Anmeldelse af Michelin restaurant.
Fra : tofran

Dato : 12-06-07 09:13

Hej,

Jeg og nogle venner har snakket om at besøge en af de få restauranter
med Michelin stjerner her i Københavnsområdet blandt andet Restaurant
Noma (**), Søllerød Kro (*).

Da prisen er rimelig pebret, søger jeg derfor anmeldelser fra folk som
har spist eller hørt fra venner og bekendte som har gjort det.

Det vi gerne vil hører er om det virkelig er en oplevelse værd til den
pris de sætter eller er Michelin stjerner bare en smart påfund, i så
fald hvilket alternativ kan anbefales i stedet.

Er det gourmet oplevelsen man går efter og bliver man mæt ?? Vi har
før været op hos Ålsgård ved Helsingør til en middag pr. kurvert til
1000 kr. med 10 retter. Men det var så små retter at vi aldrig blev
mætte. Hvis Michelin restauranterne har det samme koncept (små men
godt), er det måske ikke det vi skal satse på. Det skal lige siges at
vi var en blanding af både kvinder/mænd med forskellige appetit, men
ingen blev mætte.

Hvis der er andre der kan anbefale alternative restauranter uden
Michelin stjerner, vil vi da gerne hører om dem også.

Mvh
Tom Frank

Fra : Morten S Hansen

Dato : 12-06-07 11:16

tofran skrev:
> [...]
>
> Hvis der er andre der kan anbefale alternative restauranter uden
> Michelin stjerner, vil vi da gerne hører om dem også.

Prøv at kigge forbi www.mitkbh.dk - der anmelder almindelige mennesker
alt fra parker og bydele til restauranter og museer i københavnsområdet.

/morten

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 12-06-07 13:02

tofran <tofran@gmail.com> wrote in news:1181635965.490038.265950
@d30g2000prg.googlegroups.com:

> Er det gourmet oplevelsen man går efter og bliver man mæt ??

Hvis mæthed er et succes kriterie ville jeg nok kigge efter noget andet end
gourmet restauranter.

Som du selv beskriver kan man sagtens få serveret 10 smagsoplevelser uden
at blive mæt. Og det er netop hvad man skal forvente på en gourmet
restaurant:

Smagsoplevelser.

Men der findes da masser af gode spisesteder hvor man både bliver mæt OG
får serveret god veltillavet mad, der også er lidt anderledes.

Fra : -V-

Dato : 12-06-07 13:40

On Jun 12, 10:12 am, tofran <tof...@gmail.com> wrote:
> Hej,
>
> Jeg og nogle venner har snakket om at besøge en af de få restauranter
> med Michelin stjerner her i Københavnsområdet blandt andet Restaurant
> Noma (**), Søllerød Kro (*).

En af de få?
Københavnsområdet har 9 restauranter med tilsammen 10 stjerner,
hvilket gør den til en af de europæiske hovedstæder med flest
stjernerestauranter pr. indbygger.

> [...]
> før været op hos Ålsgård ved Helsingør til en middag pr. kurvert til
> 1000 kr. med 10 retter. Men det var så små retter at vi aldrig blev

Er det Jan Hurtigkarl, du snakker om? Hans portioner er ganske rigtigt
ikke specielt store, men dog langtfra tidligere tiders minimale
portioner.
Jeg erindrer ikke at vi var specielt sultne, da vi gik derfra.

> Hvis der er andre der kan anbefale alternative restauranter uden
> Michelin stjerner, vil vi da gerne hører om dem også.

Luns, Restaurationen, Godt, Sapor....

-V-

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 12-06-07 14:51

Jeg har for nyligt spist på en trestjernet, "The Fat Duck" i London og vores
egen 2stjernede noma. Begge steder var fremragende, og kun marginaler gjorde
forskellen. Noma er en super oplevelse og det er da fuldstændig ligemeget om
man bliver mæt. Det er ikke derfor man spiser sådan et sted. Men jeg fik
rigeligt, uagtet at kød kun udgjorde en meget beskeden del af menuen. Jeg
kan også varmt anbefale Ensemble, FormelB, Søllerød kro og Luns.

Anders

Fra : Gainsbourg

Dato : 12-06-07 15:09

>Jeg og nogle venner har snakket om at besøge en af de få restauranter
>med Michelin stjerner her i Københavnsområdet blandt andet Restaurant
>Noma (**), Søllerød Kro (*).

København er altså een af de byer med flest michelinstjerner pr. indbygger,
i verden - så der er sørme rigtig mange at vælge i mellem. København er
simpelthen bare _stedet_ at gå ud at spise lige pt.

> [...]

>pris de sætter eller er Michelin stjerner bare en smart påfund, i så
>fald hvilket alternativ kan anbefales i stedet.

Mange af stederne er madoplevelser for livet og bestemt pengene værd i
forhold til kvaliteten - om det så lige er det madkoncept den enkelte tænder
på, er jo subjektivt.

> [...]
>godt), er det måske ikke det vi skal satse på. Det skal lige siges at
>vi var en blanding af både kvinder/mænd med forskellige appetit, men

Vi har godt nok aldrig oplevet ikke at være mætte efter et måltid på en
michelin-restaurant, snarere tværtimod. Men vi kommer også mest på de "nye"
inner city restauranter og ikke så meget ude i provinsen.

>Hvis der er andre der kan anbefale alternative restauranter uden
>Michelin stjerner, vil vi da gerne hører om dem også.

Copenhagen Food Companys 3 super restauranter, Le Trois Cochons, Cofoco og
Auberge er bestemt anbefalelsesværdige og en fin kvalitet til prisen, selvom
de selvfølgelig ikke er i den topklasse man kan forvente af
stjernerestauranterne.

http://www.cofoco.dk/les_menu.asp 3 retter for 250 kr
http://www.cofoco.dk/res_menu.asp 3 retter for 250 kr
http://www.cofoco.dk/auberge_menu.asp 6 retter for 450 kr.

Kokkeriet har mistet sin stjerne for nylig, men er et fantastisk sted og får
den sikkert igen næste gang. Lidt "skævt" og meget innovativt i sin
madfortolkning synes jeg. Dyrt, men godt.
http://www.kokkeriet.dk/

Hvis det skal være verdensklasse:

MR er pt. noget af det bedste i København. Hvis I bare skal ud eet sted, så
vælg dét.
http://www.mr-restaurant.dk/site.jsp

Noma er fantastisk og bestemt pengene værd, men efter de blev rated som
verdenens 13. bedste restaurant, er de fuldt booket mange måneder ud i
fremtiden - til september tror jeg. Det er dog tit muligt at få et
afbudsbord på dagen.
http://www.noma.dk/

Formel B - også et super sted.
http://www.formel-b.dk/

Ensemble plejede at være min absolutte yndlingsrestaurant dengang den havde
2 stjerner, men jeg har ikke spist der i nogen tid og i mellemtiden har den
skiftet ejer og kok og mistet den ene stjerne.
http://www.restaurantensemble.dk/bestil_bord.html

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Thomas Jeppesen

Dato : 12-06-07 20:17

Jeg så et program på DK4 om danske mesterkokke - http://mesterkokke.dk4.dk/
udmærket serie - det første afsnit omhandlede René Redzepi på Noma. Jeg
kunne sagtens følge nogle af hans idéer og konceptet - udviklet i samarbejde
med Claus Meyer - virkede også meget fornuftigt - og de levede 100% op til
det. Jeg synes dog, at retterne var MEGET specielle, og jeg tror at man skal
hellige sig idéerne for at få en rigtig god oplevelse.

Personligt har jeg brugt Den Danske Spiseguide meget som udgangspunkt for
besøg rundt omkring i landet - INGEN af toprestauranterne (Kong Hans, The
Paul, Falsled Kro, Munkebo Kro, Fakkelgården, Mortens Kro, Henne Kirkeby Kro
og Ruths Gourmet) har skuffet, og jeg er aldrig nogensinde gået sulten i
seng - tværtimod! (hvorvidt nogle af de nævnte har Michelin-stjerner kan jeg
ikke svare på).

Hvis man ved bare lidt om madlavning på højere niveau, så ved man også, at
det kræver meget tid og gode råvarer at lave den mad der bliver serveret -
set i det lys er priserne under ingen omstændigheder urimelige. Alt er jo på
et noget andet niveau end den lokale kro med biksemad og frikadeller på
menuen (hvilket nu også smager godt) - ikke kun maden er speciel - på en
toprestaurant som de nævnte har tjenerne sjældent ret mange gæster de skal
betjene, og de ved for alvor hvad de har med at gøre = super men diskret
betjening, hvilket efter min mening også er ekstremt vigtigt for et godt
besøg - og det koster også en del - se det som en helhed!

Mit næste besøg går til Molskroen - vi skal fejre vores 1 års bryllupsdag -
men fruen ved det ikke - og hun læser ikke med her! Molskroen blev, af Den
Danske Spiseguide, kåret som Årets Restaurant 2006 med en køkkenchef på kun
26 år - det er sgu da imponerende.

God fornøjelse, men pas på du ikke bliver bidt af det - det koster en formue
når man ikke er så heldig at have et firmakort

Mvh
Thomas Jeppesen

Fra : Brian

Dato : 13-06-07 22:25

Nu er det nævnt rigtig mange gode restaurenter...
Men jeg syntes heller ikke Paustian er til at overse i denne sammenhæng..
Supergodt sted.. klart en oplevelse

http://www.restaurantpaustian.dk/

/Brian

Fra : Brian

Dato : 13-06-07 22:31

(selvom den vist ingen M* har)

Fra : Henrik

Dato : 14-06-07 14:11

http://ibyen.dk/restauranter/kokkehuer-dyrt/article82527.ece

evt. søg på Michelin så får en listning af de "få" øvrige restauranter