Fra : Hansen

Dato : 22-07-07 08:55

> [...]
> vandet, bare bruge det til at skolde flaskerne med, måske ti dråber
> tilbage i hver flaske - ammestuesnak eller sund fornuft?

Varmt vand kan opløse metalaflejringer i vandrørene og føre dem med sig, og
det varme vand indeholder efter undersøgelser landet over visse steder ret
mange bakterier.

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 22-07-07 09:27

> [...]
> vandet, bare bruge det til at skolde flaskerne med, måske ti dråber
> tilbage i hver flaske - ammestuesnak eller sund fornuft?

Indholdet af tungmetaller er højere i det varme vand end i det kolde.

Anders

Fra : Peter Knutsen

Dato : 23-07-07 02:45

Anders Halskov-Jensen wrote:
> Indholdet af tungmetaller er højere i det varme vand end i det kolde.

Men begge temperaturer vand indeholder tungmetaller?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jonas Kofod

Dato : 23-07-07 09:56

Anders Halskov-Jensen skrev:
> "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Indholdet af tungmetaller er højere i det varme vand end i det kolde.

Findes der forklaring og dokumentation på det?

Fra : Ole Larsen

Dato : 23-07-07 10:34

http://www.sbi.dk/byggeteknik/installationer/mikrobiologisk-vandkvalitet-i-varmtvandsinstallationer/bakterier-i-varmt-vand/

--
Marilyn Mazur, Kings Garden 07-2007:
http://olelarsen.eu/62/slides/2007-07-10-070.html

Fra : Max

Dato : 23-07-07 13:50

Hej Ralph

> dråber tilbage i hver flaske - ammestuesnak eller sund fornuft?

Aner det ikke, men har man været med til at gøre varmtvandsbeholdere
rene, ja så er det slut med at bruge det ved madlavning :)

--
Mvh Max

Fra : Jørgen Hess

Dato : 13-08-07 17:21

> [...]
> vandet, bare bruge det til at skolde flaskerne med, måske ti dråber
> tilbage i hver flaske - ammestuesnak eller sund fornuft?

Jeg har lært at man ikke bruger varmt vand fra et akkumulerende
varmtvandsanlæg, altså et anlæg med en vandbeholder der altid er varm.
Problemet er ikke så stort med en gennemstrømningsvandvarmer, der opvarmer
vandet mens hanen løber.
Men hos os er der langt fra gennemstrømningsvandvarmeren til
køkkenbatteriet, varmtvandsrøret i kobber ligger i samme kanal som
centralvarmerørene, så der kan godt være legionella mellem vandvarmeren og
vandhanen. Desuden siges det at der er opløst lidt metal i det varme vand.
Desuden (tror jeg) vil energiforbruget til varmtvandsproduktionen rigeligt
opveje besparelsen i kogekanden, gryden. Der kan ikke ligge nogen besparelse
i at bruge varmt vand fra hanen.
I øvrigt bliver de fleste smittet af legionella i brusebadet, dampen fra det
varme vand er en fantastisk smittebærer.
mvh
Jørgen