Sundt fedt?
Fra : peter900000@hotmail.~

Dato : 05-07-07 11:04

Hej
Fedt feder, men noget er værre end andet. Det bedste skulle være fedt
i fede fisk, nødder, avocado.

Men hvad med and, gås, bananer, madolie?
Andre eksempler på madvarer, der indeholder sundt fedt?

mvh og på forhånd tak for svarene!

Fra : Peter Westh

Dato : 05-07-07 11:42

<peter900000@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Hej
>Fedt feder, men noget er værre end andet. Det bedste skulle være fedt
>i fede fisk, nødder, avocado.
>
>Men hvad med and

Generelt kan man sige, at jo mere fast fedtet er, jo mere mættet ("usundt")
er det.

Andefedt er ret flydende, og har en forholdsvi favorabel
fedtsyresammensætning med ca. 35 % mættede, 50 % enkeltumættede og 15 %
flerumættede fedtsyrer

>Gås

Omtrent som and (lidt mindre mættet, lere mere enkeltumættet)

>bananer

Der er ikke nævneværdigt fedt i bananer (0,3 pr 100 g).

> madolie?

Afhænger af typen. Oliven og raps har flest enkeltumættede fedtsyrer. Majs,
solsikke, soja, vindruekerne, tidsel har flest flerumættede. Det du køber
som "mad og salatolie" er som regel rapsolie, eller en blanding af raps og
soja. Men stort set alt fedt fra planteriget er "godt" fedt - undtagelserne
er kokos- og palmeolie, som har et meget højt indhold af mættede fedtsyrer
(og jo netop er faste i konsistensen). Ifølge nogle kan der dog skelnes
mellem forskellige typer mættet fedt - det kan Klaus Alexander Seistrup nok
uddybe)

> Andre eksempler på madvarer, der indeholder sundt fedt?

Frø såsom sesam, hørfrø, solsikkefrø, græskarkerner, pinjekerner etc. Sorte
oliven. Peanuts og alt lavet deraf. Sojabønner. Hampefrø. Sæl- eller
hvalspæk, hvis du skulle få fat i sådan noget. Mælk fra koen Marge og hendes
døtre, som forhåbentlig når vore butikker en gang i den ikke alt for fjerne
fremtid (se
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/science/article1845223.ece)

Fra : Gainsbourg

Dato : 05-07-07 12:27

>Fedt feder, men noget er værre end andet. Det bedste skulle være fedt
>i fede fisk, nødder, avocado.

Det er lidt af en misforståelse. Alt fedt feder præcis lige meget. Noget er
bare sundere end andet.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Peter Westh

Dato : 05-07-07 12:59

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse

> Det er lidt af en misforståelse. Alt fedt feder præcis lige meget. Noget
> er bare sundere end andet.

Ja, faktisk må man vel sige, at alle energigivende stoffer overhovedet feder
lige meget.

/P

Fra : Gainsbourg

Dato : 05-07-07 13:52

> Ja, faktisk må man vel sige, at alle energigivende stoffer overhovedet
> feder lige meget.

Pr. joule i alt fald - ikke pr. g.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Anders

Dato : 06-07-07 02:42

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse

> Det er lidt af en misforståelse. Alt fedt feder præcis lige meget. Noget
> [...]

Det er ikke rigtigt!

"Det gode " fedt fra Nødder, Frø, fisk o. lign. feder LANGT fra lige så
meget som alt det usunde eller "mindre gode" fedt.

-Anders

Fra : Peter Westh

Dato : 06-07-07 06:32

"Anders" <no@no.no> skrev i en meddelelse
> "Det gode " fedt fra Nødder, Frø, fisk o. lign. feder LANGT fra lige så
> meget som alt det usunde eller "mindre gode" fedt.

Hvor har du det fra?

/P

Fra : Gainsbourg

Dato : 06-07-07 13:26

> Det er ikke rigtigt!
>
> "Det gode " fedt fra Nødder, Frø, fisk o. lign. feder LANGT fra lige så
> meget som alt det usunde eller "mindre gode" fedt.
>
> -Anders

Hvor i alverden har du dog det fra? *lol*

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Linde

Dato : 06-07-07 13:29

> [...]
>
> "Det gode " fedt fra Nødder, Frø, fisk o. lign. feder LANGT fra lige så
> meget som alt det usunde eller "mindre gode" fedt.

Jo, det gør det faktisk. Se evt. denne meget udmærkede gennemgang om fedt:
http://www.sundfo.dk/alt_om_ernaering/fedt2_karoline_jan05.htm

Mvh
Linde

Fra : Philbråd Tikenstraad~

Dato : 06-07-07 23:27

"Anders" <no@no.no> wrote in message

> [...]
>
> "Det gode " fedt fra Nødder, Frø, fisk o. lign. feder LANGT fra lige så
> meget som alt det usunde eller "mindre gode" fedt.

Gid folk dog kunne, undskyld udtrykket, holde deres kæft, når de tydeligvis
ikke ved, hvad de taler om.

Fra : Anders

Dato : 09-07-07 22:50

"Philbråd Tikenstraadt" <philbraad@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Anders" <no@no.no> wrote in message

> Gid folk dog kunne, undskyld udtrykket, holde deres kæft, når de
> tydeligvis ikke ved, hvad de taler om.

Hold selv kæft - undskyld udtrykket.
(og selv *lol*)

Ang. topic ved jeg det fra flere forskellige ernæringsterapeuter.
- Desuden æder jeg selv løs af masser af det "gode fedt" - og jeg tager ikke
ét gram ekstra på hvilket jeg bestemt gør når jeg spiser meget af det usunde
fedt.

- og det gælder ikke kun mig, men alle dem jeg kender som gør det samme. Det
er vist bevis nok i sig selv.

Der er mange skrøner og usandheder i den "almene viden".

-Anders

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 09-07-07 23:00

Anders skrev:

> Ang. topic ved jeg det fra flere forskellige ernæringsterapeuter.

Ernæringsterapeut - er det sådan nogen her?

<http://www.detforening.dk/ernaeringsterapi.htm>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Peter Westh

Dato : 13-07-07 13:03

> Ang. topic ved jeg det fra flere forskellige ernæringsterapeuter.

Ernæringsterapeut er ikke en beskyttet titel, så det øger ikke ligefrem
troværdigheden af dit udsagn.

> - Desuden æder jeg selv løs af masser af det "gode fedt" - og jeg tager
> ikke ét gram ekstra på hvilket jeg bestemt gør når jeg spiser meget af det
> usunde fedt.

Hvis det er sandt, så skyldes det formentlig, at det mættede fedt som oftest
optræder sammenhænge, hvor du samtidig får masser af kilojoule fra andre
næringsstoffer - såsom smørrebrød, is, kage og chokolade, julefrokoster,
kantinemad, mors søndagsmiddag etc.

Det er simpelthen noget vrøvl rent fyiologisk, at nogle typer fedt skulle
fede mere end andet. Derimod er der masser af andre gode grunde til at
foretrække de sunde fedtstoffer.

> - og det gælder ikke kun mig, men alle dem jeg kender som gør det samme.
> Det er vist bevis nok i sig selv.

Det beviser ikke en døjt, j

Fra : Peter Westh

Dato : 13-07-07 13:12

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse

Fik ikke gjort mig helt færdig:

Det beviser ikke en døjt, jvf. ovenfor.

Givetvis, men det gør det jo ikke hvad som helst, som en eller anden
ubefæstet tarmskyller kan fyre af, lige så troværdigt. Den "almene viden" er
trods alt underbygget dels af en vis videnskabelig evidens (ofte meget
mindre og mere usikker end man turde ønske), og af en generelt velbegrundet
forståelse af fysiske og biokemiske lovmæssigheder. Alternative kostteorier
er alt for ofte grebet ud af den blå luft, eller inspireret af diverse hel-
eller havreligiøse trossystemer.

/P

Fra : Anders

Dato : 14-07-07 21:44

> [...]
> Alternative kostteorier er alt for ofte grebet ud af den blå luft, eller
> inspireret af diverse hel- eller havreligiøse trossystemer.

Ja, ja...I har sikkert ret, men jeg har nu ikke meget til overs for
videnskaben og lægeverdenen!

-Anders

Fra : Simon Juncker

Dato : 14-07-07 22:20

> Ja, ja...I har sikkert ret, men jeg har nu ikke meget til overs for
> videnskaben og lægeverdenen!

Hvad tror du så på?

Fra : Jonas Kofod

Dato : 14-07-07 23:09

Anders skrev:
> "Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, ja...I har sikkert ret, men jeg har nu ikke meget til overs for
> videnskaben og lægeverdenen!

Så lad være med at tro voksne mennesker med sund fornuft gider tage dig
alvorligt.

Fra : Gainsbourg

Dato : 13-07-07 18:52

> [...]
> Det er vist bevis nok i sig selv.
>
> Der er mange skrøner og usandheder i den "almene viden".

Hvis du mener at det er et SÅ overbevisende argument, at det "vist er bevis
nok i sig selv", så har du ret meget at lære om retorik og videnskabelig
metode og jeg har et 1600-tals tårn stående inde i Købmagergade, som jeg
gerne vil sælge dig til en absolut fordelagtig pris ^.^

Et skattefinanciet udddannelsessystem med 9 års tvungen skolepligt og fri
adgang til både internet og gratis bibilioteker og alligevel findes der
stadig grupper i befolkningen med et alment vidensniveau og samme tilgang
til kildekritik, som en gennemsnitlig 1600-tals fæstebonde fra provinsen :-/
Om lidt påstår du vel at fedt kun feder halvt så meget, hvis man får en
præst til at gøre korsets tegn over det, før man spiser det

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Anders

Dato : 14-07-07 21:43

Om lidt påstår du vel at fedt kun feder halvt så meget, hvis man får en
> præst til at gøre korsets tegn over det, før man spiser det
>
> Med venlig hilsen
> Gainsbourg

Ja, det var faktisk lige hvad jeg skulle til at sige...!

-Anders

Fra : Bo Warming

Dato : 05-07-07 13:28

[...]

BW: DEr er kun sparsom videnskabelig underbygning bag TEORIERNE om særlig
sundhedsværdi ved nævnte lidt-fede madvarer.

Vigtist for de frygtede kredsløbssygdomme mm er om man spiser meget eller
lidt , alt i alt, og ISÆR om man har selvtillid og meningsfulde aktiviter og
succes.

Så er man til ond rullepølse - eller cigaretter - så er det måske klogt at
gøre hvad gør glad og ikke SNOBBE for læge-teorier

Snobberi er om at skyde ryg=smagsdommeriets som-om liv

Dyret der rejser børster, lyver til sin rival og fjende, at dette dyr er
stort og farlgt, mere end det er.

Alle dyrs dagsorden er at gavne sin art fx ved at få unger med en smuk,
sund, stærk partner af modsat køn, og derfor skal konkurrenter fortrænges
fra territoriet, og alles kamp mod alle er junglens lov.

Denne krigens lov er letgennemskuelig og klar, men lag på lag af løgn skaber
snobberi og fremmedgørelse, og folk efterligner dem de respekterer, uden at
opnå deres kvaliteter - de smykker sig blot med deres fine ord, smarte
manerer - lånte fjer.

Professioner er "loger" der skal holde lægmand=konkurrenter ude og indbilde,
at blot fordi man har en eksamen i anatomi, så dur man til at helbrede.

Religioner er om som-om bedrag - de fromme knæler ved alteret som om de er
underdanige soldater i Vor Herres hær, og det giver selvtillid og evt
respekt hos snobbede, autoritetstro dummernikker.

Rotteræsets kamp om øget status er om *smag* - om at snobbe for fremtidens
ledere og blive stor i kraft af dem. Er godhedsindustrien fremtidens ledere,
eller er det os indvandrings-modstandere - der går af med sejren?

Hvem skal man holde sig gode venner med og efterligne? Hvis man er egoist -
eller hvis man er social?

Svage sjæle hygger til hos de, der ser ud til at have flest rige venner, men
uafhængigt tænkende ser på, hvad giver et godt samfund for vore børn og
børnebørn.

Fra : jytte jensen

Dato : 05-07-07 20:54

[...]

En tommelfingerregel er at dyriske fedtstoffer er mindre sunde. Altså al
fedt fra kød, smør mælk.

Men at plantefedtstoffer, altså de flydende, er sundere.
Det er en god idé at undgå de hærdede fedtstoffer, så som stegemargarine.

Men der er stadigvæk meget energi i fedt, og det der feder er, hvis man
indtager mere energi end man forbrænder.

Jytte