kantareller og champignons og rigtig god s~
Fra : Christian Hansen

Dato : 14-06-07 19:55

Hej

På lørdag skal jeg lave en rigtig god sovs med kantareller og
champignons. Sovsen skal matche en oksefiletsteg lavet i ovnen.

Er der nogen, der har en rigtig god og gerne lidt utraditionel opskrift
på en lækker sovs med ovennævnte ingredienser ( -oksefileten forstås :) )

Ellers risikere jeg at forfalde til en standard svampe-flødesovs, som jo
også er ganske udemærket.

Mvh Christian

Fra : Emil

Dato : 15-06-07 23:30

Christian Hansen wrote:

> [...]
>
>Er der nogen, der har en rigtig god og gerne lidt utraditionel opskrift
>på en lækker sovs med ovennævnte ingredienser ( -oksefileten forstås :) )

Brun 4 skivede løg i klaret smør.
Tag løgskiverne fra.
Tilsæt mel, og lav en traditionel brun opbagning (roux). Tilsæt fond
eller suppe, så det bliver en almindelig brun sovs. Kom løgskiverne i
sovsen.
Tilsæt et glas/dåse skivede champignon - eller flere.

Hak rigeligt med persille (incl. stængler) (1 bundt (50 gr.) pr næse
vil passe) groft og kom det i den simrende sovs, sammen med lidt (1
dl.) af den rødvin som skal ledsage maden.
Krydt med 1 laurbærblad, 8 hele peberkorn og 1 teske karry eller
allehånde (giver fylde i smagen).

Skal det blive rigtigt godt, skives også en god håndfuld gulerødder
som kommes i sovsen. De giver sødmen. Skal det gå kvikt, kan der i
stedet tilsmages senere med en teske alm. sukker.

Ovenstående simrer en timestid, og kan herefter godt afkøles og
anbringes i køleskab.

Før sovsen skal bruges, bringes den igen til at simre, og der
tilsættes en håndfuld persille, samt én (og kun én) af de følgende
varianter:

* 4 stilke bladselleri, knuste (standard) eller
* 1 håndfuld grofthakket kørvel (fin til kantereller) eller
* 1 bundt friskt fransk esdragon (god til blandede svampe - min
favorit) eller
* 1 stjerneanis, knust (god til vilde svampe).

Sovsen simrer igen i en timestid og sies, tilsmages med meget lidt
salt og holdes varm. Tilsæt den affedtede kødsaft fra stegen lige før
serveringen.
Fryseegnet, så lav bare en kæmpeportiom, evt. uden sidste
tilsmagning.

---oooOooo---

Umiddelbart før serveringen, svitses kanteraller og champignon i meget
hedt klaret smør (de skal ristes, ikke koges) i et minut eller to, og
drysses på portionernes sovs. Rist i små portioner, så varmen
bibeholdes.

Husk også at ledsage med noget sprødt (franske kartofler, pommes
frites, flutes), farver (tomater, pebre, franske ærter), sødt
(ribsgelé, karamelstriber over oksefiléen), surt og salt.
Det salte kan være rød kaviar(t) direkte på filéen - DET tager kegler!
Og det smager virkeligt godt.

m.v.h. Emil

Fra : Christian Hansen

Dato : 16-06-07 22:44

Hej Emil

Tak for dit forslag. Jeg lavede en sovs efter din forskrift og
resultatet var fantastisk :)

Jeg havde faktisk tænkt på en brun sovs selv, men ikke forfulgt tanken -
jeg er alt for vant til at svampe kommer i fløde :)

Mvh Christian, som er pænt mæt!