hyldeblomst sirup
Fra : Inger

Dato : 16-06-07 09:37

Her til morgen hørte jeg på P4 om hyldeblomst sirup og synes at det
lyder rigtig lækkert. Men hørte ikke det hele, det var noget med at koge
saften ind. Kan ikke for min død finde noget på P4's hjemmeside, så jeg
tænkte at jeg hellere måtte spørge herinde

Jeg googlede og har fundet frem til to forskellige muligheder. Den ene
siger at man skal koge saften ind med rørsukker, den anden at man bare
skal koge saften ind.
Hvad siger I? Skal der sukker i eller ej? Og hvis ja, hvor meget i
forhold til saften? Det er altid rart at få en opskrift der er afprøvet

Årets første portion hyldeblomst saft er allerede lavet og jeg har
puttet atamon i. Er det okay at koge på, eller skal jeg hellere lave en
ny portion uden atamon at koge sirup på?

Mvh. Inger

Fra : Bo Warming

Dato : 16-06-07 10:53

"Inger" <nomail@me.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Årets første portion hyldeblomst saft er allerede lavet og jeg har puttet
> atamon i. Er det okay at koge på, eller skal jeg hellere lave en ny
Atamon = benzoesyre C6H5COOH er kun nødvendig som konserveringsmiddel hvis
der er sparet på sukkeret som i gamle dage - ikke i sirup

Honning er sirup og hvis bierne kun har hyld så fås DYR hyldsirup men jeg
tror hyldeblomstsirup er hyldelæskedrikkoncentrat som den jeg laver med
sukker og vand 1:1

Fra : Maria de Francis

Dato : 17-06-07 16:09

:
[...]

Jeg vil mene at du kan bruge den du allerede har lavet og så tilføje mere
sukker og evt citron.
Denne her bygger fx videre på allerede tilberedt saft, også med atamon.
http://dr.dk/udeliv/artikler/hyldeblomster.asp

Denne her lyder realistisk til en sirup, selvom jeg ikke har prøvet den,
andre kan mene at der skal mere saft i, op til 1 l :
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=12983

Men uanset hvad, så lyder det som en lækker sag, sådan en gang
hyldeblomstsirup. Held og lykke med det.

Mvh Maria

--
In the end it's all good
If it's not good...It's not the end