chili
Fra : Battlefield's

Dato : 14-06-07 13:47

Hej
Vi har købt en lille chiliplante, den hedder Apache.
En søgning på Google siger at den er meget stærk.
Er der nogle gode ideer til hvad vi kan bruge den til?
Hilsen Vibeke

Fra : Bjarne K.

Dato : 14-06-07 14:02

"Battlefield's" <battlefield@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> En søgning på Google siger at den er meget stærk.
> Er der nogle gode ideer til hvad vi kan bruge den til?

Det er min erfaring at de chili planter man har stående derhjemme ikke giver
vildt stærke afgrøder. (Måske jeg har gjort noget forkert).
Husk nu at lade dem hænge indtil de er modne (er blevet helt røde).

I kunne lave en fersk salsa (se evetuelt opskrift under tråden koriander),en
tilberedt salsa, chutney (f.eks mango el. æble), chiliketchup eller bare
bruge den i alm madlavning. Klasikkeren er selvf. den "danske" chile con
carne, men der findes også en Texmex udgave (uden tomat, og med oksesmåkød
istedet for hak).

Bjarne K.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 14-06-07 14:18

"Bjarne K." <nej@niet.ne> skrev i en meddelelse

> [...]
> giver vildt stærke afgrøder. (Måske jeg har gjort noget forkert).
> Husk nu at lade dem hænge indtil de er modne (er blevet helt røde).

Nåe, jeg kunne nu godt lide at se dig spise en af vores hjemmedyrkede.

Steen.

Fra : Bjarne K.

Dato : 14-06-07 14:44

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> wrote in message

> Nåe, jeg kunne nu godt lide at se dig spise en af vores hjemmedyrkede.
>
> Steen.

Ja mine planter har nok ikke haft optimale forhold. (en sydvendt
vindueskarm). Det var en art der hedder rocoto, der nok plejer at være
stærke, men hos mig var der ikke meget riv.

Jeg er normalt vild med at sidde og svede over en chilieret, men det kan
også blive for stærkt. Fik engang en hjemmedyrket chili af min tidligere
Vietnamesiske nabo, og den var der godt nok ild i, så det kan selvf. lade
sig gøre.

Bjarne K.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 14-06-07 17:52

> [...]
> Vietnamesiske nabo, og den var der godt nok ild i, så det kan selvf. lade

Nå så kan det være at det er den samme sort. Vores stammer også fra nogen
viatnamesere der har medbragt frø til Danmark, men de kalder den for "
Fransk Chilli "

Steen.

Fra : Kim Schulz

Dato : 14-06-07 17:38

On Thu, 14 Jun 2007 15:18:02 +0200
"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> wrote:

[snip]
> Nåe, jeg kunne nu godt lide at se dig spise en af vores
> hjemmedyrkede.

Generelt så siger man at chilier dyrket på disse breddegrader giver
frugter hvor der kun er ca 70-80% capcaisin i forhold til
oprindelsesstedet. Det kan skam også være ganske stærkt, men for mange
sorter betyder det at de smager mest af peberfrugt.

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Kim Schulz

Dato : 14-06-07 18:03

On Thu, 14 Jun 2007 18:51:50 +0200
> [...]
> Nå så kan det være at det er den samme sort. Vores stammer også fra
> nogen viatnamesere der har medbragt frø til Danmark, men de kalder

Det er nok ikke så sandsynligt. Der findes flere tusinde chilisorter
hvoraf mange ligner hinanden rigtigt meget (eller er krydsninger af
hinanden)