Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
RAW og Billedstil (Picture style)
Fra : Peter

Dato : 19-06-07 11:15

Jeg kan på min Canon 5D indstille Billedstil (Picture Style) til Sharpness,
Contrast, saturation, mm tilpasset forskellige motiver.

Men jeg kan ikke gennemskue om disse indstiller kun bliver gem i .JPG
billederne eller informationerne om billedstil
også ligger gemt i .RAW filerne.

Og hvis de gør, hvilke og hvordan håndterer de forskellige RAW editorer
(Lightroom, DPP, Camera RAW og andre) så disse data,
fremstår billedet med dísse ændringer eller er det "bare RAW" data?

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 19-06-07 10:36

Peter skrev i Message-ID:
<46779e06$0$13695$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>:
> Men jeg kan ikke gennemskue om disse indstiller kun bliver gem i .JPG
> billederne

Det gør de.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail valid> yes </e-mail valid>

Fra : Bo Bjerre

Dato : 19-06-07 11:17

Peter wrote:
> [...]
>
> Men jeg kan ikke gennemskue om disse indstiller kun bliver gem i .JPG
> billederne eller informationerne om billedstil

Jeg kan ikke svare specifikt for Canon, men undrer mig hvis metoden
skulle afvige fra Nikon.

JPG billeder bliver lavet færdig i kameraet, inden de gemmes på kortet.
Rå-datafiler indeholder ud over de rå sensordata også information om
kameraets indstilling. Når jeg (Nikonbruger) tager et rå-billede ind i
LightRoom, bliver det vist på skærmen efter at det rå billede er
behandlet efter den forskrift, der er med fra kameraet. Fordelen er at
man herefter kan ændre på det gæt kameraet har lavet på f.x.
hvidbalance, belysning, kontrast, mætning etc.

Bo //

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 19-06-07 12:28

"Peter" <llo_@wer-der.dd> skrev i en meddelelse
> [...]
> (Lightroom, DPP, Camera RAW og andre) så disse data,
> fremstår billedet med dísse ændringer eller er det "bare RAW" data?

De bliver kun gemt på JPG-udgaverne af billederne. Jeg har lige fotograferet
et arrangenment, hvor jeg havde RAW + small tilsluttet, og indstillingerne
var lidt voldsomme til netop det, men det var kun de små JPG's der ikke var
noget værd.

MVH
Thomas

Fra : Peter

Dato : 20-06-07 06:59

> [...]
> (Lightroom, DPP, Camera RAW og andre) så disse data,
> fremstår billedet med dísse ændringer eller er det "bare RAW" data?

OK, mange tak til alle,.
Det havde måske være fint hvis Picture Style info. var gemt i RAW filen, så
havde man da muligheden for at slå dem til eller fra i RAW converteren,
eller?

Fra : MichaelBS

Dato : 20-06-07 20:17

"Peter" <llo_@wer-der.dd> skrev i meddelelsen

> [...]
> så havde man da muligheden for at slå dem til eller fra i RAW converteren,

Kun DPP kan operere med picture styles. Der kan du til gengæld slå dem til
og fra en efter en og vælge den, der passer og derefter tweake videre på
billedet inden du gemmer det som jpg, tiff eller hvad du foretrækker. Du er
atså slet ikke bundet af den picturestye du valgte at tage rawbilledet med.
Det er da smart. Men det er kun i Raw du har det frie valg.

Michaell

Fra : Peter

Dato : 21-06-07 08:27

"MichaelBS" <mbsFJERNDETTE@michaelbennati.dkOGSÅDETTEFJERNES> skrev i en
meddelelse news:46797d2d$0$52085$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> Du er atså slet ikke bundet af den picturestye du valgte at tage
> rawbilledet med. Det er da smart. Men det er kun i Raw du har det frie

OK Michael, dvs. at lkameraet gemmer PS-info også o RAW filen.
Skal lige checke det.

Mange tak.

Fra : Jesper Juul

Dato : 21-06-07 10:53

MichaelBS skrev:

> Kun DPP kan operere med picture styles.

Nix, det kan Breezebrowser også.

Jesper
Lidt fotos:
http://www.pbase.com/jesper_juul

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-06-07 05:44

On 2007-06-19, Peter <llo_@wer-der.dd> wrote:
> [...]
>
> Men jeg kan ikke gennemskue om disse indstiller kun bliver gem i .JPG
> billederne eller informationerne om billedstil

Info gemmes vist nok. Og det bliver brugt til lave de exposure kurver
du kan se på kameraet, så ned med kontrasten, så kan du bedre se hvor
meget der kommer indenfor det område din raw-converter er glad for.

> Og hvis de gør, hvilke og hvordan håndterer de forskellige RAW editorer
> (Lightroom, DPP, Camera RAW og andre) så disse data,
> fremstår billedet med dísse ændringer eller er det "bare RAW" data?

Jeg kan ikke huske om DPP kan læse det. De andre kan ikke.