Gullaschkød på grillspyd i ovn
Fra : Esben

Dato : 30-06-07 15:08

Hvor længe skal man regne med at gullaschkød på grillspyd i ovn skal have,
for at de bliver møre og ikke udtørrede? Kødet er af okseyderlår.

--
Esben

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 30-06-07 15:30

"Esben" <esbenSENDMEMORESPAM@gruf.LAND> skrev i en meddelelse
> Hvor længe skal man regne med at gullaschkød på grillspyd i ovn skal have,
> for at de bliver møre og ikke udtørrede? Kødet er af okseyderlår.

Ikke for at være negativ men jeg tvivler på at du kan undgå at de bliver
tørre og seje.

Steen.

Fra : Esben

Dato : 30-06-07 15:58

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> wrote in message

> Ikke for at være negativ men jeg tvivler på at du kan undgå at de bliver
> tørre og seje.

Det var pokkers - er der andre forslag til hvordan kødet kan tilberedes?

--
Esben

Fra : Emil

Dato : 30-06-07 16:06

"Esben" wrote:

>Hvor længe skal man regne med at gullaschkød på grillspyd i ovn skal have,
>for at de bliver møre og ikke udtørrede? Kødet er af okseyderlår.

Put grillspyddene i en fryse-/kogepose (dem fra Coop - brug IKKE
fryseposer), læg posen på en rist i en varmluftsovn, indstil på 60
grader C., og lad dem hygge sig i mindst 3 timer, gerne 12 timer,
hvorefter de lægges i køleskab.

Lige før serveringen tørres overfladerne over eller under en grill i
et par minutter eller tre, til kødet er tilpas varmt.

Så kan det tygges med øjenbrynene, er saftigt, velsmagende og har en
sprød overflade.

m.v.h. Emil

Fra : Kim Schulz

Dato : 30-06-07 16:32

On Sat, 30 Jun 2007 16:58:25 +0200
"Esben" <esbenSENDMEMORESPAM@gruf.LAND> wrote:

> Det var pokkers - er der andre forslag til hvordan kødet kan
> tilberedes?

langtidskogning til....tada... gulash
Det egner sig ikke til så meget andet, da det ellers bliver frygteligt
sejt.

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Emil

Dato : 30-06-07 18:12

Kim Schulz wrote:

>langtidskogning til....tada... gulash
>Det egner sig ikke til så meget andet, da det ellers bliver frygteligt
>sejt.

Ved opvarmning af okseyderlår til 57 - 60 grader C. vil der ske en
nedbrydning af bindevævet. Oksekød vil i snit være mørt på 3 timer.
Yderlår kræver dog noget mere, hvorfor der anbefales 6-12 timer, eller
flere døgn. Muskelvævet nedbrydes ikke meget, hvorfor der stadig vil
være 'bid' i kødet, og safterne bevares i høj grad.

Langtidskogning (over 66 grader C.) vil straks gøre kødet hårdt. Og
der skal varmebehandles længe, før mørhed igen optræder. Herved
nedbrydes muskelvævet meget, så kødet bliver gelé-agtigt (confit).

Det egentlige problem er nok, at ingen har fuld kontrol over
temperaturerne i deres madlavning.

m.v.h. Emil

Fra : Niels

Dato : 01-07-07 15:49

On 30 Jun., 16:07, "Esben" <esbenSENDMEMORES...@gruf.LAND> wrote:
> Hvor længe skal man regne med at gullaschkød på grillspyd i ovn skal have,
> for at de bliver møre og ikke udtørrede? Kødet er af okseyderlår.

Det er min erfaring, at sådan noget enten skal have enten ret kort tid
(mindre end 20 minutter) eller meget lang tid.
Det lyder som om, du allerede har kødet på lager. Lav en generalprøve
hvor du gi'r det 15 minutter. Hvis det derefter er sejt, egner det sig
ikke til den tilberedningsmetode.

--
Nies

Fra : Esben

Dato : 01-07-07 21:02

"Esben" <esbenSENDMEMORESPAM@gruf.LAND> skrev i en meddelelse
> Hvor længe skal man regne med at gullaschkød på grillspyd i ovn skal have,
> for at de bliver møre og ikke udtørrede? Kødet er af okseyderlår.

Det endte med at jeg gav det ca 2 timer ved 100 grader (ikke varmluft) i et
porcelænsfad med staniol over. Derefter fik det ca 15 minutter med grill
tændt. Noget af kødet var mørt og noget var sejt, men ikke uspiseligt.
Måske skal jeg næste gang købe noget i stil med tykstegsmedaljoner og skære
dem op?

--
Esben

Fra : Emil

Dato : 01-07-07 23:07

"Esben" wrote:

>Det endte med at jeg gav det ca 2 timer ved 100 grader (ikke varmluft) i et
>porcelænsfad med staniol over. Derefter fik det ca 15 minutter med grill
>tændt.

Hvordan fandt du ud af, at de 100 grader i et par timer kunne ødelægge
ethvert stykke kød ?

>Noget af kødet var mørt og noget var sejt, men ikke uspiseligt.

Godt, at jeg IKKE var inviteret. Du aner intet om, hvad der foregår.

>Måske skal jeg næste gang købe noget i stil med tykstegsmedaljoner og skære
>dem op?

Næste gang skal du opsøge et godt spisested, eller blot den nærmeste
Bilka Bistro. Intet kan blive ringere end dine egne forsøg.

Det er det billigste i længden, og dine gæster undgår maveproblemer.
Du har tydeligvis ikke styr på noget som helst.

Kæmp videre. Måske bliver du stjernekok engang. Men skån dine venner
for dine frembringelser.

m.v.h. Emil

Fra : Esben

Dato : 02-07-07 09:00

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvordan fandt du ud af, at de 100 grader i et par timer kunne ødelægge
> ethvert stykke kød ?

Jeg prøvede at ramme de 60 grader du skrev om, ikke på at ødelægge kødet.

> Næste gang skal du opsøge et godt spisested, eller blot den nærmeste
> Bilka Bistro. Intet kan blive ringere end dine egne forsøg.

Det tror jeg sgu ikke.

> Det er det billigste i længden, og dine gæster undgår maveproblemer.
> Du har tydeligvis ikke styr på noget som helst.

Aha.

> Kæmp videre. Måske bliver du stjernekok engang. Men skån dine venner
> for dine frembringelser.

Det var da en lam, arrogant og ubrugelig kommentar. Er du altid så vrissen?

--
Esben

Fra : Emil

Dato : 02-07-07 20:12

"Esben" wrote:

>Jeg prøvede at ramme de 60 grader du skrev om, ikke på at ødelægge kødet.

Det _ER_ meget svært at ramme en bestemt temperatur i en ovn eller i
en gryde på en kogeplade. Særligt ældre udgaver har en meget unøjagtig
termostat, eller rettere: Termostaten har meget stor forskel mellem
tænd og sluk, så tempersturvariationen er stor.

Hvis man tilbereder en hel steg, er denne ulempe til at leve med, hvis
man blot kontrollerer kødets centrumtemperatur.

Ved småkød (stroganof-strimler) skal man påse, at max. temperatur
bliver 66 grader C. Ellers bliver kødet igen hårdt, og kun en
langtidsvarmebehandling kan mørne kødet.
De gamle ovne vil køle ned til omkring 45 grader, før de igen opvarmer
til 66 grader, og så videre.

Et andet problem er varmluftsovne. Jeg har _forsøgt_ at bage et brød i
en ældre udgave af slagsen. Ved indblæsningen blev brødet til koks,
den anden ende forblev rå. Så kend din ovn.

Oksekød mørner ved temperaturer mellem 47 og 66 grader C., så
problemet er kun at indjustere max. temperatur.
Det gøres nemmest ved først at opvarme ovnen (gryden/kogepladen/) til
en højere temperatur - f.eks. 100 grader i et kvarterstid eller to,
for at stabilisere alle komponenter i opstillingen (termostat, låge,
beklædning af ovnrummet o.s.v.).
Herefter sænkes temperaturen gradvis, indtil en max. temperatur er på
det ønskede. Det kræver nogle timer at finde punktet. Men det er
umagen værd.

LIDT bøvlet. Men har man afmærket denne indstilling, så den let kan
genfindes på indstillingsknappen, ja, så ligger der en lækker verden
åben for saftige tilberedelser af selv de dårligste udskæringer.
Og de gode stykker kød giver en fantastisk god oplevelse.

Samme indstilling bruges til opvarmning af pølser, færdigdtegt kød,
varme forretter, varmning af tallerkner o.s.v.

>Det var da en lam, arrogant og ubrugelig kommentar. Er du altid så vrissen?

Altid? Nej. Men det KAN hænde. Egentligt skulle meddelelsen slet ikke
have været sendt, idet jeg vurderede, at den ikke havde noget fagligt
løft at byde på.
Så her gælder den sædvanlige undskyldning: Jeg fik en del mails, som
hurtigt skulle besvares, det blev sengetid, så jeg lukkede computeren,
og svarede "Yes", "OK" o.s.v. til alle promterne. Herved blev mit
udkast altså spredt på hele WWW.
Og så nytter det ikke noget, hvis der går et halvt døgn, før jeg
opdager fadæsen.

Du har taget det i stiv arm, og jeg håber jeg med denne post har gjort
det lidt nemmere for de, som vil eksperimentere lidt.

m.v.h. Emil