ismaskine til hjemmebrug
Fra : (-Peter-)

Dato : 12-06-07 15:59

hej..

har hørt om ismaskiner til hjemmebrug... nogen der har erfaringer med
sådanne, og ved hvad de koster og hvor de kan købes?

mvh
peter

Fra : padre

Dato : 12-06-07 22:03

>har hørt om ismaskiner til hjemmebrug... nogen der har erfaringer med
>sådanne, og ved hvad de koster og hvor de kan købes?

Jeg går ud fra at du mener dem med elektrisk fryser, og ikke dem med et
frostelement, som skal afkøles i en fryser.

Jeg så en en Illums Bolighus for nogle måneder siden, jeg mener det var
Simacen, som du kan se med linket nedenfor. den kostede vist omtrent 3000

Jeg har selv gaggiaen. Der medfølger en ekstra skål, som man kan lave is is,
og så tage ud, hvorefter man skulle kunne lave i i den skål, som er
fastmonteret i maskinen.

Desværre er det sådan, at den ekstra skål ikke passer fuldstændig i den
fastmonterede skål. Det er ikke på grund af nogen fejl, det er fordi
maskinen er lavet sådan, og for at bruge den ekstra skål skal man derfor
hælde en smule vand iblandet sprit ned i den fastmonterede skål, før man
sætter den ekstra skål i. Vandet med sprit kompenserer så for afstanden
mellem de to skåle, og fungerer som kuldeleder. Det betyder imidlertid at
for at kunne bruge den fastmonterede skål efterfølgende, skal man først
rense den for spritvandet. Ægte italiensk design, med andre ord.
Jeg så i sin tid på en electrolux, som jeg tror er identisk med simac'en -
der medfulgte også en ekstra skål, men den passede meget fint i den
fastmonterede skål, så der tror jeg ikke "spritvands tricket" var
nødvendigt. I hvert fald ville jeg, hvis jeg skulle købe en ny maskine i
dag, sikre mig, at den ikke havde den gene.

Ellers er jeg meget tilfreds med gaggiaen, den laver ca. 1,3 liter is på ½
time-45 minutter alt efter væskens temperatur.

http://www.bella-italia.com/cgi-bin/SoftCart.exe/gondola/icecream/gaggiasimac.shtml?L+gondola+hnxp1309+1181704689

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 12-06-07 22:59

On 12 Jun., 23:02, "padre" <spirito_sa...@pants.yahoo.com> wrote:

> Ellers er jeg meget tilfreds med gaggiaen, den laver ca. 1,3 liter is på ½
> time-45 minutter alt efter væskens temperatur.

Det samme gør min Simac med aftagelig skål (ekstra kan købes). Den
koster ganske rigtigt omkring 3000 herhjemme, mens prisen i Italien er
omtrent halvdelen. Hvis man lige får sig en espressomaskine med i
baggagerummet også, er turen mere end betalt.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang, der skal til Toscana om 14 dage

Fra : Padre

Dato : 13-06-07 07:43

On 12 Jun., 23:59, edelv...@gmail.com wrote:

> [...]
> omtrent halvdelen. Hvis man lige får sig en espressomaskine med i
> baggagerummet også, er turen mere end betalt.

Passer den ekstra skål i din simac sådan at man ikke skal lave det der
spritvandstrick?

--
padre

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 13-06-07 09:55

On 13 Jun., 08:42, Padre <spirito_sa...@yahoo.com> wrote:

> Passer den ekstra skål i din simac sådan at man ikke skal lave det der
> spritvandstrick?

Ja. Der er ikke andre skåle. Skålen er simpelthen løs, og maskinen kan
ikke bruges, hvis den ikke er sat i. Og så kan man købe ekstra af dem,
hvis man vil kunne lave flere portioner lige efter hinanden.
Personligt har jeg ikke meget brug for det, fordi jeg sædvanligvis
alligevel hælder min is om til andre beholdere, når den er færdigrørt.
Men muligheden er der.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Padre

Dato : 13-06-07 10:15

On 13 Jun., 10:55, edelv...@gmail.com wrote:

> [...]
> Personligt har jeg ikke meget brug for det, fordi jeg sædvanligvis
> alligevel hælder min is om til andre beholdere, når den er færdigrørt.

Smart. Gaggiaen er som sagt ikke så praktisk på det punkt, så jeg er
nødt til at standse maskinen og rense den mellem hver portion is, hvis
jeg vil lave forskellige smagsvarianter.

--
padre

Fra : (-Peter-)

Dato : 13-06-07 12:03

Hej igen allesammen..

Først og fremmest tak for svarene..

Dog havde jeg mere tænkt på en "uprofessionel maskine" i første omgang
- og vil umiddelbart højest give 500 kr..

Er der nogen der har erfaringer i denne klasse?

/Peter

Fra : Thomas

Dato : 13-06-07 12:41

Hej Peter

Jeg har selv en Krups, hvor man skal sætte skålen i fryseren et døgn i
forvejen. Så kan man lave én liter af gangen.

I jagten på et link så jeg at der var mange andre modeller til priser
fra 300,-, men jeg kan varmt anbefale Krups'en

http://kortlink.dk/3xra

Thomas

Fra : (-Peter-)

Dato : 13-06-07 13:16

On 13 Jun., 13:41, Thomas <thomassaxt...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> I jagten på et link så jeg at der var mange andre modeller til priser
> fra 300,-, men jeg kan varmt anbefale Krups'en

okay... mange tak for tippet.. men hvad er det for et link - virker
umiddelbart ikke... hvad er modellen du omtaler? og hvor lang tid er
den om at lave en portion is?

mvh
peter

Fra : Max

Dato : 13-06-07 15:18

Hej (-Peter-)

> okay... mange tak for tippet.. men hvad er det for et link - virker
> umiddelbart ikke... hvad er modellen du omtaler? og hvor lang tid er
> den om at lave en portion is?

Jeg har også sådan en hvor man putter skålen i fryseren først.
Det er en Kenwood
http://www.amazon.co.uk/Kenwood-IM200-litre-cream-maker/dp/B0000C78PZ

Jeg købte den på et flytteloppemarkede for 50 kr. dem havde aldrig
været brugt. Den laver fint is, det tager vel 15 minutter at lave noget
lækkert is til vafler og pandekager. En god detalje ved at skålen tages
op af fryseren er at isen kan stå længe på bordet i den selv i 30 graders
varme uden at smelte, skålen kan faktisk bruges til mange køleopgaver
i sommervarmen.

--
Mvh Max

Fra : (-Peter-)

Dato : 13-06-07 15:29

On 13 Jun., 16:17, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> [...]
> op af fryseren er at isen kan stå længe på bordet i den selv i 30 graders
> varme uden at smelte, skålen kan faktisk bruges til mange køleopgaver

Okay... tak for tippet...

hvor stor er det du kalder "skålen" som skal i fryseren?

synes jeg har set andre kun skal have en "disk" i fryseren..

mvh
Peter

Fra : Max

Dato : 13-06-07 16:18

Hej (-Peter-)

> hvor stor er det du kalder "skålen" som skal i fryseren?

Det er hele den nederste del af maskinen, skålen er vel
20 cm. i diameter og 15 cm. høj.

--
Mvh Max

Fra : (-Peter-)

Dato : 13-06-07 16:21

On 13 Jun., 17:18, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej (-Peter-)

> Det er hele den nederste del af maskinen, skålen er vel
> 20 cm. i diameter og 15 cm. høj.
>
> --
> Mvh Max

okay... så er den nok for stor til min fryser... øv øv..

men ellers tak for tippet...

/Peter

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 13-06-07 16:46

(-Peter-) skrev:

> okay... så er den nok for stor til min fryser... øv øv..

Findes der i det hele taget ismaskiner i den billige
ende, som ikke kræver at en skål lægges i fryseren?

Det kan være du skal have fat i salt/is-metoden

--
Jens Axel Søgaard

Fra : (-Peter-)

Dato : 13-06-07 16:54

On 13 Jun., 17:46, Jens Axel Søgaard <use...@soegaard.net> wrote:
> Findes der i det hele taget ismaskiner i den billige
> ende, som ikke kræver at en skål lægges i fryseren?

Ja... synes jeg at jeg har set... som jeg skriver mener jeg disse
skulle have en "disk" der skulle i fryseren, hvilket jeg formoder er
betydeligt mindre end selve skålen blandingen laves i...

mvh
peter

Fra : Anette

Dato : 15-06-07 00:39

"(-Peter-)" <garfieldpbj@gmail.com> On 13 Jun., 17:46, Jens Axel Søgaard
<use...@soegaard.net> wrote:
> [...]

skulle have en "disk" der skulle i fryseren, hvilket jeg formoder er
betydeligt mindre end selve skålen blandingen laves i...

---
Til gengæld er den også længere tid om at fryse isen. Min Phillips maskine
har sådan en tingest - og jeg synes ikke, maskinen er videre god.

Anette

Fra : Maria de Francis

Dato : 15-06-07 09:15

"Anette" <asin@notthisway.no> skrev i en meddelelse

Snip

: Til gengæld er den også længere tid om at fryse isen. Min Phillips maskine
: har sådan en tingest - og jeg synes ikke, maskinen er videre god.

Alt for lang tid om at fryse ind igen. jeg har også haft en.
Den lavede for små portioner, der til gengæld smagte skønt.
Og det er netop det sidste, der kan minde mig om at jeg vil have een stor
maskine, der ikke har et element, der skal indfryses først.

Mvh Maria

--
In the end it's all good
If it's not good...It's not the end

Fra : Padre

Dato : 15-06-07 07:25

On 15 Jun., 01:38, "Anette" <a...@notthisway.no> wrote:

> Til gengæld er den også længere tid om at fryse isen. Min Phillips maskine
> har sådan en tingest - og jeg synes ikke, maskinen er videre god.

Jeg har også haft sådan en - den var så elendig, at jeg købte
gaggiaen.

Hvis man hældte mere end 3/4 liter i den, og hvis det, man hældte i,
ikke var *rigtig* koldt, kunne den ikke fryse det.

--
padre

Fra : (-Peter-)

Dato : 15-06-07 11:51

On 15 Jun., 10:14, "Maria de Francis" <maria-de-fran...@slet-white-
magic.dk> wrote:
> [...]
> Og det er netop det sidste, der kan minde mig om at jeg vil have een stor
> maskine, der ikke har et element, der skal indfryses først.

okay... men nu er det sådan at den kun skal lave is til mig og min
kæreste, dvs. små portioner, og regner ikke med at "lave is til
fryseren", men spise det hele med det samme..

er det så ikke end udmærket investering..?

/peter

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 15-06-07 13:00

(-Peter-) skrev:

> okay... men nu er det sådan at den kun skal lave is til mig og min
> kæreste, dvs. små portioner, og regner ikke med at "lave is til
> fryseren", men spise det hele med det samme..
>
> er det så ikke end udmærket investering..?

Man får et godt overblik over de forskellige typer på Amazon:

<http://www.amazon.co.uk/s/ref=/026-9836799-8134838?keywords=ice+machine&rs=3147411&page=1&rh=i%3Aaps%2Ck%3Aice+machine%2Ci%3Akitchen%2Cn%3A3147411&sort=price>

Nummer to (Rival Ice Cream Maker) har en skive. Kunderne kommer
til samme konklusion som os: fordelen er at skiven er nem at
have i fryseren, ulempen er at den er lang tid om at fryse isen.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Maria de Francis

Dato : 15-06-07 19:45

"(-Peter-)" <garfieldpbj@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

:fryseren", men spise det hele med det samme..

:er det så ikke end udmærket investering..?

Jo, det er det vel egentligt, jeg ville bare godt kunne lave mere end een
slags, og hvis der er flere end to kommer den lidt til kort, for isen er for
god til at kunne nøjes
Måske hvis du har plads til flere fryseelementer, man kan muligvis købe dem
løse.

Mvh Maria

Fra : Anette

Dato : 16-06-07 10:33

magic.dk> wrote:
> [...]

fryseren", men spise det hele med det samme..

er det så ikke end udmærket investering..?

NEJ! Jeg vil tro at I forsøger et par gange, og så bliver I trætte af det...
det er dræbende at vente på det fryser...... men bare bliver tynd softice..
Brug pengene på god kvalitets is istedet

Anette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-06-07 13:04

On 15 Jun., 14:00, Jens Axel Søgaard <use...@soegaard.net> wrote:

> [...]
> til samme konklusion som os: fordelen er at skiven er nem at
> have i fryseren, ulempen er at den er lang tid om at fryse isen.

Der er vel også måden jeg så på et BBC eller Discovery program med
kemi i mad.
Han lavede 5 liter is på få sekunder med flydende kvælstof

--
Christian......http://www.yee-haw.dk - Ønskes:
- En ny forbindelse over Randers Fjord

Fra : (-Peter-)

Dato : 15-06-07 13:18

> [...]
>
> --
> Jens Axel Søgaard- Skjul tekst i anførselstegn -

Tak... ser på det... man hvad siger du til det når jeg kun skal lave
is til to personer pr gang... er det så ikke ok?

/peter

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 15-06-07 14:02

(-Peter-) skrev:

> Tak... ser på det... man hvad siger du til det når jeg kun skal lave
> is til to personer pr gang... er det så ikke ok?

Tjah - jeg er startet i omvendt rækkefølge. Jeg har lige købt bogen
"Perfect Scoop" (*særdeles* anbefalelsesværdig) og overvejer stadig,
hvilken ismaskine, jeg skal investere i. Jeg har heldigvis plads
nok i fryseren, så jeg køber sikkert en af skål-modellerne.

<http://www.amazon.co.uk/Perfect-Scoop-Sorbets-Granitas-Accessories/dp/1580088082/ref=pd_bbs_sr_1/026-9836799-8134838?ie=UTF8&s=books&qid=1181912403&sr=8-1>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : (-Peter-)

Dato : 15-06-07 14:23

On 15 Jun., 15:02, Jens Axel Søgaard <use...@soegaard.net> wrote:

> [...]
> hvilken ismaskine, jeg skal investere i. Jeg har heldigvis plads
> nok i fryseren, så jeg køber sikkert en af skål-modellerne.

Okay.. tak for tippet.. ser lige på bogen..

mvh
Peter

Ps. til andre i gruppen hører jeg meget gerne yderligere kommentarer..

Fra : (-Peter-)

Dato : 15-06-07 20:19

On 15 Jun., 20:45, "Maria de Francis" <maria-de-fran...@slet-white-
magic.dk> wrote:

> [...]
> god til at kunne nøjes
> Måske hvis du har plads til flere fryseelementer, man kan muligvis købe dem

Tak for svaret...

Ja... har hørt om man kan købe flere elementer til philips'...

Men generelt er min opfattelse at iskvaliteten er ok i de billige
maskiner...

Er dette ikke korrekt?

For tid (dvs de MAX 30 minutter det ekstra tager) har jeg, og som sagt
ikke behov (endnu) for at lave mere end en slags is og kun til to
personer... Så kan der jo altid blive investeret i en dyrere "fryser-
model" senere..

mvh
peter

Fra : Maria de Francis

Dato : 15-06-07 22:11

[...]

Jeg synes bestemt ikke der var noget i vejen med iskvaliteten, da jeg havde
en af den slags, du efterspørger, kun kvantiteten
Og så kan I jo også efterprøve om det overhovedet er dig/jer at lave
hjemmelavet is. For de andre er lidt af en investering, som jeg selv helt
sikkert må ha' engang......snart

Mvh Maria

Fra : (-Peter-)

Dato : 16-06-07 15:11

Så har jeg været ude og handle...

Blev til en philips hr 2304 - til 599...

Så må jeg bare vente ca. 18 timer og prøve at se hvad jeg kan få
lavet... :)

Mvh
Peter

Fra : (-Peter-)

Dato : 17-06-07 21:53

Hej..

Har nu prøvet maskinen med flg. opskrift:

http://ismaskinen.dk/print.asp?id=2

Fik kun lavet en "softicemasse"... hvor hård is plejer I at kunne
lave?

Mvh
Peter

Fra : Anette

Dato : 18-06-07 17:59

[...]

----
Samme, derfor frarådede jeg den... :-/

Anette

Fra : Maria de Francis

Dato : 18-06-07 22:51

Hej..

Har nu prøvet maskinen med flg. opskrift:

http://ismaskinen.dk/print.asp?id=2

Fik kun lavet en "softicemasse"... hvor hård is plejer I at kunne
lave?

Jeg mindes ikke at det var altfor blødt, men rigtigt, heller ikke
dybfrossent. Jeg mener at jeg kunne forme det til kugler, men også at jeg
gav det lidt tid i fryseren bagefter nogle gange. Hvad synes du om smagen
så?

Mvh Maria

Fra : Max

Dato : 20-06-07 09:26

Hej Maria

> Fik kun lavet en "softicemasse"... hvor hård is plejer I at kunne
> lave?

Så hård at det kun kan skrabes ud.

--
Mvh Max

Fra : Maria de Francis

Dato : 20-06-07 22:47

: Hej Maria
:
: > Fik kun lavet en "softicemasse"... hvor hård is plejer I at kunne
: > lave?
:
: Så hård at det kun kan skrabes ud.

Ja, og det var så et glimrende eksempel på at min citatinstilling ikke
virkede på det indlæg, for det var kun den nederste del, der var mit. Bruger
en outlook express, men må hellere snart have sat agenten op.
Beklager fejlen.

Mvh Maria

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 20-06-07 09:09

(-Peter-) skrev:
> Har nu prøvet maskinen med flg. opskrift:
>
> http://ismaskinen.dk/print.asp?id=2
>
> Fik kun lavet en "softicemasse"... hvor hård is plejer I at kunne
> lave?

Kølede du ismassen (i køleskab) ned før du kom den i maskinen?

--
Jens Axel Søgaard

Fra : (-Peter-)

Dato : 19-06-07 12:15

On 18 Jun., 23:50, "Maria de Francis" <maria-de-fran...@slet-white-
magic.dk> wrote:
> [...]
> gav det lidt tid i fryseren bagefter nogle gange. Hvad synes du om smagen

Hej...

Smagen er meget god.. Og strukturen er fin... Altså udover den er
blød...

Men har læst lidt om at både for meget fløde og sukker skulle give
længere fryse tid...

Så vil prøve at finde en opskrift primært baseret på mælk (hvis det er
muligt)...

Har nogen en god opskrift til dette formål?

Mvh - og tak for kommentarerne
Peter

Fra : Maria de Francis

Dato : 19-06-07 22:34

[...]

Jeg havde et hæfte til min maskine, men hvor det lige er blevet af....
Men jeg så et par stykker, jeg godt vil prøve af selv herinde:
http://gomorgen.tv2.dk/opskrifter/search.php?category=Den+s%F8de+tand_Is&program=-1&x=14&y=10

Mvh Maria

Fra : (-Peter-)

Dato : 21-06-07 12:41

On 20 Jun., 10:26, "Max" <max_j...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej Maria

> Så hård at det kun kan skrabes ud.
>
> --
> Mvh Max

Okay... køler du massen? og er det nøjagtigt samme model som min, og
hvor store portioner plejer du at lave?

/peter

Fra : (-Peter-)

Dato : 21-06-07 12:41

On 20 Jun., 10:09, Jens Axel Søgaard <use...@soegaard.net> wrote:

> Kølede du ismassen (i køleskab) ned før du kom den i maskinen?
>
> --
> Jens Axel Søgaard

nej... men brugte kold fløde og mælk... men er måske ikke nok..?

/peter

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 21-06-07 21:13

(-Peter-) skrev:

> nej... men brugte kold fløde og mælk... men er måske ikke nok..?

Tjah - prøv om det hjælper.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : noone

Dato : 21-06-07 23:03

Jeg plejer at stille ismassen i fryseren indtil den når ned omkring 0°C. Så
skal ismaskinen kun fryse den resten af vejen. Isen fra min ismaskine
bliver ikke stenhård, men betydeligt mere fast end softice.

noone

Fra : (-Peter-)

Dato : 21-06-07 21:55

On 21 Jun., 22:12, Jens Axel Søgaard <use...@soegaard.net> wrote:

> Tjah - prøv om det hjælper.
>
> --
> Jens Axel Søgaard

Ja... har jeg også tænkt mig... Ville bare gerne høre hvad andre har
af erfaringer... :)

/Peter