kød på grillen sct. hans?
Fra : Hm

Dato : 17-06-07 14:54

Hej
vi skal være 5 personer, så et par gode forslag til et stk. reelt kød i
kugle grillen ville være dejligt, og gerne med "brugsanvisning"

Hanne / som ikke bryder sid om pøler o.lign.

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-07 21:43

Jeg vil foreslå, at du køber en fornuftig fugl - en frilandskylling med kød
og knogler -

Så renser du den og gnider den med salt og lidt peber -
Tag en dåseøl, hæld en trediedel ud - - i et gals for eksempel - fyld
krydderurter i øllet i dåsen - jeg bruger gerne et par enebær, rosmarin og
hvidløg.

Når du tænder op i grillen, anbringer du kullene i siden og en bakke i
midten - i bakken kan du anbringe nogle kartofler - på risten øverst sætter
du så dåsen med øl og krydderie, anbringer kyllingen over den så den sidder
på dåsen - den skal stå i midten, men i en 57cm kuglegrille kan der stå
3-4kyllinger ryg mod ryg.
Fuld knald på luftindtaget.
Afhængig af kullene skal der suppleres med nogle få briketter - jeg lægger
også af og til lidt timiankviste på kullene for at få lidt aromatisk røg.
Så holder du fingrene fra låget i en god times tid - og kyllingens kulle
være klar - fedtet render af skindet - ned til kartoflerne, der er gode.
Husk at drysse med salt
Kødet i fuglen er saftigt på grund af den fordampede øl.
Du er ikke til pølser, men synes du, at en fugl er for lidt kan du jo tage
to - ellers kunne man banke en flækket mørbrad flad, marinere den i lidt -
vi bruger gerne hvidløg og persille og et par skvætter brændevin.
det steger du så for fuld skru på begge sider mens du skærer fuglen op til
gæsterne - dvs. direkte varme. det bliver hurtigt nok, uden at det bliver
for tørt, hvis du har et halvt øje på det.
Tilbehør efter smag - men altså kartoflerne bliver gode, hvis det fx er
aspargeskartofler, der lige er vendt i lidt smeltet smør og en håndfuld af
de samme krydderurter du anvender til dit kød - kyllingefedtet giver lidt
ekstra smag.

MVH leo

Fra : Hm

Dato : 19-06-07 16:00

"Leo" <fake account> skrev i en meddelelse
> [...]
> de samme krydderurter du anvender til dit kød - kyllingefedtet giver lidt

tusinde tak til Leo, det var en beskrivelse som selv jeg tror jeg kan finde
ud af, og jeg elsker kylling
Hanne