Marinade til bøffer af oksemørbrad
Fra : grupper.td@gmail.com

Dato : 05-07-07 19:34

Hej alle!

Jeg har nogle gode bøffer af oksemørbrad i fryseren, og har indtil nu
blot stegt dem på panden.

Jeg tænkte at det kunne være en fordel at marinere dem inden
stegningen ... ville det være synd? Er der nogen, der kan foreslå
f.eks. en ølmarinade af en slags? Og hvordan gør man? Hvor lang tid
osv ... jeg skal nok ha' det skåret ud i pap :)

På forhånd tak
Thomas

Fra : Keysersoce

Dato : 06-07-07 07:52

Hvad med at pochere dem i en rigtigt god rødvin. Det er bare guf.

http://www.hvadskalvilave.dk/opskrift/index.html

Under hovedretter og oksekød. Oksekød, Oksemørbrad porcheret i Barolo

Den er bare det bedste.

Fra : Gamle

Dato : 06-07-07 14:42

Keysersoce wrote:
> Hvad med at pochere dem i en rigtigt god rødvin. Det er bare guf.
>
> http://www.hvadskalvilave.dk/opskrift/index.html
>
> Under hovedretter og oksekød. Oksekød, Oksemørbrad porcheret i Barolo

Det var dog gyseligt. Skal det dyreste stykke oksekød ligge og sige
kykkeliky på tallerkenen.
Mangel på kreativitet at blande smag fra oksekød og fjerkræ.
Men fint skal det være. Tror de.
Havde de så brugt kalvefond, så var det blevet i familien.
Bare min mening.

Mvh.
Torben

Fra : Kim

Dato : 06-07-07 14:47

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men fint skal det være. Tror de.
> Havde de så brugt kalvefond, så var det blevet i familien.

Og så KOGE oksemørbrad ??
Der står jeg af....

Mvh, Kim

Fra : Max

Dato : 06-07-07 19:01

Hej Torben

> Havde de så brugt kalvefond, så var det blevet i familien.
> Bare min mening.

Jeg er enig med dig.

--
Mvh Max

Fra : Emil

Dato : 06-07-07 19:52

"Gamle" wrote:

>Det var dog gyseligt. Skal det dyreste stykke oksekød ligge og sige
>kykkeliky på tallerkenen.
>Mangel på kreativitet at blande smag fra oksekød og fjerkræ.

Hmmm... Når jeg laver oksekødssuppe, koger jeg altid en kylling med,
for at opnå et bredere smagsregister. Det ER da kreativt og
velsmagende? Har du prøvet?

>Havde de så brugt kalvefond, så var det blevet i familien.
>Bare min mening.

Det er også en god og virkelig velsmagende løsning.

Generelt er trenden lige nu, at man tilbereder hovedingrediensen på
traditionel vis (hvor dårlig denne end er), tilsætter lidt groft
forarbejdet af ingrediensen halvvejs i forløbet, og tilsætter en smule
fint forarbejdet ingrediens kort før serveringen.
Det skal så få alle sanserne op på dupperne.

Det funker fint med grøntsager; andet har jeg ikke testet.

m.v.h. Emil

Fra : Gamle

Dato : 06-07-07 20:29

Emil wrote:

> Hmmm... Når jeg laver oksekødssuppe, koger jeg altid en kylling med,
> for at opnå et bredere smagsregister. Det ER da kreativt og
> velsmagende? Har du prøvet?

Hvorfor kalder man det oksekødsuppe? Og omvendt hønsekødsuppe.
Rene varer der ikke udgiver sig for andet end det de er.
Og det er ikke svært at lave en oksekødsuppe med et bredt smagsregister,
uden tilsætning af andre kødtyper. Det er altså mangel på kreativitet, hvis
man virkelig er nødt til tilsætte fjerkræ for at lave en "velsmagende"
suppe. I mine øjne er en oksekødsuppe ikke velsmagende, hvis den smager
af fjerkræ.
Så hvad beder du om på restauration. Okse eller hønsekødsuppe. Hvis jeg var
tjener ville jeg svare, at det kom ud på et fedt, da suppen var den samme
uanset navn.
Hvad tilsætter du hvis du vil lave en velsmagende hønsekødsuppe?
Mvh.
Torben

Fra : Emil

Dato : 06-07-07 21:17

"Gamle" wrote:

>I mine øjne er en oksekødsuppe ikke velsmagende, hvis den smager
>af fjerkræ.

Naturligvis ikke.
Jeg bruger fjærkræ, som jeg også bruger andre krydderier i en suppe.
Hvis ét enkelt krydderi, eller én grøntsag, overdøver den ønskede
grundsmag i en suppe, fyres kokken på stedet.

>Hvad tilsætter du hvis du vil lave en velsmagende hønsekødsuppe?

Løvstikke, Fransk Esdragon, div. rodfrugter og andre krydderier.
Men kun så lidt, at man skal vide det er tilsat, for at kunne genkende
det. Således også med fugl i oksekødssuppe.

Men bortset fra dét, så tror jeg vi er grundlæggende enige.

Jeg kan f.eks. aldrig finde på at komme fugl i en oksehalesuppe. Det
vil ødelægge den rene smagsopæevelse totalt.

m.v.h. Emil

Fra : Gamle

Dato : 06-07-07 21:45

Emil wrote:

> Naturligvis ikke.
> Jeg bruger fjærkræ, som jeg også bruger andre krydderier i en suppe.
> Hvis ét enkelt krydderi, eller én grøntsag, overdøver den ønskede
> grundsmag i en suppe, fyres kokken på stedet.

Grundsmagen i oksekødsuppe må nødvendigvis være smag af okse.
Du kan ikke komme kylling i uden at ødelægge grundsmagen. Ellers skal du
komme så mange krydderier i, at du går over åen efter vand.
En god kok kan forstærke grundsmagen ved tilsætning af få velvalgte
krydderier.
Jeg troede faktisk, at sammenkogning af forskellige kødtyper hørte
middelalderen til.
Når jeg inviterer gæster, ved de ganske nøje, at de får det som retten
kaldes (lavet af).

Men vi har jo alle vore meninger som måske kan være lige gode.
Men hvis du lavede oksekødsuppe med kylling til mig, kom det op med det
samme. Jeg kan ikke døje afkog af fjerkræ. Den smag vil altid overdøve
grundsmagen.
Har prøvet på en "fin" restaurant. Tjeneren troede han kunne snyde mig. Men
han kom til at lægge ny dug på. Det kom bare op.

Mvh.
Torben

Fra : Emil

Dato : 06-07-07 23:39

"Gamle" wrote:

>En god kok kan forstærke grundsmagen ved tilsætning af få velvalgte
>krydderier.

En god kok vælger selv sine våben, uanset antal.

>Jeg troede faktisk, at sammenkogning af forskellige kødtyper hørte
>middelalderen til.

Ikke helt. Den slags eksperimenter hører nok mest til i
vinterhalvåret. Du har dog ret i, at der ikke findes mange opskrifter
med blandede kødtyper.

>Men vi har jo alle vore meninger som måske kan være lige gode.

Jo. Men man skal altså kende til sine gæsters grænser for
fødeindtagelse, herunder alergier.
Og skaldyr er et kapittel for sig. Her skiller vandene sig virkeligt.

> [...]
>Har prøvet på en "fin" restaurant. Tjeneren troede han kunne snyde mig. Men
>han kom til at lægge ny dug på. Det kom bare op.

Den reaktion overrasker mig. Men den forklarer jo også, hvorfor du
ikke vil bruge fugl i oksekødssuppe, uanset hvad andre mener; og også
grunden til at du _virkeligt_ mener det, som du har skrevet. Respekt!

På lignende vis har jeg det med flødekartofler, eller varm fløde i det
hele taget. Her kan jeg dog spore min uvilje til min barndom, hvor "vi
fattige børn fra byen" skulle have fuldfed jersymælk på vores
morgenmad når vi var på ferie. Fy for satan, hvor var det vammelt. Så
hellere den kølige sødmælk (hvor fløden var fisket fra) fra det
hjemlige isskab.
Således er der jo så meget. Vi er alle vidt forskellige, og må
respektere hinandens små 'handikap', også hvad angår madvaner.
(Hint: svampe, indvolde, råt kød, fisk og skaldyr, bliv_selv_ved).

m.v.h. Emil

Fra : Henrik

Dato : 08-07-07 15:06

"Gamle" skrev i en meddelelse
> [...]
> Men fint skal det være. Tror de.
> Havde de så brugt kalvefond, så var det blevet i familien.

Har du tænkt over klassiske serveringer som f.eks.
Tournedos rossini - oksemørbrad med gåselever-pate (eller fois gras, hvis
det da staves sådan)
Tournedos med spæk (eller bacon når det er supermarkedet der leverer)
Tournedos med rejer (eller scampi)
Wienerschnitzel - serveret med sardin
Paella - i nogle varianter får du både okse-, svine- og kyllingekød samt
skaldyr

Fra : Gamle

Dato : 08-07-07 16:27

Henrik wrote:
> Har du tænkt over klassiske serveringer som f.eks.
1> Tournedos rossini - oksemørbrad med gåselever-pate (eller fois gras,
> hvis det da staves sådan)
2> Tournedos med spæk (eller bacon når det er supermarkedet der leverer)
3> Tournedos med rejer (eller scampi)
4> Wienerschnitzel - serveret med sardin
5> Paella - i nogle varianter får du både okse-, svine- og kyllingekød
> samt skaldyr

1 ikke mig
2 det er fint nok, da det er for ikke at gøre stegesiden tør og hård. Smager
også godt og trænger ikke ind i kødet.
3 elsker rejer
4 een af mine livretter
5 uden kylling og skaldyr, tak

Har lige set hvordan Claus Meier laver krebsesuppe. Fy for pokker. Og vi
vrænger næse af indfødte afrikanere og lign. som spiser larver, orm,
edderkopper m.m.

Torben

Fra : Jørgen Hess

Dato : 08-07-07 22:26

> [...]
>
> Har lige set hvordan Claus Meier laver krebsesuppe. Fy for pokker. Og vi
> vrænger næse af indfødte afrikanere og lign. som spiser larver, orm,

Krebsesuppen blev jeg til gengæld ikke slået ud af. Nå men jeg kommer jo
også der nede fra [der nee fra'r].

Har i øvrigt som barn sammen med mine søstre leget med strandkrabber på Femø
[5ø] ikke det der forfærdelige feeemø. Dengang var der en skydebane ved en
af strandene og en gang om året tog min far, der var skydeinstruktør i
Hjemmeværnet, til Femø for at lede en skydning der.
Vi andre gik og legede bag skytterne mens de skød på 200 meter banen og mor
havde madkurv og termokaffe og øl/sodavand. Det var miljø dengang i 60'erne.
I dag vil man nok kalde det sindsygt og det skulle forbydes - og det er det
vist nok også.

mvh
Jørgen