Min gelé gelerer ikke
Fra : Jens Jacobsen

Dato : 09-07-07 08:32

Hej.

Jeg lavede i går 10 Kg. kirsebærgele af saft som har været nedfrosset.
1 l. saft til 1 brev gul melatin til 750g. sukker.

Nu står de der i glassene og er som vælling - Hvad gør jeg nu?

Med venlig hilsen
Jens

Fra : Tina.

Dato : 09-07-07 09:03

"Jens Jacobsen" <a.b.renner@gmx.de> skrev i en meddelelse
[...]

----

Blev den gule melatin tilsat før eller efter sukkeret?

Tina

Fra : Emil

Dato : 09-07-07 10:40

Jens Jacobsen wrote:

>Jeg lavede i går 10 Kg. kirsebærgele af saft som har været nedfrosset.
>1 l. saft til 1 brev gul melatin til 750g. sukker.

Det er en stor portion; et er bedre at dele op i mindre.
http://www.altverdensmad.dk/index.php?pageid=67&tipsid=9566

>Nu står de der i glassene og er som vælling - Hvad gør jeg nu?

Da geleen ikke indeholder nok pektin til at gelere, kan du forsøge et
kort opkog med citronsyre:
1 liter tynd gelé blandes med 2 tsk. citronsyre og bringes i kog ved
stærk varme. Når geléen koger, hældes ca. 50 gram sukker i, og koges
med et øjeblik. Den skummes og hældes op.
Ref.: Tørsleffs Husmoder Service.

Geléen kan også gøres stiv med Blå Melatin. Følg brugsanvisningen på
posens bagside.
Ref.: Tørsleffs Husmoder Service.

Min kommentat: Gul Melatin (frugtpektin) skal tilsættes før sukkeret.
Det er muligvis det, som det 1. tips virker ved.
Blå Melatin er et vegtabilsk fortykningsmiddel.

m.v.h. Emil

Fra : Emil

Dato : 09-07-07 11:10

Jens Jacobsen wrote:

>Nu står de der i glassene og er som vælling - Hvad gør jeg nu?

Det er måske på sin plads, at fortælle hvordan man sikrer sig, at
geléen vil stivne. Husmoderservice skriver herom:

FØR saften koges med sukkeret, laves en geléprøve. Man blander 1 spsk.
gelésaft med 1 spsk. husholdningssprit i et glas. Hvis blandingen
gelerer i løbet af få minutter, kan saften koges til gelé med sukker.
Blandingen af saft og sprit bortskaffes straks, da den er giftig.

Man kan også koge 2 dl. saft med 200 gram sukker. Hvis det gelerer,
gør resten af saften også. Ellers bruges gul eller blå Melatin.

m.v.h. Emil

Fra : Jens Jacobsen

Dato : 09-07-07 12:20

Emil skrev:

> [...]
>
> Man kan også koge 2 dl. saft med 200 gram sukker. Hvis det gelerer,
> gør resten af saften også. Ellers bruges gul eller blå Melatin.

Tak for svarene.

Alt er lavet efter den grønne syltebog, først melatin, så sukker,
glassene står utildækkede. Det virkede sidste år. (Da havde saften
ikke været frosset først). Kan det være at man skal lade gryden koge
længere med sukkeret end det ene minut som står i opskriften?

Måske jeg skulle prøve med noget blå melatin, Træls at skulle hælde
alt ud af glassene igen... Jeg har engang prøvet den der med opkog med
citronsyre og sukker i noget æblegelé. Et stykke tid efter åbning af
et glas gelé, så krystaliserer geléen.

Næste gang så laver jeg geléprøven først!

Med venlig hilsen
Jens.

Fra : Emil

Dato : 09-07-07 15:56

Jens Jacobsen wrote:

>Alt er lavet efter den grønne syltebog, først melatin, så sukker,
>glassene står utildækkede. Det virkede sidste år. (Da havde saften
>ikke været frosset først).

Frysningen har næppe haft nogen indflydelse.

>Kan det være at man skal lade gryden koge
>længere med sukkeret end det ene minut som står i opskriften?

Det tror jeg kun vil ødelægge en bitte smule af smagen. Men alt
sukkeret skal være opløst, og det bliver det jo nok under den videre
håndtering af den varme saft/gelé.

>Måske jeg skulle prøve med noget blå melatin, Træls at skulle hælde
>alt ud af glassene igen...

"Træls" er et svagt ord i denne sammenhæng.
Du kan prøve et desperart forsøg: Opvarm ét glas (når du koger
kartofler) indtil indholdet bliver flydende, hvor efter det afsvales
hurtigt og sættes i køleskab et par dage, før du tester resultatet.

Grunden til denne tåbelige idé er, at der anbefales en hurtig
afkøling. Det kan jo blot være for at hindre bakterievækst.

>Jeg har engang prøvet den der med opkog med
>citronsyre og sukker i noget æblegelé.

Æbler må ikke være helt modne, for så mindskes pektinindholdet.
Æblesaften må ikke være udvundet i en saftcentrifuge, da denne smadrer
pektinen.
I ovenstående 2 tilfælde behandles saften som uden pektin, altså med
Gul eller Blå Melatin, som begge også indeholder konserveringsmiddel.
Normalt tilsætter man kun Atamon.

>Et stykke tid efter åbning af et glas gelé, så krystaliserer geléen.

Stillede du glasset i køleskabet?
Krystallisering er lidt 'sjovt':
Den starte med dannelse af ét krystal: kimen. Dette sker nemmest ved
lav temperatur, f.eks. i køleskab, samt ved stort sukkerindhold.

Krystalstrukturen vokser herefter hurtigst i varme omgivelser, f.eks.
stuetemperatur eller lidt mere.

>Næste gang så laver jeg geléprøven først!

Hvis det er 10 liter, så kan du spare meget arbejde. Go fornøjelse.

m.v.h. Emil

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 09-07-07 16:11

[...]

Måske skulle du sætte et glas i køleskabet og se om ikke det hjælper. Og hav
tålmodighed.

Steen.

Fra : Margit

Dato : 10-07-07 13:57

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Nu står de der i glassene og er som vælling - Hvad gør jeg nu?
>

> Måske skulle du sætte et glas i køleskabet og se om ikke det hjælper. Og

Jeg har nu haft noget stikkelsbærgele stående i 2 år
og der er ikke sket noget endnu. Venter stadigvæk.

Margit

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 10-07-07 14:10

Margit wrote:

> Jeg har nu haft noget stikkelsbærgele stående i 2 år
> og der er ikke sket noget endnu. Venter stadigvæk.

DET kalder jeg tålmodighed!

Ebbe

Fra : Jens Jacobsen

Dato : 10-07-07 07:20

Tak for alle svar igen.

Jeg prøver at have lidt tålmodighed. Hvis det ikke bliver stift af sig
selv, så bliver det nok blandet op til saft til børnene og jeg laver
en ny portion en anden gang.

/Jens