Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon Powershot S5 IS
Fra : Henrik

Dato : 21-07-07 18:06

Hej NGer

Fladt lige over dette kamera til en god pris, som alternativ til et
DSLR som i mit tilfælde nok er lige på kanten, men når man nu alligevel
skal have et nyt kamera og skal på en dyr ferie (Vil helst ikke slæbe
mig ihjel med udstyr) kender mig selv så godt at et stort kamera nok
hurtigt vil ende hjemme på hylden!

Er der nogen der har erfaring med det nævnte kamera?

Henrik

Fra : Jeroen

Dato : 21-07-07 21:14

Hej Henrik

Jeg har en S5. Jeg har lige opgraderet fra en S3, som også var udmærket (og
næsten det samme), men S5'eren er meget hurtigere mht. auto fokusering, og
så er der 8mpx i stedet for 6 mpx, plus at der er kommet face-detection (som
virker helt perfekt de gange hvor man tager portretbilleder eller
gruppebilleder) og en hot-shoe så man kan bruge et Speedlight ekstern flash
på den. Nice!

Vil du se nogle af mine billeder så kig ind på min galleries på fælgende
hjemmeside (som er i opbygning!):
http://www.nydesign.dk/cmsdemo/pages/module_catalogue/catalogue.php

Det er dog taget med S3'eren.

Her er nogle af mine billeder med S5'eren:
http://www.nydesign.dk/kid_portraits.jpg

Desværre ikke nogle telezoom eksempler endnu.

Jeg er rigtig glad for min S5 og de mange funktioner og manuele
indstillinger den har. Bruger meget Av (aperture priority) og M (manuel)
modes. Og så er der mulighed for at købe tele og wide lenser til fra Canon,
men man kan også vælge helt andre lenser, hvis man finder et andet
lenskonverter sæt til kameraet end den Canon tilbyder til deres S1,2,3 og 5
kameraer. Fx. er der Lensmate som har konverters til kameraet, og det
tillader så en række ikke-Canon lenser.

Eneste problem kan være manuel fokusering. Der sidder ikke en fokus ring på
zoom lensen, så man skal holde en knap på sidekanten af kameraet ned for at
indstille manuel fokusering. Man får dermed en lille forstørrelse afbilledet
i midten af skærmen, man der er svært at bruge til skarpstilling.

Hvis du vil købe en kamera der ligner S5'eren med fokus ring på lensen, så
kig på Panasonics digicams. Priserne er ca. det samme, panasonic har også
ekstra tele og wide lenser til deres cams, og der er ikke det store forskel
i billedkvaliteten.

Nogle fordeler af de ovennævnte kameraer:

S5:
+ hurtig fokusering
+ high capacity hukommelsekorter
+ AA batterier (kan man købe alle steder skulle man løbe tør for strøm)
+ mulighed for Speedlight flash
++ rigtig god videokvalitet (drop din vid-cam, og køb nogle ekstra
hukommelsekorter istedet for hvis du skal ud og rejse, og tage lidt video
ind imellem)
+ perfekt face detection
+ mulighed for ekstra tele / wide lenser (billige! omkring 700 - 1000
kroner)
- manuel fokusering
- "kun" 8 mpx
- ikke RAW

Panasonics Z serie (samme prisklasse):
+ fokus ring til manuel fokusering
+ mulighed for ekstra tele / wide lenser (alt har Leica lenser, også
kameraet)
- dårlig videokvalitet

Håber jeg kunne hjælpe dig lidt!

Jeroen

Fra : Henrik

Dato : 22-07-07 11:11

On 2007-07-21 22:14:12 +0200, "Jeroen" <THXcontactme@jeroen.dk(remove
THX)> said:

> [...]
> virker helt perfekt de gange hvor man tager portretbilleder eller
> gruppebilleder) og en hot-shoe så man kan bruge et Speedlight ekstern flash

Hej Jeroen

Tak for dit fyldestgørende svar, jeg skal ud og kigge nøje på det i næste uge.

Hvordan er huset på S5?

Bruger ikke rigtig video på nogle af de kameraer jeg har, så det er
ikke så vigtigt, men jeg er meget i tvivl om jeg skal købe DSLR eller
et S5, som jeg ser det gode ved et S5 (eller lignende) er at det ikke
fylder så meget, som et DSLR hurtig kommer til at fylde..

Hilsen Henrik

Fra : Henrik

Dato : 22-07-07 12:35

On 2007-07-21 22:14:12 +0200, "Jeroen" <THXcontactme@jeroen.dk(remove
THX)> said:

Ps.: Hvor hurtigt er det til at starte op?

Hilsen Henrik

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-07-07 21:43

Henrik skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Fladt lige over dette kamera til en god pris, som alternativ
> til et DSLR som i mit tilfælde nok er lige på kanten,

Du kan også kigge på Fuji Finepix S9600

Høj ISO, hurtig autofokus, kraftig zoom

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : urlex

Dato : 24-08-07 14:57

On 21 Jul., 23:14, "Jeroen" <THXcontac...@jeroen.dk(remove THX)>
wrote:
> [...]
>
> Panasonics Z serie (samme prisklasse):
> + fokus ring til manuel fokusering
> + mulighed for ekstra tele / wide lenser (alt har Leica lenser, også

Hej Henrik

Ved du om Powershot G1 ' vidvinkel og tele samt Speedlite 220EX kan
bruges til S5 IS ?

vh urlex

Fra : Jeroen

Dato : 24-08-07 15:38

Ved du om Powershot G1 ' vidvinkel og tele samt Speedlite 220EX kan
bruges til S5 IS ?

vh urlex

Hej Urlex

Jeg har scannet systemkortet til mit S5 og lagt den ud her:

www.nydesign.dk/canonS5_system_map.jpg

Så kan du nemt se alle accessoires der kan købes til S5.

Vh
Jeroen

Fra : urlex

Dato : 24-08-07 17:07

On 24 Aug., 17:37, "Jeroen" <THXcontac...@jeroen.dk(remove THX)>
wrote:
> [...]
>
> www.nydesign.dk/canonS5_system_map.jpg
>
> Så kan du nemt se alle accessoires der kan købes til S5.

TAk Jeroen det var hurtig svar - mit grej hedder TC-DC58 - WC-DC58 -
LA-DC58 - 220EX
Jeg kan se på dit system map, at der er tilføjet et bogstav: B -
A - E
Ved du om det har noget at sige eller ?
vh urlex

Fra : Jeroen

Dato : 24-08-07 20:05

Hej

Jeg har googled lidt efter det, men kan ikke rigtig finde noget der giver
klart scar på det. Der var et debat hvor nogen fortælt at den "gamle" TC
giver x2 zoom, og den nye x1,6, og at der er forskel i farven på de to, hvor
den nye er mørkegrå/sort, og den gamle lidt lysere eller sølvgrå (så den
matchede S2'erens udseende). Ellers skulle den gamle fint passe på S3 og S5,
men hæng mig ikke op på det ;)

Du kan selv prøve at læse lidt på denne hjemmeside:
http://photography-on-the.net/forum/archive/index.php/t-203236.html

Vh
Jeroen