mælkebøtter og andet itøj på min græsplæne
Fra : Danny Nielsen

Dato : 05-07-07 06:35

Hej med jer,

jeg har en misbrugt græsplæne, som vist engang stod flot og pæn. Siden
har en muldvarp holdt fest i haven, og blandt andet mælkebøtter er
begyndt at titte frem forskellige steder. Hvordan fjerner man nænsomt
mælkebøtter, og kan det lade sig gøre at reetablere græsplænen efter
muldvarpeangrebet? kan man få speciel græsgødning eller hvad man
kalder sådan noget, og virker det?

Danny

Fra : Kurt E. Jensen

Dato : 05-07-07 09:30

"Danny Nielsen" <ddn@strueradsl.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hej.

Du kan få noget til at sprøjte på græsplænen, ter tager mælkebøtter og
tusindfry, samt andet i plænen, så går der en lille måned hvor det gror sig
ihjel, så gir' du plænen noget specielt plæne gødning, tramp muldvarpe
gangene sammen, kom muldjord på samt græsfrø, jeg havde alt mulig i plænen,
mælkebøtter, tusindfryd, tidsler, m.m. efter den omtalte omgang så er min
plæne fin grøn.

Kurt J.
Odense

Fra : Danny Nielsen

Dato : 05-07-07 10:59

On 5 Jul., 10:30, "Kurt E. Jensen" <k...@galnet.dk> wrote:
> [...]
> mælkebøtter, tusindfryd, tidsler, m.m. efter den omtalte omgang så er min

hej - og tak for svaret Kurt

kan du huske hvad vidundermidlet du sprøjtede på hedder ?

Danny

Fra : Mads

Dato : 05-07-07 11:02

On Thu, 05 Jul 2007 02:58:33 -0700, Danny Nielsen <ddn@strueradsl.dk>
wrote:

>kan du huske hvad vidundermidlet du sprøjtede på hedder ?

Havecentre og byggemarkeder har "Plænerens" og det virker fint.
Til hele plænen kan det fåes i granulatform der strøs ud ligesom
gødning.
Til enkelte planter kan du bruge en spray, f.eks. Toxan plænerens
der er meget effektiv mod mælkebøtter og andet bredbladet ukrudt

mvh Mads

Fra : Kurt E. Jensen

Dato : 05-07-07 12:03

> [...]
> Odense

hej - og tak for svaret Kurt

kan du huske hvad vidundermidlet du sprøjtede på hedder ?

Hej Danny

Det er købt i Bauhaus, plænerenseren hedder Bonus Plænerens, vær opmærksom
på at den også skal fjerne tusindfry, det er ikke alle plænerensere som kan
fjerne det, gødningen hedder. Den rigtige plænegødning, det er NPK 14.3.15.
Med disse to så bliver din plæne fin igen, i løbet af godt en måned.

Kurt J.
Odense

Fra : Brian Søgaard

Dato : 05-07-07 12:33

Kurt E. Jensen skrev:
> [...]
> fjerne det, gødningen hedder. Den rigtige plænegødning, det er NPK 14.3.15.
> Med disse to så bliver din plæne fin igen, i løbet af godt en måned.

Kan dette gøres hele året? Eller hvornår skal man gøre det?

Mvh Brian
....have newbee

Fra : Kurt E. Jensen

Dato : 05-07-07 14:31

"Brian Søgaard" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> Kan dette gøres hele året? Eller hvornår skal man gøre det?
>
> Mvh Brian
> ...have newbee

Hvis du har tid nu, så gør det, men det er jo bedst på det tidspunkt af året
hvor der er grøde i græsplænen, midt på sommeren er bedst, når det bliver
koldt i vejret, så gror plænen ikke.

Kurt J.
Odense

Fra : Thomas

Dato : 05-07-07 15:51

On 5 Jul., 07:34, Danny Nielsen <d...@strueradsl.dk> wrote:
> [...]
> mælkebøtter, og kan det lade sig gøre at reetablere græsplænen efter
> muldvarpeangrebet? kan man få speciel græsgødning eller hvad man

Hej Danny

Jeg synes du skulle starte med at tænke over hvad du egentligt vil med
din plæne. Umiddelbart lyder det jo som om det ikke er en plæne men et
stykke grøn asfalt du ønsker dig.

Jeg ved ikke hvor stor din plæne er men hvis den er bulet så start med
at kør noget muld på den, efterså den der hvor den trænger og så sørg
for at den er ordentligt gødet. Gå så igang med at slå den jævnligt
det er der intet ukrudt der kan holde til. Tag et gammelt sløvt
stemmejern og gå en tur på plænen hver aften stik det ned omkring de
mælkebøtter du ser mens du nyder freden og tænker over dagen.

Hvis du virkeligt ønsker en mælkebøtte fri græsplæne ja så har du et
livsprojekt.

Plænerens er efter min mening spild af penge jeg har en græsplæne på
2500 kvm og har nu slået græs i over 40 år

Men Danny find ud af med dig selv hvilke behov din plæne skal opfylde
og tilpas så pasningen derefter.

Fra : Kim2000

Dato : 05-07-07 21:02

"Thomas" <Thomas.Haugaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

2500 kvm og har nu slået græs i over 40 år

Men Danny find ud af med dig selv hvilke behov din plæne skal opfylde

svar:

Et rigtig godt svar, for hvem besluttede mon at mælkebøtter og mos er noget
skidt. Mos er rigtig dejligt at gå på. Selvfølgelig er der noget ukrudt vi
ikke gider, brændenæller og tisler er dem vi slås en smule med. Efter at
have gået lidt rundt oppe i haven - i regnvejr - her til aften er jeg på
nippet til at gøre som George Bush, erklærer krigen mod dræbersneglene for
vundet, godt nok er der enkelte terrorister tilbage, men de nedkæmpes
benhårdt.
mvh
Kim

--
På DaMat er der masser af gratis hæfter
Din Computer 45 er udkommet

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-07-07 21:53

Kim2000 wrote:

> Plænerens er efter min mening spild af penge jeg har en græsplæne på
> 2500 kvm og har nu slået græs i over 40 år

Plænerens virker nu ganske fortrinligt
Normalt plejer vi at have de flotteste gule blomster i græsåænen hen over
sommeren
Men de har været fraværende i år da plænen fik en gang plænerens sidst på
foråret

Jow, jeg forventer at da hr løvetand melder sin ankomst igen på et
tidspunkt, men lige nu synes jeg faktisk at pengene har været en ganske
fornuftig investering :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Michael

Dato : 07-07-07 08:24

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> sommeren
> Men de har været fraværende i år da plænen fik en gang plænerens sidst på

Hvordan er det med plænerens overfor tidsler. Vi har ret mange tidsler i
vores græsplæne, da der for halvandet år siden bare var mark. Kan de fjernes
med plænerens?

Mvh.

Michael Lund Milo

Fra : Mads

Dato : 07-07-07 10:03

On Sat, 7 Jul 2007 09:23:36 +0200, "Michael" <not@toknow.gov> wrote:

>Hvordan er det med plænerens overfor tidsler. Vi har ret mange tidsler i
>vores græsplæne, da der for halvandet år siden bare var mark. Kan de fjernes
>med plænerens?

Det burde det. Plænerens er jo et hormonmiddel der påvirker alle
bredbladede planter og tidsler er jo bredbladede ligesom mælkebøtter.

mvh Mads

Fra : Inger Pedersen

Dato : 06-07-07 01:14

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i en meddelelse >
> Jeg synes du skulle starte med at tænke over hvad du egentligt vil med
> din plæne. Umiddelbart lyder det jo som om det ikke er en plæne men et
> stykke grøn asfalt du ønsker dig.

Det ER ret enkelt: Ukrudt er planter, der vokser på det forkerte sted!
Og så besværligt er det jo heller ikke: Græs vokser af frø, gødning og
vand - og hvis græs vokser, trives ukrudt og mos ikke.

Jeg overtog en plæne, der bestod af 75% mos, 75% mælkebøtter - resten var
senegræs...
En gang plænerens (for første, sidste og eneste gang), gødning, kalk,
græsfrø og vand gjorde underværker.
Jeg har siden kunnet klare mælkebøtterne med en kniv eller en teskefuld
salt.
Og jeg har plantet tusindfryd i plænen, bare fordi de er så dejlige. Og da
de ikke vokser det forkerte sted, er de jo ikke ukrudt...

Hilsen Inger

Fra : Michael

Dato : 07-07-07 08:26

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Og jeg har plantet tusindfryd i plænen, bare fordi de er så dejlige. Og da
> de ikke vokser det forkerte sted, er de jo ikke ukrudt...

Salt??? Virker det mon også mod tidsler.

Mvh.

Michael Lund Milo

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-07-07 17:04

"Michael" <not@toknow.gov> skrev i en meddelelse ...

> Salt??? Virker det mon også mod tidsler.

Aner det ikke.
Og det er heller ikke godkendt mod ukrudt og dermed ikke lovligt.
Ligesom gødning og vand ikke er godkendt til bekæmpelse af mos
Ok - selvfølgelig skal man ikke strø det rundt i hele og halve kilo.

Hilsen Inger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-07-07 17:37

On Sat, 7 Jul 2007 18:04:01 +0200, "Inger Pedersen"
<inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

>Aner det ikke.
>Og det er heller ikke godkendt mod ukrudt og dermed ikke lovligt.

Hvilket der er en god grund til .....

>Ligesom gødning og vand ikke er godkendt til bekæmpelse af mos
>Ok - selvfølgelig skal man ikke strø det rundt i hele og halve kilo.

Salt er faktisk noget skidt for jorden, det ødelægger jordstrukturen,
bl.a.

Jeg har heller aldrig forstået at man kan finde på at bruge nogle
'tilfældige' midler fra køkkenskabet, i stedet for at bruge de midler
som er godkendte og afprøvede til formålet.

Hvis man ikke vil bruge kemikalier i sin have, så er det et helt fint
princip, men så skal man heller ikke tage tilfældige kemikalier fra
husholdingen og bruge i stedet.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Danny Nielsen

Dato : 05-07-07 21:27

On 5 Jul., 22:01, "Kim2000" <kim2...@surfer.dk> wrote:

> [...]
> nippet til at gøre som George Bush, erklærer krigen mod dræbersneglene for
> vundet, godt nok er der enkelte terrorister tilbage, men de nedkæmpes

hej igen,

ja hvad er det jeg vil med min græsplæne? i erkendelsen af, at jeg
ikke har råd til det jeg gerne vil, har jeg besluttet at jeg vil gøre
det jeg har, så smukt som muligt dvs jeg skal have en mørkegrøn
frodig græsplæne uden huller, muldvarpe og ukrudt, mos.

med hensyn til dræbersnegle har jeg også haft et angreb på mine nye
hosientaer, og det er der så ingen, som gør ustraffet .. absolut
ingen, *dag efter dag har mine øjne hvileløst kredset om mine kære nye
beplantninger i min utrættelige jagt på dræberen. ... jaja det er
vist rigeligt. iøvrigt tak til alle for jeres velmente svar. og god
weekend.

Danny