Fiskehejre.
Fra : Elmer Fjort

Dato : 09-07-07 11:57

vi har en lille havedam, med nogle koikarper.
Desværre lader det til at en fiskehejre har fået kig på den.
Inden for 14 dage har vi mistet en ganske stor guldfisk og en endnu større
koikarpe. Ærgeligt, men vi kan ikke gøre så meget, da den tilsyneladende
kommer
meget tidligt om morgenen.
Hvad gør I andre ved problemmet??
Vi har en del åkander i bassinet, netop for at fiskene kan få noget skjul,
men det er tilsyneladende ikke nok.
Har set at man kan få en som sprøjter vand, efter hejren, men da haven ikke
er så stor, vil vi andre også blive våde
når vi bevæger os i haven.

Elmer

Fra : Martin Bak

Dato : 09-07-07 12:04

"Elmer Fjort" <Whoknows@Whocares.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Har set at man kan få en som sprøjter vand, efter hejren, men da haven
> ikke er så stor, vil vi andre også blive våde

Rionet, klodset op så det ligger lige under vanspejlet. Så kan hejren ikke
gå rundt i bassinet.

Martin

Fra : Ralph

Dato : 09-07-07 12:28

> Rionet, klodset op så det ligger lige under vanspejlet. Så kan hejren ikke
> gå rundt i bassinet.

Og børn kan heller ikke drukne hvis de skulle falde i.

--
Ralph

Fra : Max

Dato : 09-07-07 13:06

Hej Ralph

> Og børn kan heller ikke drukne hvis de skulle falde i.

Jo da, det sidder jo under vandspejlet.

--
Mvh Max

Fra : Ralph

Dato : 09-07-07 16:58

> Jo da, det sidder jo under vandspejlet.

Vel ikke så langt under, havde en kollega engang der børnesikrede sit bassin
med netop Roinet, hans søn faldt i flere gange uden andre konsekvenser end
vådhed.

--
Ralph

Fra : Max

Dato : 09-07-07 17:12

Hej Ralph

> Vel ikke så langt under, havde en kollega engang der børnesikrede sit
> bassin med netop Roinet, hans søn faldt i flere gange uden andre
> konsekvenser end vådhed.

Børn kan jo drukne i en dyb tallerken, så der skal ikke meget
vand til. Hvis man ikke lære sine børn at omgås med vand, ja
så risikere man at de går så meget i panik hvis de falder forover
i en vandpyt at de ikke sanser at rejse sig op. Jeg hørte engang
at de fleste små børn faktisk drukner i vand der er under 20
cm dybt.

--
Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-07-07 18:40

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i
> Jeg hørte engang
> at de fleste små børn faktisk drukner i vand der er under 20
> cm dybt.

Så må der godt nok have været mange fra starten....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-07-07 12:48

In news:46921537$0$7607$157c6196@dreader2.cybercity.dk,
Elmer Fjort <Whoknows@Whocares.com> typed:
> [...]
> Har set at man kan få en som sprøjter vand, efter hejren, men da
> haven ikke er så stor, vil vi andre også blive våde

Hej Elmer

Vi havde også problemer med fiskehejren for et par år siden. Vi har
et bassin med 10.000 ltr. vand, hvor hejren kunne gå langs kanten og
snuppe fiskene.

Min mand satte fiskesnøre i forskellig højde på nogle stænger langs
*hele* kanten. Det hjalp faktisk. Vi har ikke haft besøg siden. Jeg
medsender et link hvor der står beskrevet hvordan man skal gøre (
det står ca. midt på siden) :

http://www.hyggedam.dk/havedam/havedam-erfaring.htm#hejresikring

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Elmer Fjort

Dato : 09-07-07 15:32

> [...]
> link hvor der står beskrevet hvordan man skal gøre ( det står ca. midt på

Tak for tipset!
Det er jo da en billig løsning, så det vil vi prøve.

Elmer

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-07 15:22

> [...]
> Har set at man kan få en som sprøjter vand, efter hejren, men da haven
> ikke er så stor, vil vi andre også blive våde

Jeg har et bassin på 24000 l vand, det har jeg haft i 10 år, de første par
år havde jeg også problemet med hejren, men så købte jeg en kunstig i en
jagt/fiskeri forretning, siden har jeg ikke set den.

Fra : Elmer Fjort

Dato : 09-07-07 15:35

<Helle og Lars> skrev i en meddelelse

> [...]
> år havde jeg også problemet med hejren, men så købte jeg en kunstig i en
> jagt/fiskeri forretning, siden har jeg ikke set den.

sådan en havde vi også tænkt på, men så snakkede vi med en forhandler, som
sagde at de ikke virkede. Tidligere brugte man dem, og hejren kom ikke
mere forbi,
men idag er der så mange hejre, og så få fødesteder, at de simpelthen er
nødt til at
fiske i samme sø/bassin og derfor duede den kunstige hejre ikke mere.
Han foreslog et net som vi lagde på om aftenen og fjernede igen om
morgenen, men det holder ikke.

Elmer

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-07-07 17:22

In news:4692481f$0$21927$157c6196@dreader1.cybercity.dk,

> [...]
> fiske i samme sø/bassin og derfor duede den kunstige hejre ikke
> mere. Han foreslog et net som vi lagde på om aftenen og fjernede

Det med den kunstige hejre fik jeg også at vide hos "Superkoi". De
havde fået adskillige klager fordi den ikke virkede. Det var hos dem
vi fik idéen med fiskesnøre.

Et net til at lægge over bassinet er vist heller ikke så god en ide.
Hejren bliver bare viklet ind i nettet, og så står man der med en
fredet fugl og skal selv aflive den (og håbe at ingen ser det).
Forhåbentlig er der ingen der får den tåbelige idé.

Se og læs her hvor galt det kan gå:

http://www.sitecenter.dk/benn_jette/fiskehejrefiskeline/

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-07 17:30

> [...]
> fiske i samme sø/bassin og derfor duede den kunstige hejre ikke mere.
> Han foreslog et net som vi lagde på om aftenen og fjernede igen om

Som sagt har jeg den kunstige hejre, og har ikke haft besøg de sidste 8 år,
så her virker det fint

Fra : finn

Dato : 22-07-07 23:18

Elmer Fjort skrev:
> [...]
> Har set at man kan få en som sprøjter vand, efter hejren, men da haven ikke
> er så stor, vil vi andre også blive våde

Nu skal man ikke beskylde hejren for alt. Har du set den?
Min nabo troede også det var en hejre der tog hans guldfisk indtil han
tog en ugle på fersk gerning det er åbenbart ikke ret almindelig for jeg
spurgte en ven der naturvejleder her i Odsherred og han havde aldrig
hørt om dette mvh finn

Fra : Elmer Fjort

Dato : 23-07-07 08:16

"finn" <kirfin@jensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en ugle på fersk gerning det er åbenbart ikke ret almindelig for jeg
> spurgte en ven der naturvejleder her i Odsherred og han havde aldrig hørt

Det har været en hejre!
For i slammet, der ligger på gummidugen, kunne vi se fodaftrykket.

Elmer

Fra : finn

Dato : 24-07-07 13:43

Elmer Fjort skrev:
> "finn" <kirfin@jensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>

> Det har været en hejre!
> For i slammet, der ligger på gummidugen, kunne vi se fodaftrykket.
>

> Elmer

ok