Friturestegning i pande (aldrig prøvet før~
Fra : Silver

Dato : 18-07-07 14:29

Davs gruppe.

Jeg skal friturestege nogle forårsruller i pande iaften, jeg var tæt på at
købe en frituregryde men kom så i tanke om at det sådan set kun var til
forårsruller og dem spiser jeg sjælendt, så de 399 kr var lige i overkanten
for noget som jeg ikke vil bruge ret meget :).

Nu er det så sådan at jeg ikke har prøvet dette her før, jeg har købt en
dunk fritureolie og en gang forårsruller, der står på pakken at der skal 3-4
mm olie i panden og det er så det.

Hvad skal jeg holde øje med?, er der ting der kan gå galt?, og i så fald,
hvad skal jeg gøre i disse tilfælde?.

Hvis nogen har gode råd ang. fremgangsmetoder, bedre smag og ekstra tilbehør
så skriv endelig.

Med venlig hilsen
Silver.

Fra : Autocadster

Dato : 18-07-07 14:51

Silver formulerede onsdag:
> Nu er det så sådan at jeg ikke har prøvet dette her før, jeg har købt en dunk
> fritureolie og en gang forårsruller, der står på pakken at der skal 3-4 mm
> olie i panden og det er så det.

Davs selv...

Når vi gør det her i huset (2-3gange årligt, derfor har vi heller ingen
gryde ja så kommer vi ca. 7-8mm alm. vindruekerne, olivenolie eller
hvad der nu lige er hjemme.

Varmer olien op på panden til den syder om bunden af en tændstik, eller
det bruser godt når man stikker eneden af en rulle i olien

Skru så ned for olien og lad vend rullerne på panden med 2-3min. mellem
rum... af med dem, og over på noget køkkenrulle til lige at suge det
værsteoverskydene olie, man er vel sund

> Hvad skal jeg holde øje med?, er der ting der kan gå galt?, og i så fald,
> hvad skal jeg gøre i disse tilfælde?.

Ingen børn i køkkenet og drej håndtaget på panden sådan at det ikke
stikker ud

Autocadster / 2620

Fra : Heidi

Dato : 18-07-07 15:01

Silver wrote:
> Nu er det så sådan at jeg ikke har prøvet dette her før, jeg har købt
> en dunk fritureolie og en gang forårsruller, der står på pakken at
> der skal 3-4 mm olie i panden og det er så det.

Det tror jeg passer meget godt - du skal nok ikke fyre helt op for
varmen hvis rullerne er helt frosne, så tror jeg du risikerer at de
bliver brankede inden de bliver varme indeni. Men sådan midt i mellem,
og så prøv evt. at smide en brødterning i olien når du tror den er ved
at blive varm - så kan du hurtigt se om den bliver gylden på ret kort
tid.

> Hvad skal jeg holde øje med?, er der ting der kan gå galt?, og i så
> fald, hvad skal jeg gøre i disse tilfælde?.

Olien vil nok kunne sprutte en del, så måske aviser rundt om kogepladen,
hvis du ikke vil tørre for meget olie op bagefter.
Det værst tænkelige der kan ske er vel at der kan gå ild i olien, men
det skulle være sært om det sker. Men hvis du vil være sikker, så hav et
låg parat til at smide på panden (som jo så skal slutte tæt! Og måske er
det bedst det er af metal, ved ikke med glas, hvordan det reagerer med
ild), så ilden kan kvæles.
Evt. et vådt viskestykke også.

> Hvis nogen har gode råd ang. fremgangsmetoder, bedre smag og ekstra
> tilbehør så skriv endelig.

Varm olie, på med rullerne, jeg plejer at sørge for de bliver stegt på
alle 4 sider, og også enderne, så de er sprøde på alle sider.
Tilbehør her i huset (det er ikke tit vi får det, men det sker når det
skal være nemt og hurtigt): løse ris, evt kogt med lidt chili og karry
eller grøntsagsbouillon så de smager af noget, soyasauce eller feks.
engelsk sauce, og ketchup. Og så plejer jeg personligt at sprætte
rullerne op og skære dejen i små stykker, og fordele det og fyldet ud i
risene
Velbekomme!

--
Heidi (som har lyst til forårsruller nu!)

Fra : Silver

Dato : 18-07-07 15:12

> [...]
> Velbekomme!
>
> --
> Heidi (som har lyst til forårsruller nu!)

Hehe tak til jer begge :), og ja det med de ris lyder så godt at jeg er på
vej ud af døren for lige at købe en omgang :D, vil holde øje med de ting i
siger og så ellers hoppe ud i det :).

Mange tak!

Med venlig hilsen.
Silver.

Fra : Emil

Dato : 19-07-07 02:15

"Heidi" wrote:

>prøv evt. at smide en brødterning i olien når du tror den er ved
>at blive varm - så kan du hurtigt se om den bliver gylden på ret kort
>tid.

Det er faktisk et ret godt trick. Hvis brødterningen bliver gylden
efter 60 sekunder i olien, er oliens temperatur 165 grader C., som er
ideel til friturestegning af mange ting.
Men bedøm farven når de 60 sekunder er gået.

> [...]
>låg parat til at smide på panden (som jo så skal slutte tæt! Og måske er
>det bedst det er af metal, ved ikke med glas, hvordan det reagerer med

Evt. ild kvæles lynhurtigt. Om låget er ef glas, vådt viskestykke,
skærebrædt, staniol, våd avis, sofapude eller andet er lige effektivt.
Men _aldrig_ pøse vand på - det dør man af. Vand skal drikkes.

Som tilføjelse til listen af tilbehør (krydring) vil jeg fremhæve:
mangoschutny (sød/stærk), ingefær (friskt revet/syltede), peberrod
(friskt revet/peberrodspasta/peberrodssalat), løg (rå, bløde eller
ristede) og agurkesalat.
Tidligere var nævnt engelsk sovs, soya, remoulade og ketchup.

Andre forslag til tilbehør? Kapers? (nej). Asparges? (kanske).
Blomkål? (passer fint til hvidkålen i rullerne). Flutes? Andet?

Brug kun få ingredienser fra listen af gangen.

m.v.h. Emil

Fra : Silver

Dato : 19-07-07 13:14

Hejsa folkens.

Well det gik fint!, jeg fandt ud af at olien var fint varm når de små bobler
i bunden af panden forsvandt :), så røg de i og jeg måtte sgu løbe for livet
pga alt det sprøjt der var :), tror jeg vil prøve det med gryderne som Ole
og Kert foreslog næste gang :D.

Men mange tak for jeres gode råd og forslag til tilbehør, lavede netop ris
med ekstra chili og hvidløg i gryden og så smed jeg også lidt pizzatomat
sauce i samtidig, det var faktisk ret godt! :).

Så tak igen fra en mæt læser.
Silver.

Fra : Maria de Francis

Dato : 19-07-07 19:04

"Silver" <dsl46016@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
: Hejsa folkens.
:
[...]

En wok er også god dyb i forhold til en pande, hvis du har sådan een i
køkkenet.
Ellers er gryden klart mere sikker, ikke mindst med er låg i nærkeden.

Mvh Maria

--
Vold og terror er tegn på dyb uvidenhed
og manglende udvikling.

Fra : Ivar Bovin

Dato : 19-07-07 22:28

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> wrote in message
> [...]
> ristede) og agurkesalat.
> Tidligere var nævnt engelsk sovs, soya, remoulade og ketchup.

Remoulade er et helvede i forårsruller. Ligeledes gælder sennep. Fandens til
uskik.

Fra : Emil

Dato : 19-07-07 23:30

"Ivar Bovin" wrote:

>"Emil" wrote

>Remoulade er et helvede i forårsruller. Ligeledes gælder sennep. Fandens til
>uskik.

Der er frit valg fra alle hylder. Nyd kun det, som du bedst kan lide.
Lad andre nyde det, som DE bedst kan lide, uskik eller ej.
Fanden har vel aldrig smagt en forårsrulle? Kender du hende
personligt?

m.v.h. Emil

Fra : Emil

Dato : 20-07-07 01:48

"Ivar Bovin" wrote:

>Remoulade er et helvede i forårsruller.

Så spar du bare køletasken. Kig lige her:

m.v.h. Emil

Fra : Ole Christiansen

Dato : 18-07-07 15:20

> [...]
> hvad skal jeg gøre i disse tilfælde?.
>
> Hvis nogen har gode råd ang. fremgangsmetoder, bedre smag og ekstra

Jeg har altid brugt en almindelig gryde.
--
/Ole

Fra : Kert Rats

Dato : 18-07-07 19:09

"Ole Christiansen" <ofc@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Silver" <dsl46016@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har altid brugt en almindelig gryde.

Det har jeg også, med fint resultat.

Venligst
Kert Rats