Små dyr i blomsterne
Fra : Iben Holst

Dato : 17-06-07 05:47

Hej,

Jeg har en "Bonderose" som er overbefængt med små myrer. Hvad skal jeg gøre
for at få dem væk?

Jeg har 2 store klatreroser (og flere små roser der står tæt på hinanden),
som også er overbefængt med disse små myrer, men som også har meget bitte
små grønne og hvide dyr siddende især på knopperne. De gør knopperne helt
fedtede og nogle af knopperne ser ud til at blive spist inden de nogensinde
er klar til at springe ud. Generelt ser disse roser visne ud i de grønne
blade og når blomsterne springer ud er det ikke ret mange der er helt pæne
at se på - de er mørke/visne i bladkanterne. Hvad kan jeg gøre?

Iben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-06-07 07:12

On Sun, 17 Jun 2007 06:46:36 +0200, "Iben Holst" <ria@os.dk> wrote:

> [...]
>blade og når blomsterne springer ud er det ikke ret mange der er helt pæne
>at se på - de er mørke/visne i bladkanterne. Hvad kan jeg gøre?

Roserne har bladlus - fjern lusene og myrerne forsvinder af sig selv.
Lus kan fjernes med en kold vandstråle, insektsæbe eller skrappere
midler indkøbt itl formålet.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Iben Holst

Dato : 17-06-07 17:13

> Roserne har bladlus - fjern lusene og myrerne forsvinder af sig selv.
> Lus kan fjernes med en kold vandstråle,

Og de ville ikke være forsvundet efter denne regn, hvis vand kunne
hjælpe?

> insektsæbe

Hedder det dét eller har det et navn/mærke?

Iben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-06-07 17:32

On Sun, 17 Jun 2007 18:12:45 +0200, "Iben Holst" <ria@os.dk> wrote:

>Og de ville ikke være forsvundet efter denne regn, hvis vand kunne
>hjælpe?

Det er ikke så meget vandet som hjælper, det er mere at man nærmest
spuler lusene af. Det får selvfølgelig aldrig alle lusene væk, men ofte
kan det være nok. Men regn falder så blødt at det ikke hjælper.

>Hedder det dét eller har det et navn/mærke?

Det hedder insektsæbe - der findes sandsynligvis flere mærker, men de
har alle 'insektsæbe' som en del af navnet.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-06-07 18:41

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse

> Hedder det dét eller har det et navn/mærke?

Fra DR, Rabatten:

http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/Indslag/2004/1005174153.htm

Hilsen Inger

Fra : Iben Holst

Dato : 17-06-07 20:26

">>> insektsæbe

> Fra DR, Rabatten:
>
> http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/Indslag/2004/1005174153.htm

Hold da op!

Tak til Mads for information om at bruge insektsæbe og tak til dig Inger,
for at give mig muligheden for at spare så mange penge!!

Iben