Nedløbsbrønd af glaseret ler?
Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 03-07-07 21:18

Hej,

I forbindelse med fugtsikring af nogle kældervægge, har vi konstateret
at det øverste rør i vores tagnedløbsbrønd er revnet og skal
udskiftes.

En kloakmester nævnte at man ikke kunne skifte røret da man ikke
længere kan få glaseret ler. Så hele sandfanget mm skal skiftes. Der
blev nævnt en pris på omkring 10kkr, hvilket jo lyder af en hel del

Da det eksisterende kloaksystem er lavet i glaseret ler, ville det
være naturligt bare at udskifte røret (mellem sandfang og nedløbsrør)
med et nyt. Men det er tilsyneladende ikke til skaffe et sådant rør!

Nogen der ved om disse stadig fremstilles, eller om nogle ligger inde
med nogle rester? Indvendig diameter er 150mm, længde ca. 700mm

mvh
Jeppe

Fra : Jørgen Andersen

Dato : 03-07-07 23:00

"Jeppe N. Madsen" <jeppe@ingolfs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> længere kan få glaseret ler. Så hele sandfanget mm skal skiftes. Der
> blev nævnt en pris på omkring 10kkr, hvilket jo lyder af en hel del

Hallo - der findes altså overgange til PVC både spidsende og muffeenede.

I øvrigt kan du sagten finde sådan et 6" rør ved en ældre tømmerhandel
eller få en til at skaffe et. De laves stadig og fås syd for grænsen, hvor
de bruges endnu.
Hvis din tømmerhandel ikke kan finde ud af det, så sig til dem de kan
købes via denne kendte grossist : http://www.lhammerich.dk/sw192.asp

Fra : Ivan

Dato : 05-07-07 17:53

> Hallo - der findes altså overgange til PVC både spidsende og muffeenede.

Ja rigtigt nok, der findes overgangsløsninger. Spørgsmålet er blot hvor tæt
det bliver. For hvor gamle er tagbrønd? Er det en fra et kendt
firma/producent. Det er jo med glaseret ler som med bt rør, der var flere
der producerede dem og med hver sin dimension. Hvis det er en brønd fra
Bornholm så vil nye stumper passe til, men jeg har set gl rør der ikke
passede sammen med en overgang til muffe. Du skal bare være sikker på at
stumperne passer sammen.

Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 04-07-07 17:54

Den Wed, 4 Jul 2007 skrev Jørgen Andersen:

> "Jeppe N. Madsen" <jeppe@ingolfs.dk> skrev i en meddelelse

> Hallo - der findes altså overgange til PVC både spidsende og
> muffeenede.

Ja, jeg har efterfølgende fundet

http://kloakviden.dk/Overgangssamlinger/overgangssamlinger.htm

> [...]
> syd for grænsen, hvor de bruges endnu. Hvis din tømmerhandel ikke
> kan finde ud af det, så sig til dem de kan købes via denne kendte

Takker, det er altid nemmere at bestille ting hjem når man kan
fortælle dem hvilken grossist de skal benytte

mvh
Jeppe