Champignon dagen efter?
Fra : Peter

Dato : 02-07-07 11:16

Hej

Min mor har bildt sig selv ind at man ikke må spise en gryderet, dagen efter, eller dagen efter
igen, hvis der er champignon i retten.

Er det sandt at champignons kan være farlige i gryderetter?

Takker på forhånd for eventuelle svar..
Peter

Fra : Inger

Dato : 02-07-07 12:06

"Peter" <peter07@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> efter, eller dagen efter
> igen, hvis der er champignon i retten.
>
> Er det sandt at champignons kan være farlige i gryderetter?

Jeg har aldrig hørt om, at champignoner ikke må genopvarmes og det virker
ulogisk, da man kan købe masser af færdigretter med champignoner i.
Men jeg måtte da lige ind og kigge, om jeg kunne finde noget om emnet. Jeg
fandt dette:
http://www.videnommad.dk/index.php
Håber, du kan bruge det til noget.

Inger

Fra : Inger

Dato : 02-07-07 12:12

Hovsa - her kommer det rigtige link:
http://www.videnommad.dk/index.php?id=10&sosid=1851

Fra : Bo Warming

Dato : 03-07-07 05:44

"Inger" <blabla@no.no> skrev i en meddelelse

> "Peter" <peter07@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.videnommad.dk/index.php

Falsk reklame at skrive VIDEN OM mad, når der kun er tale om teoretisering
om mad og sygdomsrisiko.

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-07-07 20:07

"Peter" <peter07@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Er det sandt at champignons kan være farlige i gryderetter?

Nej.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Bo Warming

Dato : 03-07-07 04:55

> "Peter" <peter07@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Nej.

TVÆRTIMOD ER forgiftninger pga giftige svampe sjældne i Afrika, fordi man
plukker svampe til et par dage af gangen, og dagen efter er de fulde af
maddiker, som afgifter og gør lækre.
Jeg plukkede et par plastikposer svampe på landevejen mellem Kitwe og Lusaka
i Zambia og vi nød dem friske første dag, 1. men da vi ikke lagde dem i
køleskab var de levende dagen efter.

Er man vegetar hvis man spiser friturestegne græshopper og kålorme - en
udbredt snack, der især mætter pga palmeolien?

Når jeg glemmer en hvidskimmelost udenfor køleskab en lille uge kan den også
vrimle med fluemaddiker, og smager så særlig godt, smurt tyndt på
pumpernickel-rugbrød eller creamcrackers uden smør.

Intet opstår af intet, så fængselsfangernes vitser i USA om at de får
proteintilskud, når der er møllarver i ærterne er vås - proteinets mængde
daler en anelse når det har været gennem en larve-mave - men larven omdanner
giftstoffer, samtidig med den omdanner aminosyre rækkefølgen fra
planteprotein til animalsk protein - , hvilket dog kun har betydning for
folk på sultegrænsen, som også er de eneste der er døde af aflatoxin i mugne
jordnødder, så måske mangel på selvtillid dræber mere end giftstoffet.
Ligesom kz-fanger døde psykosomatisk mere end af madmangel - når man ikke
får det vante, der giver selvtillid, dør man hvis man har det ene ben i
graven allerede - det gælder også når gamle skifter plejehjemsafdeling, har
den tidligere sundhedsamtsborgmester Kaalund(S) sagt..

Hvad ville årgangsvine være værd uden gærcellernes evne til at skabe
råddenskabens velsmag?

Vikingernes navn for juli var "ormenes" måned

To sømænd på en tømmerflåde fisker et meget råddent lig op af havet og
sulten får den ene til at æde vildt, og derefter sige til den anden "Du har
sagt i en uge at du var ved at dø af sult, skal du ikke have noget?
SVAR: Jeg venter til du kaster op om lidt, så får jeg varm mad.

Døden skal have en årsag, siger man - den har næsten altid FLERE årsager og
nedsat selvtillid fordi man i høj alderdom mobbes af både sit immunforsvar
og af medmennesker, er vigtigste dødsårsag

Fra : Gainsbourg

Dato : 02-07-07 23:35

Champignon der har været ordentlig kogt igennem er helt ok at spise dagen
efter, hvis de ellers har været kølet ned og opbevaret ordentligt. Retter
med rå champignon eller champignon der ikke har været kogt igennem bør ikke
gemmes, men kasseres pga jordbakterierne på dem.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Bo Warming

Dato : 03-07-07 05:43

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med rå champignon eller champignon der ikke har været kogt igennem bør
> ikke gemmes, men kasseres pga jordbakterierne på dem.

Der var engang myter om at jordbakterier fra spinat og persille kunne give
diarre hvis retten spistes efter en dag udenfor køleskab

Men der er aldrig sandsynliggjort et sygdomstilfælde - spekulation
overforsigtighed er eneste forklaring, også vedr svampe.