Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Propel!
Fra : Aksel Pedersen

Dato : 14-07-07 07:50

Jeg har fornylig fløjet i en gammel propel vandflyvemaskine. Da jeg ville
fotografere noget lige foran motoren, så jeg på displayet, at propellen blev
synlig i en ret langsom rotation. En medrejsende opdagede det samme med sit
apparat.
Kan nogen forklare dette?
Mvh.
Aksel

Fra : Flerbrugerkonto

Dato : 14-07-07 08:38

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fotografere noget lige foran motoren, så jeg på displayet, at propellen
> blev synlig i en ret langsom rotation. En medrejsende opdagede det samme

Højst sandsynligt fordi skærmen ikke kan følge med i opdateringshastighed

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-07-07 08:38

Aksel Pedersen wrote:
> [...]
> synlig i en ret langsom rotation. En medrejsende opdagede det samme med sit

Fotografere eller filme ?

Hvis det er på film, kan en svensker ved navn Nyquist nok forklare det.
Hvis propellen kører X rpm, og Du filmer med X+5 billeder pr minut, vil
Du se det som om den drejer rundt med 5 rpm.

Bo //

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 14-07-07 08:45

Aksel Pedersen wrote:
> [...]
> synlig i en ret langsom rotation. En medrejsende opdagede det samme med sit

Det, som ses i displayet på et digicam, er i virkeligheden en lille
film, som bliver optaget af sensoren og vist i displayet. Det vil sige
at det består af enkeltbilleder optaget og fremvist med et begrænset
antal billeder per sekund, sikkert et sted mellem 5 og 15 afhængig af
kamera.

Oplevelsen er derfor meget lig med den stroboskopeffekt, som ses på
gamle cowboyfilm, hvor hjulene på dilligencen kan stå stille eller
roterer langsomt forlæns eller baglæns. Effekten skyldes propellens
eller hjulets stilling når de enkelte billeder i filmsekvensen optages.

Se eventuelt <http://en.wikipedia.org/wiki/Wagon-wheel_effect>, hvor der
er en lille animeret gif der viser fænomenet.

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 14-07-07 11:31

"Kurt Kjær Jensen" <kkjen_slet@aub.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> langsomt forlæns eller baglæns. Effekten skyldes propellens eller hjulets
> stilling når de enkelte billeder i filmsekvensen optages.

Mange tak for jeres besvarelser. Når det forholder sig sådan med
displaybilledet, kan jeg godt forstå det.
Mvh
Aksel

Fra : Ole

Dato : 27-07-07 16:25

Aksel Pedersen wrote:

> Mange tak for jeres besvarelser. Når det forholder sig sådan med
> displaybilledet, kan jeg godt forstå det.
> Mvh
> Aksel

Ka' man se nogle billeder, jeg eeellsskkeerr gamle fly

Ole M

Fra : Morten Wartou

Dato : 27-07-07 17:32

Aksel Pedersen wrote:
> [...]
> ville fotografere noget lige foran motoren, så jeg på displayet, at
> propellen blev synlig i en ret langsom rotation. En medrejsende

Årsagen har du fået forklaret - og en sjov illustration af fænomenet ser du
her: http://www.youtube.com/watch?v=460eG-zkC5A

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou