scorekager til Sct.Hans
Fra : Kirsten Marker

Dato : 18-06-07 17:40

Jeg har alletiders opskrift på italienske mandelkager/biskuits som er
ganske nemme at lave
og ikke mindst, så er det nigtige scorekager, vi kalder dem Markers
Scorekager..

Bruges til isdesserter og kaffe, hvis i kan gemme dem til samme.

Prøv dem, i vil bliver begejstret og jeres gæster ligeså

250 g mel
250 g sukker
½ tsk bagepulver
kornene fra en halv stang vanilje, (gerne 1 stang vanilje)
2 hele æg
1 æggeblomme
160-170 mandler IKKE SMUTTEDE
2 æggeblommer til pensling

Mel , sukker og bagepulver blandes grundig.,
Æg + blomme kommes i gradvis og der æltes med fingrene til dejen er let og
lind og nogenlunde slipper fingrene.
Mandlerne æltes ind i dejen, der formes til pølser, ca. 3cm tykke, de sættes
på plade på bagepapir .Der bliver 4 på ca. en plades længde af denne
portion.
Der drysses rundhåndet med mel og pensles grundigt med æggeblomme, godt ned
om siderne.
Ja, oven i melet og der bliver noget fedteri, men det er det der giver
smagen.

Bages ca. 20 min ved 180 gr.

Når de er let afkølede, skæres de i snitter og eftertørrer i ovnen ved 150
gr. ca 10 -12 min. afhængig af hvor tørre man vil have dem. Skal opbevares i
lufttæt emballage.

De kan købes dyrt i delikatesse forretninger, men disse er bare helt
uovertrufne.
God fornøjelse!
mvh/km.

Skal opbevares
i absolut tætsluttende emballage

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-06-07 17:53

Kirsten Marker skrev:

> vi kalder dem Markers Scorekager..

Tak for opskriften, vi andre kalder dem bare 'cantucci biscotti':
http://xrl.us/cantucci (kort link til google groups)

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Max

Dato : 18-06-07 19:02

Hej Klaus

> Tak for opskriften, vi andre kalder dem bare 'cantucci biscotti':
> http://xrl.us/cantucci (kort link til google groups)

Ja, tvebakker med mandler :)

Jeg har forøvrigt en opskrift der ligner, den er også en sikker vinder.

Biscotti
250 g. mel
125 g. sukker
125 g. brun farrin
1 tsk. bagepulver
1 stang vanilje
150 g. usmuttede mandler
2 æg
æg til pensling
Rist mandlerne på en tør pande til de er lidt mørkere og lad dem afkøle.
Bland alle de øvrige ingredienser og tilsæt mandlerne.
Ælt dejen hurtigt sammen og form den til 4 pølser ca. 40 cm. lange.
Læg pølserne på en bageplade med bagepapir og tryk pølserne lidt flade og
pensl dem med æg. Bag dem ved 180 grader i ca. 25 min.
Tag dem ud og lad dem afkøle lidt, skær dem herefter op i 5-6 mm.
tykke skiver,disse fordeles på bagepladen og tørres i ovnen en 25-30 min.
ved 150 grader.
--
Mvh Max

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 19-06-07 12:43

On Jun 18, 8:02 pm, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Ja, tvebakker med mandler :)

En klassisk fordanskning, der aldrig går af mode i min bog, er
beskøjter. Det kalder jeg også de kager, som Kirsten prøver at lægge
sit navn til.

Hos mig er tvebakker hvedeboller, der er bagt igen, og så kan spises
med varm mælk, med smør eller knuses til en dejlig rasp.

Tvebak og biskøjt (biscotto) betyder i øvrigt det samme: At det er
bagt to gange.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Max

Dato : 19-06-07 13:15

Hej

> En klassisk fordanskning, der aldrig går af mode i min bog, er
> beskøjter. Det kalder jeg også de kager, som Kirsten prøver at lægge
> sit navn til.

Nu har beskøjter jo intet med kager man har lyst til at spise til kaffen at
gøre :)

--
Mvh Max

Fra : Padre

Dato : 19-06-07 13:39

On 18 Jun., 18:52, Klaus Alexander Seistrup <k...@seistrup.dk> wrote:

> Tak for opskriften, vi andre kalder dem bare 'cantucci biscotti':
> http://xrl.us/cantucci(kort link til google groups)

Jeg har hørt dem omtalt som Biscotti di Prado (og som cantuccini/
cantucci)

--
padre

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 19-06-07 14:18

On 19 Jun., 14:38, Padre <spirito_sa...@yahoo.com> wrote:

> Jeg har hørt dem omtalt som Biscotti di Prado (og som cantuccini/
> cantucci)

I Rom kalder man dem biscotti alle mandorle. Biscotto bruges om alle
former for kiks og småkager. Cantuccini bruges ikke i Rom, men det er
som regel det ord, der står på pakkerne.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 19-06-07 14:19

On 19 Jun., 14:15, "Max" <max_j...@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Nu har beskøjter jo intet med kager man har lyst til at spise til kaffen at
> gøre :)

Nej, og det er i grunden synd for ordet. Sømændende æder alligevel
ikke beskøjter mere, så lad dog folket få ordet tilbage :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Max

Dato : 19-06-07 14:22

Hej Kevin

> Nej, og det er i grunden synd for ordet. Sømændende æder alligevel
> ikke beskøjter mere, så lad dog folket få ordet tilbage :)

Hvis du mener at ordet beskøjter ligger godt i munden, ja
så vil jeg give dig ret, og jeg omdøber gerne mine biscottier
til beskøjter :)

--
Mvh Max